Cadernos WGT: Comente o seguinte texto
Brocardo, Maria Teresa and Correia, Clara Nunes, orgs. (2017). Cadernos WGT: Comente o seguinte texto. Lisboa: NOVA FCSH.
Presentation
“O 16.º WGT (16 de dezembro de 2016) lançou o tema Comente o seguinte texto*, acolhendo propostas diferenciadas no domínios da gramática & texto, em torno da atividade comentário. Este caderno reúne os textos resultantes dessas apresentações, que incidem sobre comentários (de textos descritivos e/ou teóricos, de dados empíricos…) ou que se constituem eles próprios como comentários.
Ao lermos estes textos e olhando para as formas, para as construções e para os textos que serviram de motivação para este debate, encontramos uma linha – não necessariamente direita – que nos mostra de que forma a investigação dos autores que integram este volume pode ser relevante para a resposta à pergunta ‘o que é um comentário?’
Enquanto organizadoras deste volume dos Cadernos G&T, estamos em crer que cada um destes textos permite, ainda, desencadear uma discussão continuada, geradora de outros temas que venham a constituir futuros Workshops de G&T, que se tornarão Cadernos G&T…”
Maria Teresa Brocardo and Clara Nunes Correia
* Do texto de Eduarda Dionísio (Lisboa: Plátano, 1972).
Articles
O comentário como exercício de divulgação linguística
Ana Sousa Martins
Comente o seguinte texto: leituras da enunciação em mise en abyme
Clara Nunes Correia
O plano de texto do comentário linguístico: uma proposta de análise
Rute Rosa
Comentários à Gramática Histórica da Língua Portuguesa de Manuel Said Ali
Maria do Céu Caetano
Comente o seguinte texto-fonte
Maria Teresa Brocardo
Comentários polémicos e discriminatórios na Internet: estudos de caso
Rosalice Pinto & Isabelle Simões Marques
Avaliação negativa no espaço Web: o caso de comentários online a notícias
Milana Morozova
Comentário na imprensa em linha: estudo de uma construção linguística que comenta contrapondo
Helena Valentim & Matilde Gonçalves
Comentar revisões e rever comentários: estratégias de (co)produção textual em contexto profissional
Marta Fidalgo
Menu < voltar
- Projects
- Ongoing projects
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- QuILL – Quality in Language Learning
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- EXPRIMI
- G&T.Comenta
- Project GiroFLE
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- OrthoDef
- COVID-19 Collaborative Glossary
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- Cultural Heritage Lexicon
- Chair of Portuguese as a Second and Foreign Language
- Concluded projects
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Heritage Language Consortium
- @ Cientista Regressa à Escola
- Distant Reading for European Literary History
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision