Publicações 2014-2017


2017

Baia, Maria de Fátima e Correia, Susana (2017). Self-organisation in phonological development: templates in Brazilian and European Portuguese. In: E. Babatsouli, ed., Proceedings of the International Symposium on Monolingual and Bilingual Speech 2017. [PDF] [n.d.]: Institute of Monolingual and Bilingual Speech, pp.45-71. Disponível em: http://ismbs.eu/publications-2017/ [Acesso 19 jan. 2018]. ISBN 978-618-82351-1-3.

Banza, Ana Paula (2017). Da antiga à nova Filologia: práticas de edição de textos modernos. In: E. Buchi, J.-P. Chaveau e J.-M. Pierrel, eds., Actes du XXVIIe Congrès international de linguistique et de philologie romanes. [PDF] Nancy: ATILF, pp.17-27. Disponível em:
http://www.atilf.fr/cilpr2013/actes/section-13/CILPR-2013-13-Banza.pdf [Acesso 4 out. 2017].
ISBN 978-2-37276-006-5.

Banza, Ana Paula (2017). Da História do Futuro à Clavis Prophetarum: a construção de uma utopia. In: A. P. Banza et al., eds., Estudos sobre o Padre António Vieira. Pensamento e ação: o Quinto Império. Vol. 2. 1.ª ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, pp.93-107. ISBN 978-972-27-197.

Banza, Ana Paula (2017). Próclise e ênclise em Padre António Vieira. In: M. Negro Romero, R. Álvarez e E. Moscoso Mato, eds., Gallaecia. Estudos de lingüística portuguesa e galega. [PDF] Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp.119-132. Disponível em: http://www.usc.es/libros/index.php/spic/catalog/book/1080 [Acesso 13 out. 2017]. ISBN 978-84-16954-41-4.
DOI 10.15304/cc.2017.1080

Banza, Ana Paula et al., eds., (2017). Estudos sobre o Padre António Vieira. Pensamento e ação: o Quinto Império. Vol. 2. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda. ISBN 978-972-27-197.

Cardoso, Ana Josefa (2017, no prelo). A situação linguística de Cabo Verde: em Português e na Kabuverdianu. In: P. Feytor-Pinto e S. Melo-Pheifer, eds., Políticas linguísticas em Português. 1.ª ed. [n.d.]: Lidel.

Cestari Nardelli, Marina e Lobo, Maria (2017). Omissão de clíticos na aquisição bilingue Português-EspanholRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), pp.241-263. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/14/11 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a14

Espírito Santo, Arnaldo et al., eds. (2017). Estudos sobre o Padre António Vieira. A sedução da palavra: os Sermões. Vol. 1. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda. ISBN 978-972-27-197.

Estrela, Antónia e Ferreira, Patrícia (2017). Competências linguísticas de estudantes de artes visuais e tecnologias à entrada do ensino superior. In: Língua e literatura na escola do séc. XXI. Atas do 12.º Encontro Nacional da Associação de Professores de Português. [CD-ROM] Lisboa: Associação de Professores de Português, pp.9-10. ISBN 978-989-96117-4-0.

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2017). Interpretação de pronomes fortes e clíticos em Português L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), pp.155-175. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/10 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a10

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2017). The Portuguese Inflected Infinitive across Varieties. In: P. Barbosa, M. C. Paiva e C. Rodrigues, eds., Studies on Variation in Varieties of Portuguese. 1.ª ed. Amsterdam: John Benjamins, pp.279-299. ISBN 9789027258137.
DOI 10.1075/ihll.14

Franco, Ludovico (2017). L-syntax and phono-symbolism: on the status of ideophones in complex predicatesCanadian Journal of Linguistics, 62, pp.243-279. ISSN 0008–4131.
DOI 10.1017/cnj.2017.7

Lobo, Maria e Martins, Ana Maria (2017). Subjects. In: E. Stark e A. Dufter, eds., Manual of Romance Morphosyntax and Syntax. 1.ª ed. [n.d.]: Mouton de Gruyter, pp.27-88. ISBN 978-3-11-037708-8

Lobo, Maria e Soares-Jesel, Carla (2017). Interrogativas, relativas e clivadas. In: M.J. Freitas e A.L. Santos, orgs., A aquisição de língua materna e não materna. Questões gerais e dados do Português. 1.ª ed. Berlim: Language Science Press, pp.225-248. ISBN 978-3-96110-016-3.
DOI 10.5281/zenodo.889435

Lobo, Maria e Valentim, Helena (2017). Nota prévia. In: H. Valentim e M. Lobo, orgs., Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), [n.d.]. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/26/22 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.

Lobo, Maria e Vaz, Stéphanie (2017). Does animacy play a role in the production of relative clauses?Matraga – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, [online] 24(41), pp.266-287. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/28710 [Acesso 19 jan. 2018]. e-ISSN 2446-6905; ISSN 1414-7165.
DOI 10.12957/matraga.2017.28710

Lobo, Maria; Madeira, Ana e Silva, Carolina (2017). Interpretação de pronomes sujeito anafóricos e catafóricos por falantes de Português L2: efeitos da língua maternaRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), pp.135-153. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/9/6 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a9

Madeira, Ana (2017). Aquisição de língua não materna. In: M. J. Freitas e A. L. Santos, orgs., A aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do Português. 1.ª ed. Berlim: Language Science Press, pp.305-330. ISBN 978-3-96110-016-3.

Madeira, Ana; Xavier, Maria Francisca e Crispim, Maria de Lourdes (2017). A concordância verbal na interlíngua de falantes de mandarim. In: P. Osório, ed., Teorias e usos linguísticos. Aplicações ao português língua não materna. 1.ª ed. Lisboa: Lidel, pp.34-54. ISBN 9789897520419.

Malho, Alexandra; Correia, Susana e Frota, Sónia (2017). Emergência de sândi consonântico em Português Europeu: uma abordagem prosódicaRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), pp.177-190. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/11/8 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a11

Martins, Cláudia (2017). Funcionamento verbal do particípio presente no Português Antigo. In: M. Romero, R. Álvarez e E. Mato, eds., Gallaecia: estudos de lingüística portuguesa e galega. [PDF] Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións Campus Vida, pp.267-285. Disponível em: http://www.usc.es/libros/index.php/spic/catalog/book/1080 [Acesso 13 out. 2017]. ISBN 978-84-16954-41-4.
DOI 10.15304/cc.2017.1080.11

Mineiro, Ana et al. (2017). Emerging linguistic features of Sao Tome and Principe Sign LanguageSign Language & Linguistics, 20(1), pp.109-128. e-ISSN 1569-996X; ISSN 1387-9316.
DOI 10.1075/sll.20.1.04min

Morgado, Sara; Lobo, Maria e Luegi, Paula (2017). Is he a book?: Animacy restrictions of the overt pronoun in European Portuguese. [Poster] 23rd AMLaP Conference, Architectures and Mechanisms of Language Processing, 8 set., Lancaster.

Reeve, Matthew e Hicks, Glyn (2017). Adjunct extraposition: base-generation or movement? Syntax, 20(3), pp.215-248. ISSN 1368-0005.
DOI 10.1111/synt.12136

Teixeira, Joana (2017). Será a interface sintaxe-discurso necessariamente um locus de opcionalidade em L2? O caso da inversão locativa em Inglês L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (3), pp.347-366. Disponível em: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/19/16 [Acesso 29 out. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln3ano2017a19

Viana, Fernanda et al. (2017). Inventários de Desenvolvimento Comunicativo de MacArthur-Bates. Manual Técnico. Maia: Lusoinfo Multimédia. ISBN 978-989-8619-25-9.


2016

Aguilar, Miriam e Grillo, Antonino (2016). Testing the effects of pseudo relative availability on relative clause attachment in spanish. [Poster] 22nd AMLaP Conference, Architectures and Mechanisms for Language Processing, 1-3 set., Bilbao.

Baia, Maria de Fátima e Correia, Susana (2016). A auto-organização na emergência da fonologia: templates na aquisição do Português Brasileiro e EuropeuReVEL – Revista Virtual de Estudos da Linguagem, [online] 14(27), pp.53-79. Disponível em: http://www.revel.inf.br/files/de6260ce8ed8ffee3da6a3f70c302734.pdf [Acesso 5 nov. 2017]. ISSN 1678-8931.

Carrilho, Ernestina; Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Pereira, Sandra, eds. (2016). Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins. ISBN 9789027203908.

Carrilho, Ernestina; Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Pereira, Sandra, eds. (2016). Introduction. In: E. Carrilho, A. Fiéis, M. Lobo e S. Pereira, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins, pp.vii-x. ISBN 9789027203908.

Castro, Ana et al. (2016). Phonological characteristics of children with speech sound disorders: a comparative study between speakers of european and brazilian portuguese. [Poster] 30th World Congress of the IALP, 21-28 ag., Dublin.

Costa, João (2016). 30 anos da Associação Portuguesa de Linguística ou a entrada na vida adultaRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (1), pp.1-15. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1786/1626 [Acesso 6 out. 2017]. ISSN 2183-9077.

Costa, João e Lopes, Ruth (2016). Acquisition of portuguese syntax. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi e J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. 1.ª ed. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.562-577. ISBN 978-1-118-79195-0.

Costa, João e Moita, Mara (2016). Movimento X0 em crianças com implante coclear: evidência para défice sintático em casos de input tardioRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (2), pp.205-234. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1572/1395 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapl2a9

Costa, João; Fernandes, Bruno; Vaz, Stéphanie e Grillo, Antonino (2016). (Pseudo-) Relatives and prepositional infinitival constructions in the acquisition of European PortugueseProbus – International Journal of Romance Linguistics, 28(1), pp.119-143. e-ISSN 1613-4079; ISSN 0921-4771.

Costa, João; Fiéis, Alexandra e Lobo, Maria (2016). A aquisição dos pronomes clíticos em português L1. In: A. M. Martins e E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. 1.ª ed. Berlim: De Gruyter, pp.431-452. ISBN 978-3-11-037448-3.

Costa, João; Freitas, Maria João e Gonçalves, Anabela (2016). Linguística clínica: alguns dados sobre o português. In: A. M. Martins e E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. 1.ª ed. Berlim: De Gruyter, pp.278-307. ISBN 978-3-11-037448-3.

Costa, João; Lobo, Maria e Pratas, Fernanda (2016). Clitic production by Portuguese and Capeverdean children: omission in bilingualismProbus – International Journal of Romance Linguistics, 28(2), pp.271-29. e-ISSN 1613-4079; ISSN 0921-4771.

Estrela, Antónia (2016). A estrutura passiva num corpus de aquisiçãoFórum Linguístico, [online] 13(1), pp.1009-1021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n1p1009/31467 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 1984-8412.

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2016). Clíticos e objetos nulos na aquisição de Português L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (1), pp.441-462. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1599/1422 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/2183-9077 /rapla19

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2016). Interpretação de pronomes e aquisição de dependências referenciais em Português L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (2), pp.253-264. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1574/1397 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapl2a11

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Martins, Cláudia (2016). O particípio presente no Português antigoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (1), pp.417-440. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1598/1421 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapla18

Franco, Ludovico (2016). Adversative “corrective” coordination: further evidence for combining sub-clausal constituentsRevue Roumaine De Linguistique / Romanian Review Of Linguistics, [online] 51(2), pp.125-142. Disponível em: http://www.lingv.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=174%3Arrlarhiva2016&catid=36%3Areviste-ilb&Itemid=95 [Acesso 26 out. 2017]. ISSN 0035-3957.

Franco, Ludovico (2016). On nominalization: genitives, datives and elementary predicates. In: A. Bloch-Rozmej et al., eds., Linguistics beyond and within (LingBaW 2016). Lublin: University of Lublin, pp.54-55. ISBN 978-83-8061-299-0.

Franco, Ludovico e Baldi, Benedetta (2016). (De)Legitimization strategies in the austere prose of Palmiro Togliatti. In: L. Savoia e B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. 1.ª ed. Alessandria: Dell’Orso, pp.363-382. ISBN 978-88-6274-000-0.

Franco, Ludovico e Manzini, M. Rita (2016). The instrumental: dative and its double. In: L. Savoia e B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. 1.ª ed. Alessandria: Dell’Orso, pp.3-49. ISBN 978-88-6274-000-0.

Franco, Ludovico; Manzini, M. Rita e Savoia, Leonardo (2016). N morphology and its interpretation. In: L. Savoia e B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. 1.ª ed. Alessandria: Dell’Orso, pp.51-78. ISBN 978-88-6274-000-0.

Lobo, Maria (2016). O gerúndio flexionado no português dialetal. In: A. M. Martins e E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. 1.ª ed. Berlim: De Gruyter, pp.481-501. ISBN 978-3-11-037448-3.

Lobo, Maria (2016). Sujeitos nulos: gramática do adulto, aquisição de L1 e variação dialetal. In: A. M. Martins e E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. 1.ª ed. Berlim: De Gruyter, pp.558-580. ISBN 978-3-11-037448-3.

Lobo, Maria e Menuzzi, Sergio (2016). Binding and pronominal forms in portuguese. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi e J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. 1.ª ed. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.338-355. ISBN 978-1-118-79195-0.

Lobo, Maria e Mioto, Carlos (2016). Wh-movement: interrogatives, relatives and clefts. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi e J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. 1.ª ed. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.275-293. ISBN 978-1-118-79195-0.

Lobo, Maria e Silva, Carolina (2016). Ambiguidade pronominal em orações adverbiais do Português Europeu: crianças vs. adultosRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (2), pp.319-338. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1577/1400 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapl2a14

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia e Soares-Jesel, Carla (2016). Syntactic structure and information structure: the acquisition of portuguese clefts and be-fragmentsLanguage Acquisition, [online] 23(2), pp.142-174. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10489223.2015.1067317[Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 1532-7817; ISSN 1048-9223.
DOI 10.1080/10489223.2015.1067317

Madeira, Ana (2016). Second language acquisition. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi e J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. 1.ª ed. Oxford: Wiley Blackwell, pp.578-590. ISBN 978-1-118-79195-0.

Manzini, M. Rita e Franco, Ludovico (2016). Goal and DOM dativesNatural Language e Linguistic Theory, 34(1), pp.197-240. e-ISSN 1573-0859; ISSN 0167-806X.

Martins, Ana Maria e Carrilho, Ernestina, eds. (2016). Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter. ISBN 978-3-11-037448-3.

Martins, Ana Maria e Costa, João (2016). Ordem dos constituintes frásicos: sujeitos invertidos; objetos antepostos. In: A. M. Martins e E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. 1.ª ed. Berlim: De Gruyter, pp.371-400. ISBN 978-3-11-037448-3.

Mendes, Amália et al. (2016). New words, old suffixes: nominal derivation in the african varieties of Portuguese compared to European Portuguese. In: R. Muhr et al., eds., Pluricentric languages and non-dominant varieties worldwide: pluricentric languages across continents – features and usage. 1.ª ed. Frankfurt: Peter Lang, pp.121-136. ISBN 978-3631679135.

Moreno, Mihaela e Petersen, Carolina (2016). In defense of defective intervention: locality effects in Romance. In: E. Carrilho, A. Fiéis, M. Lobo e S. Pereira, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins, pp.171-190. ISBN 9789027203908.

Moreno, Mihaela e Petersen, Carolina (2016). On locality effects in Romance: the role of clitic doubling. In: S. Fischer e M. Navarro, eds., Clitic Doubling and other issues of the syntax/semantic interface in Romance DPS. Proceedings of the VII Nereus Internatiobal Workshop. [PDF] Konstanz: Fachbereich Sprachwissenschaft der Universität Konstanz, pp.65-78. Disponível em: https://kops.uni-konstanz.de/bitstream/handle/123456789/35916/Fischer_0-372560.pdf?sequence=3 [Acesso 11 out. 2017].

Reeve, Matthew (2016). Fragments, truncated clefts and island-sensitivity. [Poster] Ellipsis Across Borders Conference 2016, 20-21 jun., Sarajevo.

Sauerland, Uli et al. (2016). How do 5-year-olds understand Questions? Differences in languages across EuropeFirst Language, [online] 36(3), pp.169-202. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0142723716640236 [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 1740-2344; ISSN 0142-7237.
DOI 10.1177/0142723716640236

Teixeira, Joana (2016). (Re)Thinking the interface hypothesis and its implications for language teaching. In: T. Harrison, U. Lanvers e M. Edwardes, eds., Breaking Theory: New Directions in Applied Linguistics. Proceedings of the 48th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics. [PDF] London: Scitsiugnil Press, pp.93-110. Disponível em:
https://research.unl.pt/admin/files/2338637/Teixeira_2016_Re_thinking_the_Interface_Hypothesis.pdf[Acesso 6 out. 2017]. ISBN 978-0-9559533-8-5.

Teixeira, Joana (2016). Locative inversion and stage topics: a cross-linguistic studyDiscours – Revue de Linguistique, Psycholinguistique et Informatique / A Journal of Linguistics, Psycholinguistics and Computational Linguistics, [online] 19, pp.5-28. Disponível em: http://discours.revues.org/9229 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 1963-1723.
DOI 10.4000/discours.9229

Teixeira, Joana (2016). Tópicos cénicos e inversão locativa: os casos do Inglês, Francês e Português EuropeuRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (2), pp.425-457. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1582/1405 [Acesso 27 set. 2017]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapl2a19

Wetzels, W. Leo; Menuzzi, Sergio e Costa, João, eds. (2016). The Handbook of Portuguese Linguistics. Maiden: Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-118-79195-0.


2015

Castro, Ana; Alves, Dina; Correia, Susana e Soares, Célia (2015). Teste de consciência fonológica. N.º de registo IGAC 2814/2015.

Castro, Ana; Correia, Susana e Alves, Dina (2015). Avaliação da consciência fonológica: resultados de um estudo piloto. In: A. Fiéis, A. Madeira e M. Lobo, eds., O Universal e o Particular – uma vida a compararHomenagem a Maria Francisca Xavier. 1.ª ed. Lisboa: Colibri, pp.95-102. ISBN 978-989-689-477-1.

Costa, João (2015). A note on parallels between agreement and intervention. In: E. Di Domenico, C. Hamann e S. Matteini, eds., Structures, strategies and beyond. 1.ª ed. Amsterdam: John Benjamins, pp.83-96. ISBN 978-90-272-5706-2.

Costa, João e Lobo, Maria (2015). Features and C-command in the acquisition of syntactic dependencies: arguments against constructionism. [Poster] GLOW 2015 – 38th Generative Linguistics in the Old World Colloquium, 15-18 abr., Paris.

Costa, João e Pratas, Fernanda (2015). Null subjects in monolingual and bilingual, typical and atypical development: an exploratory study. In: S. Stavrakaki, ed., Specific language impairment. 1.ª ed. Amsterdam: John Benjamins, pp.175-190. ISBN 978-90-272-5321-7.

Costa, João; Fiéis, Alexandra e Lobo, Maria (2015). Input variability and late acquisition: clitic misplacement in European PortugueseLingua, [online] 161, pp.10-26. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002438411400117X [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 0024-3841.
DOI 10.1016/j.lingua.2014.05.009

Costa, João; Lobo, Maria e Grolla, Elaine (2015). The acquisition of syntactic variation in silent categories. In: C. Hamann e E. Ruigendijk, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2013. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.49-60. ISBN 978-1-4438-7553-0.

Estrela, Antónia (2015). Para uma aquisição precoce da estrutura passiva. In: H. Pinto, M. I. Dias e R. Muñoz, orgs., Livro de Atas IV Conferência Internacional Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria: Instituto Politécnico de Leiria, pp.329-334. ISBN 978-989-8797-05-6.

Estrela, Antónia (2015). The acquisition of the passive structure in European PortugueseJournal of Child Language Acquisition and Development, 3(3), pp.153-168. ISSN 2148-1997.

Estrela, Antónia et al. (2015). Pronominal constructions and subject indetermination in national varieties of portuguese – a global view on norms. In: R. Muhr e D. Marley, eds., Pluricentric languages: new perspectives in theory and description. 1.ª ed. Frankfurt: Peter Lang, pp.109-125. ISBN 978-3-631-66433-9.

Fiéis, Alexandra e Lobo, Maria (2015). Estruturas clivadas num corpus de português antigo. In: A. Fiéis, M. Lobo e A. Madeira, orgs., O Universal e o Particular – uma vida a comparar. Homenagem a Maria Francisca Xavier. 1.ª ed. Lisboa: Colibri, pp.143-153. ISBN 978-989-689-477-1.

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2015). Clíticos e objetos nulos na aquisição de Português L2. In: J. Veloso, A. Moreno e F. Silva, eds., Textos Selecionados do XXX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Braga: APL, pp.307-320. ISBN 978-989-97440-4-2.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Madeira, Ana (2015). Nota introdutória. In: A.  Fiéis, M. Lobo e A. Madeira, orgs., O Universal e o Particular – uma vida a comparar. Homenagem a Maria Francisca Xavier. 1.ª ed. Lisboa: Colibri, [n.d.]. ISBN 978-989-689-477-1.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Madeira, Ana, orgs. (2015). O Universal e o Particular – uma vida a comparar. Homenagem a Maria Francisca Xavier. Lisboa: Colibri. ISBN 978-989-689-477-1.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria e Martins, Cláudia (2015). O particípio presente no Português Antigo. In: J. Veloso, A. Moreno e F. Silva, eds., Textos Selecionados do XXX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Braga: APL, pp.291-305. ISBN 978-989-97440-4-2.

Franco, Ludovico (2015). Axial parts, Phi-features and degrammaticalization: the case of Italian presso/pressi in diachronyTransactions of the Philological Society, [online] 114(2), pp.149-170. ISSN 1467-968X.

Franco, Ludovico (2015). The morpho-syntax of adverbs of the carpone/i type in (old and modern) ItalianProbus – International Journal of Romance Linguistics, 27(2), pp.271-306. e-ISSN 1613-4079; ISSN 0921-4771.

Franco, Ludovico (2015). VN compounds in Italian and some other romance languages, phrasal spell-out and rebootingRivista di Grammatica Generativa, [online] 37(1), pp.81-98. Disponível em: http://lear.unive.it/jspui/bitstream/11707/5568/5/RGG%202015.pdf [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 2531-5935.

Franco, Ludovico (2015). When before was (apparently) based on back: the case of (per) addietro in Old FlorentineOnomázein, [online] 31(1), pp.282-301. Disponível em: http://onomazein.letras.uc.cl/04_NumeroDescarga/n31/PantallaDescarga_31-13.html [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 0718-5758; ISSN 0717-1285.
DOI 10.7764/onomazein.31.13

Franco, Ludovico e Baldi, Benedetta (2015). (De)Legitimization strategies in the “austere prose” of Palmiro TogliattiQULSO – Quaderni di Linguistica e Studi Orientali, [online] 1(1), pp.139-158. Disponível em: http://www.fupress.net/index.php/bsfm-qulso/article/view/16520 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 2421-7220.
DOI 10.13128/QULSO-2421-7220-16520

Franco, Ludovico; Manzini, M. Rita e Savoia, Leonardo (2015). Linkers and agreementThe Linguistic Review, 32(2), pp.277-332. e-ISSN 1613-3676; ISSN 0167-6318.
DOI 10.1515/tlr-2014-0024

Franco, Ludovico; Manzini, M. Rita e Savoia, Leonardo (2015).N class and its interpretation: the neuter in central Italian varieties and its implicationsIsogloss, [online] (Número especial: Italo-Romance Morphosyntax), pp.41-67. Disponível em: http://revistes.uab.cat/isogloss/article/view/v1-2015-si-franco-manzini-savoia [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 2385-4138.
DOI 10.5565/rev/isogloss.14

Grillo, Antonino; Costa, João; Fernandes, Bruno e Santi, Andrea (2015). Highs and lows in English attachmentCognition, [online] 144, pp.116-122. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027715300445 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 0010-0277.
DOI 10.1016/j.cognition.2015.07.018

Lobo, Maria e Carrilho, Ernestina (2015). Combining geolinguistic sources in dialect syntax: three case studies through ALPI and CORDIAL-SINDialectologia, 5 (Número especial: Syntactic variation in Western European Languages. From the Noun Phrase to Clause Structure), pp.141-166. ISSN 2013-2247.

Lungu, Oana (2015). Two analyses for simultaneous construals of relative clauses in L1 French. In: C. Hamann e E. Ruigendijk, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2013. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.259-281. ISBN 978-1-4438-7553-0.

Lungu, Oana e Demirdache, Hamida (2015). Zero-present under past in child french: evidence from the future. In: D. Ayoun, ed., The acquisition of the present. 1.ª ed. Amesterdam: John Benjamins, pp.21-56. ISBN 978-90-272-1226-9.

Manzini, M. Rita; Savoia, Leonardo e Franco, Ludovico (2015). Ergative case, aspect and person splits: two case studiesActa Linguistica Hungarica, [online] 62(3), pp.297-351. Disponível em: http://akademiai.com/doi/abs/10.1556/064.2015.62.3.3 [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 1588-2624; ISSN 1216-8076.
DOI 10.1556/064.2015.62.3.3

Miletic, Radovan (2015). L2 acquisition of portuguese articles by serbo-croatian native speakers. [Poster] Experimental Methods in Language Acquisition Research XI 2015, 15-17 abr., Utrecht.

Miletic, Radovan (2015). L2 acquisition of portuguese articles by serbo-croatian native speakers. [Poster] APL Summer School of Linguistics 2015, 31 ag. – 4 set., Braga.

Miletic, Radovan (2015). L2 acquisition of portuguese articles by serbo-croatian native speakers. [Poster] XXXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 28-30 out., Braga.

Moita, Mara et al. (2015). Desenvolvimento da linguagem oral em crianças surdas com implante coclear. Resultados do projecto CLIC: recomendações para a intervenção. Lisboa: Widex. ISBN 978-989-20-6076-7.
DOI 10.13140/RG.2.1.4915.7209

Moita, Mara; Carmo, Patrícia; Ferreira, José e Mineiro, Ana (2015). Phonological description of portuguese sign language for computational modelling purposes. In: P. Rutkowski, ed., Different faces of sign language research. 1.ª ed. Warsaw: Warsaw University, pp.1-60. ISBN 978-83-64111-41-9.

Moreno, Mihaela (2015). Relational adjectives at interfacesStudia Linguistica, 69(3), pp.304-332. ISSN 0039-3193.
DOI 10.1111/stul.12038

Moreno, Mihaela e Navarro, Mario (2015). El verbo causativo hacer en el español loísta: nuevas perspectivas para la Nueva Gramática de la Lengua EspañolaRevista Internacional de Lingüística Iberoamericana, 13(1), pp.183-197.

Silva, Carolina (2015). Acquiring pronominal subjects in European Portuguese: interpretation in indicative and subjunctive contexts. In: C. Hamann e E. Ruigendijk, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2013. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.476-491. ISBN 978-1-4438-7553-0.

Silva, Carolina; Costa, João; Friedmann, Naama e Yachini, Maya (2015). The acquisition of PP relatives in Hebrew and European Portuguese: another window into the atoms of intervention. In: C. Hamann e E. Ruigendijk, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2013. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.35-48. ISBN 978-1-4438-7553-0.

Swiatkiewicz, Teresa e Batoréo, Hanna (2015). Como traduzir a ordem das palavras na frase? Estudo interlinguístico sobre a topicalização do complemento direto na tradução Polaco-PortuguêsDiacrítica, [online] 29(1), pp.5-26. Disponível em: http://cehum.ilch.uminho.pt/cehum/static/publications/diacritica_29-1.pdf [Acesso 27 set. 2018]. ISSN 0807-8967.

Varlokosta, Spyridoula et al. (2015). A cross-linguistic study of the acquisition of clitic and pronoun productionLanguage Acquisition, [online] 23(1), pp.1-26. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10489223.2015.1028628 [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 1532-7817; ISSN 1048-9223.
DOI 10.1080/10489223.2015.1028628


2014

Baião, Vera e Lobo, Maria (2014). Aquisição de interrogativas preposicionadas no Português Europeu. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.57-70. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/10_BAIAO.pdf [Acesso 11 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Batalha, Joana (2014). Desenvolver a consciência e a explicitação linguística na aula de língua materna. In: L. Gonçalves, org., Atas do III Encontro Mundial de Ensino do Português. [n.d.]: Boavista Press, [n.d.]. ISBN 978-099-6051-11-8.

Batalha, Joana (2014). Relations between Grammar and Reading: a study of anaphor pronouns in lower secondary education. In: C. Nunes Correia, coord., C. Tanto, L. Shotropa, L. Cunha e N. Jorge, eds., From language to discourse. Selected papers of VII Linguistic Sharing Forum. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.199-223. ISBN 978-1-4438-5691-1.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2014). Implementação do Programa CHILDES em Portugal: um apontamento histórico. In: L. Scliar-Cabral, org., O Português na Plataforma CHILDES. Florianópolis: Insular, pp.79-110. ISBN 978-85-7474-834-4.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2014). Que gramática(s) temos para estudar o Português língua pluricêntrica? Diadorim – Revista de Estudos Linguísticos e Literários do Programa de Pós-Graduação em Letras Vernáculas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Brasil), 16, pp.1-15. Disponível em: http://www.revistadiadorim.letras.ufrj.br/index.php/revistadiadorim/issue/view/17 [Acesso 30 ago. 2018]. ISSN 1980-2552.

Batoréo, Hanna Jakubowicz e Ferrari, Lilian (2014). “Quão fundo é o fundo?” Perspectivação no caso das expressões com «ao fundo» em Português Europeu e Português do BrasilEstudos Linguísticos / Linguistic Studies, (10), pp.145-154. ISSN 1647-0346.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2014). Leonard Talmy’s schematic system of perspectiveInternational Journal of Cognitive Linguistics, 5(1), pp.53-54. ISSN 1949-4971.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2014). Perspective point (viewpointing) and events of motion in European PortugueseInternational Journal of Cognitive Linguistics, 5(1), pp.55-74. ISSN 1949-4971.

Cardoso, Ana Josefa (2014). The acquisition of the pronominal system in Portuguese L2 by basic education students in Cape Verde: a bilingual experience. In: C. Nunes Correia, coord., C. Tanto, L. Shotropa, L. Cunha e N. Jorge, eds., From language to discourse. Selected papers of VII Linguistic Sharing Forum. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.83-105. ISBN 978-1-4438-5691-1.

Costa, João e Lobo, Maria (2014). Crosslinguistic variation in the acquisition of null categories: Portuguese vs. Japanese. In: G. Kleanthes e N. Theoni, eds., Developments in the Acquisition of Clitics. 1.ª ed. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.276-291. ISBN 978-1-4438-5482-5.

Costa, João et al. eds. (2014). New Directions in the Acquisition of Romance Languages. Selected proceedings of the Romance Turn V. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-5948-6.

Costa, João et al. eds. (2014). Preface. In: J. Costa et al., eds., New Directions in the Acquisition of Romance Languages. Selected proceedings of the Romance Turn V. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, p.vii. ISBN 978-1-4438-5948-6.

Costa, João; Friedmann, Naama; Silva, Carolina e Yachini, Maya (2014). The boy that the chef cooked: acquisition of PP relatives in European Portuguese and HebrewLingua, [online] 150, pp.386-409. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0024384114001880 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 0024-3841.
DOI 10.1016/j.lingua.2014.08.005

Estrela, Antónia (2014). A aquisição da estrutura passiva em Português Europeu. Berlim: Novas Edições Académicas. ISBN 978-3-639-68053-9.

Estrela, Antónia (2014). A aquisição de passivas eventivas, resultativas e estativas em Português Europeu: um estudo experimental. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.237-248. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/23_ESTRELA.pdf [Acesso 13 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Estrela, Antónia (2014). O (re)conhecimento da estrutura passiva por alunos do ensino superior. In: C. Tomás e C. Gonçalves, orgs., Avaliação: desafios e riscos. Atas do VI Encontro do CIED e I Encontro Internacional em Estudos Educacionais. [PDF] Lisboa: Centro de Interdisciplinar de Estudos Educacionais da Escola Superior de Educação de Lisboa, pp.501-511. Disponível em:
http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/10845/1/Atas%20VI%20Encontro%20do%20CIED%203.%202014.pdf
[Acesso 11 out. 2017]. ISBN 989-98421.

Fiéis, Alexandra e Madeira, Ana (2014). O infinitivo flexionado na diacronia do Português. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.255-264. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/25_FIEIS.pdf [Acesso 13 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Franco, Ludovico (2014). The lexical/functional divide in aphasic production – poorly studied aphasic syndromes and theoretical morpho-syntax. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-5816-8.

Grillo, Antonino e Costa, João (2014). A novel argument for the universality of Parsing principlesCognition, [online] 133(1), pp.156-187. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010027714001085 [Acesso 28 set. 2017]. ISSN 0010-0277.
DOI 10.1016/j.cognition.2014.05.019

Haegeman, Liliane; Meinunger, André e Vercauteren, Aleksandra (2014). The architecture of it-cleftsJournal of Linguistics, [online] 50(2), pp.269-296. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-linguistics/article/architecture-of-itclefts1/B18A2356CA51E0ECF4975CD9452271AD [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 1469-7742; ISSN 0022-2267.
DOI 10.1017/S0022226713000042

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla e Vaz, Stéphanie (2014). Compreensão de estruturas clivadas na aquisição do Português Europeu. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.301-310. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/29_LOBO.pdf [Acesso 11 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Madeira, Ana et al. (2014). Estudo de caracterização e avaliação de impacto da aplicação do Português Língua Não Materna (PLNM) no ensino básico (1.º, 2.º e 3.º ciclos) e no ensino secundário. [PDF] Lisboa: Direção-Geral da Educação, 173 p. Relatório. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/EBasico/PLNM/estudo_plnm.pdf [Acesso 22 nov. 2017].

Madeira, Ana et al. (2014). Português Língua não Materna: Linhas de trabalho para a Educação Pré-Escolar. [PDF] Lisboa: Direção-Geral da Educação, 30 p. Relatório. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/EBasico/PLNM/3_linhas_de_trabalho_educacao_pre-escolar_plnm.pdf [Acesso 22 nov. 2017].

Madeira, Ana et al. (2014). Proposta de Orientações Programáticas de Português Língua Não Materna (PLNM) para os Ensinos Básico e Secundário. [PDF] Lisboa: Direção-Geral da Educação, 135 p. Relatório. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/EBasico/PLNM/2_proposta_de_orientacoes_programaticas_plnm.pdf [Acesso 22 nov. 2017].

Madeira, Ana et al. (2014). Protótipos de materiais e recursos para o ensino do Português Língua Não Materna (PLNM) nos Ensinos Básico e Secundário. [PDF] Lisboa: Direção-Geral da Educação, 103 p. Relatório. Disponível em: http://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Curriculo/EBasico/PLNM/4_prototipos_de_materiais_e_recursos_plnm.pdf [Acesso 22 nov. 2017].

Manzini, M. Rita; Franco, Ludovico e Savoia, Leonardo (2014). Linkers are not “possession markers” (but “agreements”). In: L. Veselovská e M. Janebová, eds., Complex Visibles Out There. Proceedings of the Olomouc Linguistics Colloquium 2014: language use and linguistic structure. [PDF] Olomouc: Palacky´ University Press, pp.233-252. Disponível em: http://olinco.upol.cz/wp-content/uploads/2015/11/olinco-2014-proceedings.pdf [Acesso 1 nov. 2017]. ISBN 978-80-244-4384-3.

Oliveira, Mariangela e Batoréo, Hanna Jakubowicz (2014). Construções com pronomes locativos (Loc) do tipo LocV e VLoc no PB e no PE: Correspondências e DistinçõesLingüística, [online] 30(2), pp.171-208. Disponível em: http://www.mundoalfal.org/sites/default/files/revista/30_2_linguistica_171_208.pdf [Acesso 28 set. 2017]. e-ISSN 2079-312X.

Pereira, Iris; Parente, Maria e Silva, Cristina Vieira da (2014). On the role of guided writing in the construction of professional learning for teachers. [Poster] Conference on Writing Research & Writing Research School, 25-29 ag., Amesterdão.

Pereira, Sandra; Pinto, Clara e Pratas, Fernanda (2014). Construções comparativas em Português: porque algumas são mais iguais “que” outras. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.437-444. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/39_PEREIRA_PINTO.pdf [Acesso 12 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Silva, Carolina (2014). Interpretation of clitic, strong and null pronouns by typically developing portuguese children. In: J. Costa et al., eds., New Directions in the Acquisition of Romance Languages. Selected proceedings of the Romance Turn V. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.302-325. ISBN 978-1-4438-5948-6.

Tomaz, Margarida; Lourenço-Gomes, Maria do Carmo; Santi, Andrea e Grillo, Antonino (2014). A concordância de número em construções relativas e pseudo-relativas em Português Europeu. In: A. Moreno et al., orgs., Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. [PDF] Porto: APL, pp.519-532. Disponível em: https://apl.pt/wp-content/uploads/2017/09/45_TOMAZ.pdf [Acesso 12 out. 2017]. ISBN 978-989-97440-3-5.

Vaz, Stéphanie (2014). Aquisição de exaustividade em crianças falantes de Português Europeu: com desenvolvimento típico e com perturbações específicas da linguagemRevista Portuguesa de Terapia da Fala, ano 2, 1, pp.13-22. ISSN 2183-1297.

Vaz, Stéphanie (2014). Child acquisition of exhaustivity: European Portuguese. In: C. Nunes Correia, coord., C. Tanto, L. Shotropa, L. Cunha e N. Jorge, eds., From language to discourse. Selected papers of VII Linguistic Sharing Forum. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.57-82. ISBN 978-1-4438-5691-1.

Wisniewska, Justyna (2014). As estratégias gramaticais de expressão da iteratividade em português. Rev. cient. Hanna Batoréo. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej. ISBN 978-83-7784-558-5.