Publications 2022-2025
2024
Afonso, Ana; Rosa, Catarina; Miguel, Joana; Matos, João de; Dinis Fernandes, João; Ribeiro, Maria; Monteiro, Ricardo; Pereira, Ronan; Vocásek, Tibor; Li, Xinyi, eds. (2024). XVIII Fórum de Partilha Linguística: Livro de Resumos. Lisboa: CLUNL | NOVA FCSH.
Braz, Ana (2024). Convergências e divergências nas mensagens de Natal de António Costa e de Jair Bolsonaro. In: A. Ciama, S.A. Stefan, eds., Convergências e divergências no espaço ibero-americano: Estudos linguísticos e didáticos. Bucareste: Editura Universitati din Bucuresti, pp.45-60. ISBN 9786061614318.
Braz, Ana; Teletin, Andreea (2024). L´infinitif personnel en portugais européen. Les Langues Néo-Latines, 1(408). pp. 47-61. ISSN 0184-7570.
Coutinho, Antónia (2024). Discurso(s), inteligência artificial e desenvolvimento humano. In: R.A. Pereira, M.A.G. Pinto, M.C.A. Aguilera, orgs., Estudos do campo discursivo na contemporaneidade / Estudios contemporáneos en el ámbito del discurso. São Carlos: Editora Pedro & João, pp.395-431. ISBN 978-65-265-1126-8.
Coutinho, Antónia; Diewald, Gabriele; Muelas-Gil, Marías, eds. (2024). Introduction – Language and Gender: Perspectives and Challenges. ex æquo, 49 [dossier: “Linguagem e género: perspectivas e desafios | Language and Gender: Perspectives and Challenges”], pp.11-17. e-ISSN 2184-0385.
Coutinho, Antónia; Diewald, Gabriele; Muelas-Gil, Marías, eds. (2024). ex æquo, 49 [dossier: “Linguagem e género: perspectivas e desafios | Language and Gender: Perspectives and Challenges”]. e-ISSN 2184-0385.
Guilherme, Ana (2024). ‘Fostes tu?’: Analogical Change in European Portuguese and the Case of the Second Person Singular in the Simple Past (Indicative). Languages, 9(5), 176, ISSN 2226-471X.
Koven, M.; Marques, Isabelle Simões (forthcoming). Linguistic Anthropological Approaches to Portuguese in the diaspora. In: A. M. Carvalho, L. Oushiro, eds., The Oxford Handbook of The Portuguese Language.
Muniz-Lima, Isabel; Glück Eduardo; Gonçalves Matilde (forthcoming). Tecnodiscursividade, divulgação científica e Letramento Digital no ecossistema Twitter: análise de estratégias Tecnolinguageiras no perfil @mellziland. In: R. Cássia, L. Borges, V. Zacchi, eds., Estudos na Linguística Aplicada: discursos e formação docente. Alagoas: PPGLL|UFAL.
2023
Afonso, Ana; Bragança, Bruna; Rosa, Catarina; Miguel, Joana; Matos, João; Dinis Fernandes, João; Gouveia, Mário; Pereira, Ronan, eds. (2023). Livro de resumos. XVII Fórum de Partilha Linguística. Lisboa: CLUNL | NOVA FCSH.
Alzamora, Helena; Correia, Clara Nunes (2023). As perífrases verbais delimitadoras de fronteira em português europeu começar/pôr-se/acabar / deixar / parar + prep VInf. In: D. Corbella, J. Dorta, R. Padrón, eds., Perspectives en linguistique et philologie romanes, vol. 2. Strasbourg: ELiPhi, pp.235-246. ISBN 9782372760645.
Braz, Ana Cristina; Marques, Isabelle Simões (2023). Manipulação de factos e de opiniões. O debate presidencial entre Marcelo Rebelo de Sousa e André Ventura (2021). Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: “Estudos em Gramática, Texto e Discurso”], pp.90-105. e-ISSN 2236-4242.
Correia, Clara Nunes (2023). Era uma vez… o imperfeito e a imperfetividade em Português Europeu Contemporâneo. Verba Hispanica, 31(1), pp.81-95. ISSN 0353-9660.
Correia, Clara Nunes (2023). Os unicórnios e a linguística. [Review]. Verba Hispanica, 31(1), pp.165-168. ISSN 0353-9660.
Coutinho, Antónia (2023). Da gramática ao contexto – Um percurso didático. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.167-188. ISBN 978-989-566-324-8.
Coutinho, Antónia (2023). Linguística do Texto e do Discurso. V. N. Famalicão, Editora Húmus. ISBN 978‑989‑755‑872‑6.
Coutinho, Antónia (2023). Percursos didáticos em gramática e texto (adoções e adaptações). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.171-192. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Coutinho, Antónia; Correia, Clara Nunes; Seara, Isabel Roboredo; Oliveira, Teresa; Fidalgo, Marta, eds. (2023). GRATO 2023. Livro de Resumos. Lisboa: CLUNL-NOVA FCSH.
Fagundes, Mônica Genelhu; Vasconcelos, Viviane; Lentina, Alda Maria; Santos, Leonor Werneck dos; Cariello, Beatriz Abi Haya; Seara, Isabel Roboredo, eds. (2023). Revista Diadorim – Ensino de língua portuguesa: língua materna, estrangeira e de herança, 24(2). ISSN 1980-2552; eISSN 2675-1216.
Ferreira, Paula Cristina; Jorge Noémia (2023). Do esclarecimento da dúvida à escrita académica. In: P. N. Silva, A. G. Pinto, C. Marques, eds., Discurso Académico: Conhecimento disciplinar e apropriação didática. Coimbra: Grácio Editor, pp.115-132. ISBN 978-989-53971-2-9.
Graça, Luciana; Gonçalves, Matilde; Bueno, Luzia; Lousada, Eliane, eds. (2023). Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Herrero Gómez, María Asunción; Domínguez, Patrícia (2023). Didáctica de la ironía: las greguerías. Análisis y reflexión teórica. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.189-208. ISBN 978-989-566-324-8.
Jorge, Noémia; Piedade, Beatriz; Gonçalves, Matilde (2023). A divulgação da ciência em textos enciclopédicos (ou como partir das práticas de referência para a transposição didática). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.193-211. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Koven, M.; Marques, Isabelle Simões (forthcoming). Linguistic Anthropological Approaches to Portuguese in the diaspora. In: A. M. Carvalho, L. Oushiro, eds., The Oxford Handbook of The Portuguese Language.
Leal, Audria (2023). Letramento multimodal e ensino de leitutra a partir de gêneros: um caminho para a compreensão da multimodalidade. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.55-72. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Marques, Isabelle Simões (2023). Entre les langues ou la question du plurilinguisme littéraire, Estudios Románicos, 32, pp.143-156. eISSN 1989-614X.
Marques, Isabelle Simões; Burgués, Ana Setién; Martins, Margarida Pereira; Clara, Katja Göttsche (2023). A Avaliação das Aprendizagens em Língua Estrangeira em Ambientes Virtuais: Práticas e Reflexões Na Universidade Aberta. In: M.L. Aznar Juan, J. Domingues, eds., Formação Inicial de Professores, Flexibilidade e Avaliação Educativas: da Teoria à Prática. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, pp.327-342. ISBN 978-989-26-2416-7.
Martins, Ana Sousa (2023). Materiais digitais e textos de leitura extensiva: para lá da sala de aula. In: C. Castro, A. Madeira, M. J. Grosso, eds., Desenvolvimento de Materiais Didáticos para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisboa: Lidel, Edições Técnicas, Lda., pp. 210-234. ISBN 978-989-752-780-7.
Miranda, Florencia (2023). Textos e gêneros textuais como objetos (de ensino) complexos: uma reflexão sobre o lugar da dimensão histórica nas intervenções didáticas. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.151-170. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Simões Marques, Isabelle; Rosa, Rute; Gonçalves, Matilde; Topa Valentim, Helena, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL. ISBN 978-989-566-324-8.
Pinto, Clara (2023). On the Emergence of Portuguese FCI qualquer: A Diachronic Perspective. Languages, 8(4), pp. 1-29. ISSN 2226-471X.
Pinto, Clara (2023). The diachronic path of achar in Portuguese: from a propositional to an epistemic verb. Zeitschrift für romanische Philologie, 139(2), pp.479-505. ISSN 1865-9063.
Pinto, Rosalice; Teixeira, Carla; Dolz, Joaquim (2023). Entrevista memorialística de Pelé. Análise do gênero de texto para uma modalização didática. Revista Leia Escola, 23(4), pp.41-57. ISSN 2358-5870.
Soares, Sara; Gonçalves, Matilde; Jerónimo, Rita; Kolinsky, Régine (2023). Narrating science: Can it benefit sciencelearning, and how? A theoretical review. Journal of Research in Science Teaching, [ahead of print], pp.1– 34. e-ISSN 1098-2736.
Teixeira, Carla; Pinto, Rosalice (2023). O preâmbulo constitucional e um agir cidadão: para uma didatização dos géneros jurídicos. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.135-150. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.
Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Marques, Isabelle Simões; Teixeira, Carla; Rosa, Rute, eds, (2023). Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: “Estudos em Gramática, Texto e Discurso”]. e-ISSN 2236-4242.
Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Marques, Isabelle Simões; Rosa, Rute (2023). Estudos em Gramática, Texto e Discurso: uma introdução ao número especial. Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: “Estudos em Gramática, Texto e Discurso”], pp.1-4. e-ISSN 2236-4242.
2022
Amaro, Raquel; Correia, Susana; Gonçalves, Matilde; Barbero, Chiara; Magalhães, Miguel (2022). Inclusive Host Language Teaching: Official Texts for Migrant and Refugee People. In: E. Meletiadou, ed., Handbook of Research on Policies and Practices for Assessing Inclusive Teaching and Learning. Pennsylvania, USA: IGI Global, pp.183-210. ISBN 9781799885795.
Braz, Ana; Marques, Isabelle Simões (2022). O debate presidencial de 2021 entre Marcelo Rebelo de Sousa e André Ventura: estratégias de argumentação e de persuasão. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (9), pp.31-40. ISSN 2183-9077.
Coutinho, Antónia; Correia, Clara Nunes (2022). Tempos e temporalidades : Contribuições para a descrição do ‘comentário’ como género. Linguística – Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, 1 [special issue], pp.239-261. ISSN 1646-6195.
Coutinho, Antónia; Miranda, Florencia (2022). Los tipos discursivos en etiquetas de vino: exploraciones comparativas en portugués y español. In: M. Ibáñez Rodríguez, ed., Enotradulengua. Géneros y tipos textuales en el sector del vino. Berlim: Peter Lang, [n.a.]. ISBN 9783631880050.
Jorge, Noémia (2022). A compreensão de géneros orais no ensino secundário em Portugal: dos programas curriculares aos manuais escolares. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, 26 (1), pp.78-95. e-ISSN 1982-2243.
Leal, Audria (2022, forthcoming). O ensino da leitura em textos multimodais: o caso do gênero cartoon/charge. In: J.R. Carvalho, E. Leurquin, I. Azevedo, M.F. Carneiro, eds., O Agir de Linguagem na Escola e na Universidade, pp.55-72.
Leitão, Maria Alexandra; Jorge, Noémia (2022). Autores, textos e modos literários nos programas curriculares e nas provas de avaliação externa – que relação? Palavras – Revista da Associação de Professores de Português, (58-59), pp.107-118. ISSN 0870-7499.
Martins, Ana Sousa (2022, forthcoming). Materiais digitais e textos de leitura extensiva. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais digitais para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisboa: Lidel.
Seara, Isabel Roboredo (2022, forthcoming). A cortesia dissimulada nos discursos considerados ‘populistas’ em Portugal. In: M.A. Marques et al., orgs., Populismos e suas linguagens.
Teixeira, Carla (2022). A apresentação oral em contexto politécnico: práticas, géneros e textos em interação. Veredas – Revista de Estudos Linguísticos, 26 (1), pp.343-363. e-ISSN 1982-2243.
Menu < voltar
- Projects
- Ongoing projects
- HEREDITARY – HetERogeneous sEmantic Data Integration for guT-brAin interplay
- TTC-CPLP – Terminologias Técnicas e Científicas para a CPLP
- CHAMUÇA – Portuguese and South Asian Lexicon Archive
- e-Term ANCV – Recurso terminológico jurídico-parlamentar digital Assembleia Nacional de Cabo Verde
- NObarriers2Health: Reducing language and cultural barriers through machine translation literacy for inclusive multilingual health communication
- EPISTRAN – Epistemic Translation: Towards an Ecology of Knowledges
- DiTo – Didática do Texto
- REDGRAM – Digital Resources for Education – Grammatical Pathways
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- EXPRIMI
- Language and literacy at school – the contribution of metasyntactic abilities to reading comprehension development
- G&T.Comenta
- COVID-19 Collaborative Glossary
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- Cultural Heritage Lexicon
- Concluded projects
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- QuILL – Quality in Language Learning
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- Project GiroFLE
- OrthoDef
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- ELEXIS Association
- PhraConRep – A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages
- Y-JustLang – Justice to youth language needs
- ENEOLI – European Network On Lexical Innovation
- Consortium Huma-Num ARIANE
- GRAFE’Maire
- UniDive – Universality, diversity and idiosyncrasy in language technology
- Metalex – International Metalexicography Network
- @ Cientista Regressa à Escola
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Distant Reading for European Literary History
- HL2C – Heritage Language Consortium
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ARLE – International Association for Research in L1 Education
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- GIRTraduvino – Grupo de Investigación Reconocido sobre la Lengua de la Vid Y el Vino y su Traducción
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision