Publicações 2018-2021


2021

Aguilar, Miriam; Ferré, Pilar; M. Gavilán, José; A. Hinojosa, José; Demestre, Josep (2021). The actress was on the balcony, after all: Eye-tracking locality and PR-availability effects in Spanish. Cognition, 211, [n.d]. ISSN 0010-0277.

Aguilar, Miriam; Grillo, Nino (2021). Spanish is not different: On the universality of minimal structure and locality principles. Glossa: a journal of general linguistics, 6(1): 89. ISSN 2397-1835.

Almeida, Bárbara; Batoréo, Hanna (2021). Competência metafórica dos falantes PLH na Suíça. In: M. H. Araújo e Sá; Susana Ambrósio, coord., Dinâmicas de (investig)ação em contextos de promoção da língua portuguesa. A presença do CIDTFF na rede Camões, I.P. Universidade de Aveiro: UA Editora, pp.275-293. ISBN 978-972-789-692-9.

Barbero, Chiara; Tomaz, Margarida, org. (2021). Textos Selecionados do XIII e XIV Fórum de Partilha Linguística. Lisboa: NOVA FCSH | NOVA CLUNL – Núcleo de Jovens Investigadores do CLUNL. ISBN 978-972-9347-38-2.

Batalha, Joana; Lobo, Maria; Estrela, Antónia; Bragança, Bruna (2021). Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (8), pp.40-53. ISSN 2183-9077.

Caeiro, Pedro; Correia, Susana (2021). Materiais autênticos em cursos para fins específicos do nível A1. In: M. B. Canha et al., eds., Encontro de Pontos de Rede – Desafios e contingências no ensino do PLE: gerir a adversidade repensando o futuro. Macau: Instituto Português do Oriente, pp.79-103. ISBN 978-9998137-03-5.

Estrela, Antónia; Esteves, Sandrina (2021). Semana a Silabar. Fábula Educação. ISBN 9789895642892.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia (2021). Descobrir a gramática – 1.º ano. Fábula Educação. ISBN 9789895642908.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia (2021). Descobrir a gramática – 2.º ano. Fábula Educação. ISBN 9789895642915.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia Santos; Boléo, Ana (2021). Peer learning: mentoring in a Portuguese as a foreign language course. ERL Journal, 2020-2(4) [tema: (Re-)Shaping One’s Identity with Language], pp.68-78. ISSN 2657-9774.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Boléo, Ana (2021). Aprendizagem entre pares: Mentorado num curso de Português Língua Estrangeira. In: N. Martins Ferreira, C. Nunes, eds., Diversidades, Educação e Inclusão. Lisboa: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa, pp.127-144. ISBN 978-989-8912-13-8.

Estrela, Antónia; Magarreiro, Vanda; Ferreira, Patrícia (2021, no prelo). Das expetativas à diferenciação: Percursos de construção de materiais didáticos no ensino superior. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais didáticos para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lidel.

Faustino, Ana Rita (2021). The Effects of Corrective Feedback on English as a foreign language Learners’ Acquisition of Past Simple Regular and Irregular Forms in the Portuguese Context. In: C. Barbero, M. Tomaz, org., Textos Selecionados do XIII e XIV Fórum de Partilha Linguística. NOVA FCSH | NOVA CLUNL – Núcleo de Jovens Investigadores do CLUNL, pp.45-57. ISBN 978-972-9347-38-2.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2021). L1 effects in the L2 acquisition of long-distance binding in European Portuguese. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., L1 Acquisition and L2 Learning: The view from Romance. Language Acquisition and Language Disorders 65. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, pp.173–202. ISBN 9789027228192.

Gonçalves, Neide; Moita, Mara; Mineiro, Ana (2021, no prelo). Um olhar diacrónico à variação fonológica e lexical da língua gestual portuguesa no conto capuchinho vermelho. Revista Sensos-e. ISSN 2183-1432.

Gu, Wenjun (2021). Aquisição da posição dos pronomes clíticos de português europeu por falantes nativos de chinês. In: C. Barbero, M. Tomaz, org., Textos Selecionados do XIII e XIV Fórum de Partilha Linguística. NOVA FCSH | NOVA CLUNL – Núcleo de Jovens Investigadores do CLUNL, pp.59-72. ISBN 978-972-9347-38-2.

Lobo, Maria; Vitorino, Inês (2021). Acquisition of clitic climbing by European Portuguese children. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [series Language Acquisition and Language Disorders] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, pp.13-38. ISBN 9789027228192.

Lozano, Cristóbal; Teixeira, Joana; Madeira, Ana (2021). Corpora and L2 acquisition: the L1 Portuguese – L2 Spanish subcorpus of CEDEL2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (8), pp.137-154. ISSN 2183-9077.

Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra; Teixeira, Joana (2021). Microvariação na resolução de sujeitos pronominais: português europeu vs. italiano. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (8), pp.155-167. ISSN 2183-9077.

Martins, Ana Catarina; Nascimento, David; Pinto, Sofia; Alves, Dina; Wertzner, Haydée Fiszbein; Castro, Ana (2021). Phonological characteristics of European and Brazilian Portuguese in children with Speech Sound Disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, 35(11), pp.1076-1090. e-ISSN 1464-5076.

Matos, João de (2021, no prelo). Poderá uma língua natural ser sexista? Lisboa: Colibri.

Mineiro, Ana; Báez-Montero, Inmaculada Concepción; Moita, Mara; Galhano-Rodrigues, Isabel; Castro-Caldas, Alexandre (2021). Disentangling Pantomime From Early Sign in a New Sign Language: Window Into Language Evolution Research. Frontiers in Psychology, 12, pp.1-17. ISSN 1664-1078.

Moita, Mara; Abreu, A.M.; Mineiro, Ana (2021, no prelo). Tracking the evolution of iconic signs to understand the emergence of a phonological system. In: W. Sandler, M. Aronoff, C. Padden, eds., The emergence of Sign Languages. Languages.

Pereira, Ronan (2021). Formalidade e pronomes de segunda pessoa do singular no português gaúcho: dados de interpretação. Revista de Estudos da Linguagem, 29(3), pp.1651-1684. e-ISSN 2237-2083.

Rios de Oliveira, Mariangela; Batoréo, Hanna; Aguiar, Milena (2021). Apresentação: Funcionalismo e Cognitivismo – o viés cognitivista da gramática funcional. SOLETRAS, (41), pp.1-12. ISSN 2316-8838.

Sippel, Juliano (2021). Educar o olhar e ensinar a escrita. Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais, 2(3), pp.110-130. ISSN 2675-4177.

Sippel, Juliano (2021). Efeitos de anotações digitais na produção de resumos. Polissema – Revista de Letras do ISCAP, (21), pp.54-75. ISSN 1645-1937.

Sippel, Juliano (2021). Política e Planejamento Linguístico da Língua Guarani no Paraguai e Formação Docente. E-Revista de Estudos Interculturais, 3(9), pp.19-32. ISSN 2182-6439.

Tavares, Gabriela; Deme, Andrea; Correia, Susana Correia (2021, no prelo). Phonological acquisition of European Portuguese oral vowels: A forced-choice identification study with Hungarian native speakers. Toronto Working Papers in Linguistics. ISSN 1718-3510.

Teixeira, Joana (2021). The impact of explicit instruction on different types of linguistic properties: Syntactic vs. syntax-discourse properties. ITL – International Journal of Applied Linguistics, 172(1), pp.26-57. e-ISSN 1783-1490.

Teixeira, Joana (2021). Can explicit instruction help L2 learners overcome persistent L1 interference? The case of free inversion. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., L1 Acquisition and L2 Learning: The view from Romance. Language Acquisition and Language Disorders 65. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, pp.229-256 ISBN 9789027228192.

Teixeira, Joana; Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2021). Resolução anafórica em português europeu L2: efeitos de animacidade e a posição do antecedente. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (8), pp.260-275. ISSN 2183-9077.

Vaz, Stéphanie Dias (2021). Avaliação de narrativas orais em crianças falantes de português europeu (PE): um teste piloto. In: C. Barbero, M. Tomaz, org., Textos Selecionados do XIII e XIV Fórum de Partilha Linguística. NOVA FCSH | NOVA CLUNL – Núcleo de Jovens Investigadores do CLUNL, pp.145-163. ISBN 978-972-9347-38-2.

Vaz, Stéphanie; Lobo, Maria; Lousada, Marisa (2021, no prelo). Avaliação com base em narrativas orais. In: M. J. Freitas, M. Lousada, D. Alves, eds., Linguística Clínica: Modelos, Avaliação e Intervenção. Language Science Press.


2020

Amaro, Raquel; Correia, Susana; Gramacho, Carolina; Mendes, Amália (2020). Automatização no diagnóstico de nível de língua: anotação e versatilidade dos recursos para PLE. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, 7. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana; Costa, Ana Luísa (2020). Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.37-54. ISSN 2183-9077.

Castro, Ana (2020). Revisão Crítica – Programa de Intervenção em Competências Linguísticas. Revista Portuguesa de Terapia Da Fala, 10. ISSN 2183-1297.

Costa, João (2020). Direct objects and language acquisition – book reviewLanguage, 96(1), pp.207-210. ISSN 0023-8260.

Costa, Raquel; Lobo, Maria (2020). Compreensão de construções passivas em crianças com perturbação do espectro do autismo. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.121-136. ISSN 2183-9077.

Estrela, Antónia; Esteves, Sandrina (2020, no prelo). Semana a Silabar. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia (2020, no prelo). Descobrir a gramática – 1.º ano. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia (2020, no prelo). Descobrir a gramática – 2.º ano. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Boléo, Ana (2020, no prelo). Aprendizagem entre pares: Mentorado num curso de Português Língua Estrangeira. In: Diversidades, Educação e Inclusão. CIED.

Falé, Isabel; Seara, Isabel Roboredo; Lobo, Maria, eds. (2020). Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7). ISSN 2183-9077.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2020). Controlo e infinitivos flexionados em português L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.176-190. ISSN 2183-9077.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2020, no prelo). L1 effects in the L2 acquisition of long-distance binding in European Portuguese. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series.] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Fiéis, Alexandra; Nkollo, Mikolaj (2020). The não interpolation in Classical and early Modern European Portuguese and the mapping between syntactic and phonological structures: An empirical study. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 13(1), pp.115-166, e-ISSN 2199-3386.

Lobo, Maria; Batalha, Joana, coord. (2020). Projeto de Intervenção Preventiva para a Aprendizagem da Leitura e da Escrita – Relatório final: maio-dezembro 2020.

Lobo, Maria; Batalha, Joana, coord. (2020). Projeto de Intervenção Preventiva para a Aprendizagem da Leitura e da Escrita – Relatório trimestral. 3.º trimestre: janeiro-abril 2020.

Lobo, Maria; Batalha, Joana, coord. (2020). Projeto de Intervenção Preventiva para a Aprendizagem da Leitura e da Escrita – Relatório trimestral. 2.º trimestre: setembro-dezembro 2019.

Lobo, Maria; Seara, Isabel Roboredo; Falé, Isabel (2020). Nota prévia. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7). ISSN 2183-9077.

Lobo, Maria; Vitorino, Inês (2020, no prelo). Acquisition of clitic climbing by European Portuguese children. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series.] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra (2020). Inflected infinitives in Portuguese. In: L. Franco, P. Lorusso, eds., Linguistic Variation: Structure and Interpretation. [n.d.] Mouton de Gruyter, pp.423-437. ISBN 978-1-5015-0520-1.

Martins, Ana Maria; Lobo, Maria (2020). Estratégias de marcação de Foco: ordem dos constituintes frásicos e estruturas clivadas. In: E. Paiva Raposo et al., eds, Gramática do Português. Vol. III. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian. pp.2615-2664.

Matos, João; Correia, Susana; Gonçalves, Matilde; Luegi, Paula (2020). Estereótipos de Género em Nomes de Categorias Sociais do Português Europeu. [Póster] ENAPL2020 – XXXVI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, Lisboa, 28-30 de outubro de 2020.

Santana, Ana Catarina; Correia, Susana; Castro, Ana (2020). Perfil de crianças com alterações fonológicas: contributos da Linguística para o diagnóstico em terapia da fala. [Póster] ENAPL2020 – XXXVI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, Lisboa, 28-30 de outubro de 2020.

Sippel, Juliano (2020). Linguagem e Tecnologia. Gêneros e Instrumentos. Polissema – Revista de Letras do ISCAP, (20), pp.46-63. ISSN 1645-1937.

Sippel, Juliano (2020). Se eu digo que emudeci, nada do que eu digo estou dizendo: aspectos do diálogo entre homem e Deus em “Floema”, de Hilda Hist. Scripta, 24(50), pp.42-62. e-ISSN 2358-3428.

Teixeira, Joana (2020). Efeitos do ensino explícito da gramática no desenvolvimento de diferentes tipos de propriedades em L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.328-349. ISSN 2183-9077.

Teixeira, Joana (2020). Gradient optionality in L2 acquisition at the syntax-discourse interface: Evidence from inversion in advanced and near-native English. Lingua, 245. ISSN 0024-3841.

Teixeira, Joana (2020, no prelo). Can explicit instruction help L2 learners overcome persistent L1 interference? The case of free inversion. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series.] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie (2020). Efeitos de dominância linguística e de tempo de exposição formal à língua na produção de pronomes clíticos por crianças bilingues português/francês. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.350-367. ISSN 2183-9077.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie (2020, no prelo). Clitic omission and clitic placement in Portuguese-French bilingual children. In: L. Avram, A. Sevcenco, V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series.] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Vaz, Stéphanie; Lobo, Maria; Lousada, Marisa (2020). Avaliação de Narrativas Orais em Crianças Falantes de Português Europeu (PE): Um Teste Piloto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (7), pp.368-384. ISSN 2183-9077.


2019

Batalha, Joana (2019). Avaliar conhecimento gramatical: análise de itens sobre compreensão de dependências referenciais. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (6) [número temático: Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola], pp.29-40. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). Desenvolvimento linguístico e ensino de português como língua materna: assimetrias na compreensão de orações relativas de sujeito e de objeto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), pp.58-66. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). From grammar to reading: a study on referential dependenciesBellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 12(2), pp.60-77. e-ISSN 2013-6196.

Batoréo, Hanna; Bär, Gerald, org. (2019). Prémios Nobel de Literatura da Europa Central: Olga Tokarczuk (2018) e Peter Handke (2019): tradução e receção em Portugal. [Vídeo] Lisboa: Universidade Aberta.

Carrilho, Ernestina; Lobo, Maria (2019). Les désignations romanes du corbeau et de la Corneille. In: Joan Veny, ed., Atlas Linguistique Roman. Vol. II. Alessandria: Edizioni dell’Orso, pp.159-184. ISBN 978-88-6274-909-1.

Castro, Ana; Alves, Dina Caetano (2019). Country Vignette: Portugal. In: J. Law et al., eds., Managing Children with Developmental Language Disorder: Theory and Practice Across Europe and Beyond. London: Routledge, [n.d.]. e-ISBN 9780429455308.

Castro, Ana; Marques, Carolina; Dôro, Catarina (2019). LARSP-PE: A Developmental Language Profile for European Portuguese. In: M. J. Ball, P. Fletcher, D. Crystal, Grammatical Profiles. Further Languages of LARSP. [n.d.]: Multilingual Matters, pp.151-173. ISBN 978-1788924382.

Costa, Ana; Batalha, Joana (2019). Para um mapa das fronteiras e das pontes em didática da gramática. In: A. Leal et al., A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas. Porto: Universidade do Porto, pp.61-80. e-ISBN 978-989-8969-20-0.

Costa, João; Couvaneiro, João (2019). Conhecimentos vs. competências: Uma dicotomia disparatada na educação. Lisboa: Guerra e Paz. ISBN 978-989-702-494-8.

Ferreira, Patrícia Santos; Estrela, Antónia (2019). Do texto à reflexão metalinguística: O esquema como elemento estruturante. Eutomia,  1(23), pp.245-267. ISSN 1982-6850.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2019). The Interpretation of Strong and Clitic Pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley, A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.59-80. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Gramacho, Carolina; Madeira, Ana; Martins, Cláudia; Alexandre, Nélia; Pinto, Jorge; Correia, Susana (2019). POR Nível: Construção e validação de um teste de colocação para o Português Língua Estrangeira – resultados de um estudo-piloto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), pp.172-189. ISSN 2183-9077.

Gu, Wenjun (2019). A Study of the immigration and refugee issues in EU and its member states. In: C. Deming, ed., 葡萄牙移民的社会保障. Shanghai: Shanghai Foregin Language Education Press, pp.347-359.

Gu, Wenjun (2019). Aquisição de pronomes clíticos de português europeu por falantes de chinês: dados sobre a colocação. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), pp.190-206. ISSN 2183-9077.

Gu, Wenjun (2019). Pronomes clíticos na aprendizagem de PLE: um estudo empírico sobre a sua produção por falantes de chinês. In: A. M. Ferreira et al., eds., Pelos mares da língua portuguesa 4. Aveiro: UA Editora, pp.675-687. ISBN 978-972-789-624-0.

Lobo, Maria; Madeira, Ana; Silva, Carolina (2019). L1 Effects in the interpretation of subject pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley, A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.42-58. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie (2019). Effects of syntactic structure on the comprehension of clefts. Glossa: a journal of general linguistics, 4(1), p.74. e-ISSN 2397-1835.

Lynce, Sofia; Moita, Mara; Freitas, Maria João; Santosa, Maria Emília; Mineiro, Ana (2019). Phonological development in Portuguese deaf children with cochlear implants: Preliminary study. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia, 39(3), pp.115-128. ISSN 0214-4603.

Madeira, Ana (2019). Contributos da investigação em aquisição de segunda língua para o ensino do português a diferentes públicos. In: V. B. Furtoso et al., eds., Anais do Simpósio SIPLE 2018. Londrina, Brasil: Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira, pp.101-125.

Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra (2019). Inflected infinitives in Portuguese. In: L. Franco, P. Lorusso, eds., Linguistic Variation: Structure and Interpretation: Contributions In Honor of M. Rita Manzini. [n.d.]: De Gruyter Mouton, pp.423-438. ISBN 978-1-5015-0520-1.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso; Vigário, Marina (2019). Effects of non-native word shapes, and age and education in the recognition and recall of medicine namesWritten Language and Literacy, 22(1), pp.95-130. ISSN 1387-6732; e-ISSN 1570-6001.

Teixeira, Joana (2019). From a Romance null subject grammar to a non-null subject grammar: The syntax of pronominal subjects in advanced and near-native English. In: M. Elsig, I. Feldhausen, I. Kuchenbrandt, M. Neuhaus, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 2016. Selected papers from ‘Going Romance’ 30. Amsterdam: John Benjamins, pp.256–274. ISBN 9789027203373.

Teixeira, Joana (2019). Is the syntax-discourse interface a locus of permanent optionality? The case of locative inversion in L2 English. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley, A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.120-137. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Teixeira, Joana (2019). Sujeitos nulos em inglês L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), pp.365-384. ISSN 2183-9077.

Teixeira, Joana (2019). The impact of explicit instruction on different types of linguistic properties: Syntactic vs. syntax-discourse properties. ITL – International Journal of Applied Linguistics, 172(1), pp.26-57. ISSN 0019-0829.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie (2019). Omissão e colocação de clíticos por crianças bilingues Português-Francês. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (5), pp.385-412. ISSN 2183-9077.

Xavier, Maria Francisca; Caetano, Maria do Céu; Afonso, Ana; Castro, Eduardo (2019). Um dicionário de preposições complexas. [Póster] XXXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 9-11 out. 2019, Braga, Portugal.


2018

Aguilar, Miriam; Grillo, Nino (2018). Aspectual make-up reduces Relative Clause Avoidance. Abstracts’ book of AMLaP 2018, [n.d.].

Baía, Fátima; Correia, Susana (2018). Reduplicated words and templates in Brazilian and European Portuguese. In: E. Babatsouli, ed., Crosslinguistic Research in Monolingual and Bilingual Speech.  Chania: Institute of Monolingual and Bilingual Speech, pp.81-92.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Aquisição/aprendizagem da competência metafórica no contexto do Português Língua Não Materna: importância da reestruturação conceptual na expressão de emoções e valores. In: H. Barroso, ed., O Português na Casa do Mundo, Hoje.  V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.53-80. ISBN 978-989-755-348-6.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Metaphorical Competence in Multilingual Context of Language Acquisition and LearningPsychology of Language and Communication, 22(2) [número especial: In Honor of Professor Barbara Bokus – Developmental Psycholinguistics: Old Questions, New Answers], pp.534-556. ISSN 2083-8506.

Ferreira, Nuno Martins; Estrela, Antónia; Valente, Bianor; Covelo, Rui, coord., (2018). O edifício da Escola Superior de Educação de Lisboa: 100 anos a formar professores (1916-2016). Ciclo de conferências. Lisboa: Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Lisboa.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria (2018). Word order in Portuguese gerund clauses: comparing Old Portuguese and Dialectal Portuguese. Estudos de Lingüística Galega, [número especial], pp.45-59. e-ISSN 1989-578X; ISSN 1889-2566.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2018). Interpretação de pronomes em português L2: efeitos de transparência? Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.83-97. ISSN 2183-9077.

Grillo, Ninno; Aguilar, Miriam; Roberts, Leah; Santi, Andrea; Turco, Giuseppina (2018). Prosody of classic garden path sentences: The horse raced faster when embedded. In: Proceedings of the 9th International Conference on Speech Prosody. [n.d.]: Speech prosody 2018, pp.284-288. ISSN 2333-2042.

Lu, Shuang; Vigário, Marina; Correia, Susana; Jerónimo, Rita; Frota, Sónia (2018). Revisiting Stress “Deafness” in European Portuguese: A Behavioral and ERP StudyFrontiers in Psychology, 9, pp.1-16.

Madeira, Ana (2018). Inflected infinitives in L2 Portuguese. In: A. L. Santos, A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. [n.d.]: John Benjamins Publishing Company, pp.321-360. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes (2018). Dificuldades na Elaboração do Dicionário da Língua Portuguesa Medieval. In: Atas do 30.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.d.].

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes (2018). Documentação Antiga para o Núcleo da Lusofonia: Museu dos Descobrimentos de Belmonte. In: Atas do 29.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.d.].

Moita, Mara; Lobo, Maria (2018). Compreensão e produção oral de interrogativas-Q em crianças portuguesas surdas com implante coclearRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.168-189. ISSN 2183-9077.

Moita, Mara; Gonçalves, Ema; Medeiros, Conceição; Mineiro, Ana (2018). A phonological diachronic Study on Portuguese Sign Language of the Azores. Sign Language Studies, 19(1), pp.138-161. ISSN 1533-6263.

Moreno, Mihaela (2018). Relational Adjectives in Romance and English. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9781108290401.

Morgado, Sara; Lobo, Maria; Luegi, Paula (2018). The overt pronoun in European Portuguese prefers animate antecedents. [Póster] CUNY 2018, 15 mar, Davis, United States of America.

Morgado, Sara; Luegi, Paula; Lobo, Maria (2018). Efeitos de animacidade do antecedente na resolução de pronomes sujeitoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.190-205. ISSN 2183-9077.

Nardelli, Marina Cestari; Lobo, Maria (2018). Clitic omission in bilingual Portuguese-Spanish acquisition. In: A. Gavarró, ed., On the Acquisition of the Syntax of Romance.  Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.119-145.

Perdigão, A. C. M.; Estrela, Antónia; Melício, F.; Fróis, T. (2018). Estratégia de internacionalização em português. O Centro de Línguas e Cultura do IPL. Património Histórico do espaço lusófono. Ciência, Arte e Cultura. In: XXVIII Encontro Associação das Universidades de Língua Portuguesa. Lubango: AULP, pp.277-286.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? Pharmacy Practice, 16 (Supl. 1), p.2. e-ISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? [Póster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, 25-27 junho, Faculdade de Farmácia, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Costa, Márcia; Vigário, Marina (2018). Effects of non-native spelling in the production accuracy of Portuguese medicine brand names. In: J. E. Quintela Varajão et al., eds., CENTERIS 2018 – Conference on Enterprise Information Systems: ProjMAN 2018 – International Conference on Project MANagement; HCist 2018 – International Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies. Vol. 138. [n.d.]: SciKA, pp.295-301.

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, M.; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicines. [Póster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, 25-27 junho, Faculdade de Farmácia, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, Márcia; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicinesPharmacy Practice, 16 (Sup. 1), pp.1-2. e-ISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.

Silva, Carolina (2018). How Portuguese children interpret subject pronouns in complement clauses: Effects of mood selection and position of antecedent. In: A. L. Santos, A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition.  Amesterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.361-391. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Teixeira, Joana (2018). Divergência seletiva no estádio final de aquisição de L2: Dados sobre a construção com there em inglêsRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.254-275. ISSN 2183-9077.

Vitorino, Inês; Lobo, Maria (2018). Aquisição de estruturas com subida de clítico em português europeuRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.276-294. ISSN 2183-9077.

Zheng, Yi; Luegi, Paula; Madeira, Ana; Matos, Gabriela (2018). How Chinese learners of L2 European Portuguese interpret null and overt pronouns in forward and backward anaphoraRevista Linguíʃtica, 14(2), pp.291-321.