DiTo – Didática do Texto

 

Identification

  • Project Identification: DiTo – Didática do Texto
  • Principal Investigator: Antónia Coutinho (Grammar & Text research group)
  • Start date: Dec. 2022
  • Website: https://dito.fcsh.unl.pt/
  • Keywords: didactics of text; sociodiscursive interactionism; grammar and text; didactic pathway

Description

The DiTo – Didática do Texto project is a continuation of the work in language didactics developed within the framework of Sociodiscursive Interactionism, with the particular aim of implementing a didactic device – known as a didactic pathway – which provides an articulated and systematic approach to learning about the functioning of texts and the functioning of language at different levels of education (primary, secondary and higher education).

Therefore, the following objectives are set:

  • deepen the conceptualization of first language teaching from an integral perspective, which includes grammar and text in an articulated way;
  • to come up with didactic devices based on the epistemological principles of Sociodiscursive Interactionism, following on from the didactic sequence (Genève school) and the teaching sequence (Protextos team, University of Aveiro) aimed at understanding and analyzing texts from different genres and activities, including literary ones;
  • implement didactic paths that take into account different ways of linking grammar and text;
  • organizing support mechanisms for the community (e.g. open access bibliographic support, provision of teaching materials, promotion of training activities).

Results

Concluded

  • Publications

Coutinho, A. (2023). Da gramática ao contexto – Um percurso didático. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim (eds.), Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. (pp.167-188). Colibri | CLUNL. ISBN 978-989-566-324-8. URL: https://novaresearch.unl.pt/en/publications/gramática-e-texto-contextos-usos-e-propostas-didáticas

Coutinho, A. (2023). Percursos didáticos em gramática e texto (adoções e adaptações). In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada (eds.), Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. (pp.171-192). Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4. URL: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/75758108/Da_did_tica_de_l_ngua_s_ao_seu_ensino_EBOOKDOI.pdf

Jorge, N.; Marques, J.; Bastos, S. (2022). Funcionamento e potencialidades do percurso didático enquanto dispositivo de ensino da leitura e da escrita. Revista de Letras, n. 41, vol. 2, pp. 23-38. URL: https://doi.org/10.36517/revletras.41.2.10

Jorge, N.; Piedade, B.; Gonçalves, M. (2023). A divulgação da ciência em textos enciclopédicos (ou como partir das práticas de referência para a transposição didática). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada (eds.). Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. (pp.193-211). Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4. URL: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/75758108/Da_did_tica_de_l_ngua_s_ao_seu_ensino_EBOOKDOI.pdf

Jorge, N.; Coutinho, B.; Pinto, B.; Barbosa, E. (2024/forthcoming). Implementação e avaliação de percurso didático no Ensino Superior. In: D. Alves et al. (orgs.), XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. ESECS-IPLeiria.

Matias, B. (2024). A aprendizagem de competências sociais e emocionais através da escrita nas aulas de português e de inglês. Supervised Teaching Practice Report, Master on “Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário”, NOVA FCSH (supervision: Antónia Coutinho and Rogério Puga). URL: http://hdl.handle.net/10362/169078

Reis, L., & Jorge, N. (2024/no prelo). A compreensão de “textos informativos” no 2.º CEB – relato e avaliação de percurso didático. In: D. Alves et al. (orgs.), XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. ESECS-IPLeiria.

  • Oral presentations

Coutinho, A.; Jorge, N.; Matias, B.; Câmara, C. Gonçalves, M. & Valentim, H. V. (2023). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática (ENDA 3). Lisboa, NOVA FCSH, 7-8 Sep. 2023.

Coutinho, A. (2023). O espaço da gramática e do texto na formação docente. VIII FLAEL – Fórum Internacional de Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas e II CONELA – Congresso Nordestino de Linguística Aplicada. Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil, 24 Nov. 2023.

Jorge, N.; Coutinho, B.; Pinto, B.; Barbosa, E. (2023). Implementação e avaliação de percurso didático no Ensino Superior. XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria, ESECS-IPleiria, 5-6 May 2023.

Leitão, M. A., Taec, J., & Jorge, N. (2023). Um percurso didático em torno da descrição de personagens no 8.º ano. VIII Jornadas Pedagógicas – A Língua Portuguesa como instrumento de acesso ao conhecimento. Dili, Universidade Nacional Timor Lorosa’e, 27-29 Sep. 2023.

Reis, L.; Jorge, N. (2023). A compreensão de “textos informativos” no 2.º CEB – relato e avaliação de percurso didático. XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria, ESECS-IPleiria, 5-6 May 2023.

Reis, L., Marques, J., & Jorge, N. (2023). Facto, opinião e discurso académico no 5.º ano de escolaridade. III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática (ENDA 3). Lisboa, NOVA FCSH, 7-8 Sep. 2023.

Ongoing

  • Provision of the project platform, as a resource soon to be available online
  • Formalization of national and international partnerships, resulting from initiatives and collaborations already carried out or underway
  • Publications

Coutinho, A.; Matias, B. & Câmara, C. (in preparation). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. In: C. Marques, Jorge, N. & M. Gonçalves (eds.). III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática.

Câmara, C. A (ongoing). Gramática como um (Des)Entrave à Compreensão da Leitura. Supervised Teaching Practice Report, Master on “Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário”, NOVA FCSH (supervision: Helena Topa Valentim and Carolyn Leslie).

Team

Antónia Coutinho (Principal Investigator)
Noémia Jorge
Matilde Gonçalves
Helena Topa Valentim
Bárbara Matias (Research Grant Holder, between Dec. 2022 – Nov. 2023)
Cassandra Câmara (Research Grant Holder, between Dec. 2022 – May 2023)

Other collaborations
Maria Alexandra Leitão (Agrupamento de Escolas Dr. Correia Mateus)
Paula Ferreira (ESECS-Politécnico de Leiria /CI&DEI / CELGA-ILTEC)