Cadernos WGT: Voltar a falar em Gramática & Texto
Caetano, Maria do Céu, ed. (2021). Cadernos WGT: Voltar a falar em Gramática & Texto. Lisboa: NOVA FCSH. ISSN 2184-8998; eISSN 2184-9005. DOI: https://doi.org/10.34619/5es1-vwoe
This research has been supported by Portuguese national funding through the FCT – Portuguese Foundation for Science and Technology as part of the project UIDB/LIN/03213/2020 – Linguistics Research Centre of NOVA University Lisbon (CLUNL).
Presentation
“Estes Cadernos são o resultado dos trabalhos apresentados no 20.º WGT – Work(shops) em Gramática & Texto, cujo objetivo foi o de estimular a discussão sobre desenvolvimentos teóricos e metodológicos recentes que têm influenciado a forma como estudamos e analisamos as línguas nas suas várias dimensões.
O WGT20 realizou-se inteiramente a distância, mas, apesar de tudo, conseguiu-se imprimir um ritmo dinâmico, com as apresentações a serem moderadas e seguidas de discussões entre os participantes, procurando-se reproduzir o ambiente de partilha que tem existido nas várias sessões presenciais, que já são um marco na agenda do G&T.
Considerando-se que as linhas que demarcam poderão ser as mesmas que favorecem as ligações e as interseções, as várias contribuições incidiram sobre aspetos que evidenciam a aproximação e / ou a tensão entre a(s) (sub)área(s) que habitualmente elegemos e outra(s).
Os textos que agora se publicam, da autoria de membros e de colaboradores do G&T, visam, assim, contribuir para uma (re)definição de conceitos e de perspetivas nos trabalhos desenvolvidos no grupo, caracterizados por abordarem uma multiplicidade de tópicos inovadores.”
Maria do Céu Caetano
Articles
Presentation
Maria do Céu Caetano
O conceito de género em diversos enquadramentos teóricos
Paulo Nunes da Silva
Prescritivismo e autenticidade textual: noções em revisitação
Ana Sousa Martins
“Como é óbvio, só um linguista nos pode ajudar”: crítica política com humor, entre gramática & texto
Carla Teixeira & Teresa Oliveira
A contribuição da fonética, fonologia e variação no ensino fundamental para a língua portuguesa do Brasil
Alvanira Lúcia Barros
Algumas demarcações e interseções em morfologia
Maria do Céu Caetano
Formas de sedere em cantigas do século XIII
Maria Ribeiro
À volta de [um]A Taça de Chá
Clara Nunes Correia, Helena Isabel Alzamora & Teresa Oliveira
Menu < voltar
- Projects
- Ongoing projects
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- QuILL – Quality in Language Learning
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- EXPRIMI
- G&T.Comenta
- Project GiroFLE
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- OrthoDef
- COVID-19 Collaborative Glossary
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- Cultural Heritage Lexicon
- Chair of Portuguese as a Second and Foreign Language
- Concluded projects
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Heritage Language Consortium
- @ Cientista Regressa à Escola
- Distant Reading for European Literary History
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision