DiTo – Didática do Texto
Identification
- Project Identification: DiTo – Didática do Texto
- Principal Investigator: Antónia Coutinho (Grammar & Text research group)
- Start date: Dec. 2022
- Website: https://dito.fcsh.unl.pt/
- Keywords: didactics of text; sociodiscursive interactionism; grammar and text; didactic pathway
Description
The DiTo – Didática do Texto project is a continuation of the work in language didactics developed within the framework of Sociodiscursive Interactionism, with the particular aim of implementing a didactic device – known as a didactic pathway – which provides an articulated and systematic approach to learning about the functioning of texts and the functioning of language at different levels of education (primary, secondary and higher education).
Therefore, the following objectives are set:
- deepen the conceptualization of first language teaching from an integral perspective, which includes grammar and text in an articulated way;
- to come up with didactic devices based on the epistemological principles of Sociodiscursive Interactionism, following on from the didactic sequence (Genève school) and the teaching sequence (Protextos team, University of Aveiro) aimed at understanding and analyzing texts from different genres and activities, including literary ones;
- implement didactic paths that take into account different ways of linking grammar and text;
- organizing support mechanisms for the community (e.g. open access bibliographic support, provision of teaching materials, promotion of training activities).
Results
Concluded
- Publications
Coutinho, A. (2023). Da gramática ao contexto – Um percurso didático. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim (eds.), Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. (pp.167-188). Colibri | CLUNL. ISBN 978-989-566-324-8. URL: https://novaresearch.unl.pt/en/publications/gramática-e-texto-contextos-usos-e-propostas-didáticas
Coutinho, A. (2023). Percursos didáticos em gramática e texto (adoções e adaptações). In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada (eds.), Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. (pp.171-192). Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4. URL: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/75758108/Da_did_tica_de_l_ngua_s_ao_seu_ensino_EBOOKDOI.pdf
Jorge, N.; Marques, J.; Bastos, S. (2022). Funcionamento e potencialidades do percurso didático enquanto dispositivo de ensino da leitura e da escrita. Revista de Letras, n. 41, vol. 2, pp. 23-38. URL: https://doi.org/10.36517/revletras.41.2.10
Jorge, N.; Piedade, B.; Gonçalves, M. (2023). A divulgação da ciência em textos enciclopédicos (ou como partir das práticas de referência para a transposição didática). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada (eds.). Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. (pp.193-211). Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4. URL: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/75758108/Da_did_tica_de_l_ngua_s_ao_seu_ensino_EBOOKDOI.pdf
Jorge, N.; Coutinho, B.; Pinto, B.; Barbosa, E. (2024/forthcoming). Implementação e avaliação de percurso didático no Ensino Superior. In: D. Alves et al. (orgs.), XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. ESECS-IPLeiria.
Matias, B. (2024). A aprendizagem de competências sociais e emocionais através da escrita nas aulas de português e de inglês. Supervised Teaching Practice Report, Master on “Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário”, NOVA FCSH (supervision: Antónia Coutinho and Rogério Puga). URL: http://hdl.handle.net/10362/169078
Reis, L., & Jorge, N. (2024/no prelo). A compreensão de “textos informativos” no 2.º CEB – relato e avaliação de percurso didático. In: D. Alves et al. (orgs.), XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. ESECS-IPLeiria.
- Oral presentations
Coutinho, A.; Jorge, N.; Matias, B.; Câmara, C. Gonçalves, M. & Valentim, H. V. (2023). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática (ENDA 3). Lisboa, NOVA FCSH, 7-8 Sep. 2023.
Coutinho, A. (2023). O espaço da gramática e do texto na formação docente. VIII FLAEL – Fórum Internacional de Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas e II CONELA – Congresso Nordestino de Linguística Aplicada. Universidade Federal do Ceará (UFC), Brasil, 24 Nov. 2023.
Jorge, N.; Coutinho, B.; Pinto, B.; Barbosa, E. (2023). Implementação e avaliação de percurso didático no Ensino Superior. XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria, ESECS-IPleiria, 5-6 May 2023.
Leitão, M. A., Taec, J., & Jorge, N. (2023). Um percurso didático em torno da descrição de personagens no 8.º ano. VIII Jornadas Pedagógicas – A Língua Portuguesa como instrumento de acesso ao conhecimento. Dili, Universidade Nacional Timor Lorosa’e, 27-29 Sep. 2023.
Reis, L.; Jorge, N. (2023). A compreensão de “textos informativos” no 2.º CEB – relato e avaliação de percurso didático. XII Conferência Internacional de Investigação, Práticas e Contextos em Educação. Leiria, ESECS-IPleiria, 5-6 May 2023.
Reis, L., Marques, J., & Jorge, N. (2023). Facto, opinião e discurso académico no 5.º ano de escolaridade. III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática (ENDA 3). Lisboa, NOVA FCSH, 7-8 Sep. 2023.
Ongoing
- Provision of the project platform, as a resource soon to be available online
- Formalization of national and international partnerships, resulting from initiatives and collaborations already carried out or underway
- Publications
Coutinho, A.; Matias, B. & Câmara, C. (in preparation). Percursos didáticos: textos literários, reflexão sobre a língua e conceptualização do conhecimento. In: C. Marques, Jorge, N. & M. Gonçalves (eds.). III Encontro Nacional sobre Discurso Académico: complexidade teórica e diversidade didática.
Câmara, C. A (ongoing). Gramática como um (Des)Entrave à Compreensão da Leitura. Supervised Teaching Practice Report, Master on “Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário”, NOVA FCSH (supervision: Helena Topa Valentim and Carolyn Leslie).
Team
Antónia Coutinho (Principal Investigator)
Noémia Jorge
Matilde Gonçalves
Helena Topa Valentim
Bárbara Matias (Research Grant Holder, between Dec. 2022 – Nov. 2023)
Cassandra Câmara (Research Grant Holder, between Dec. 2022 – May 2023)
Other collaborations
Maria Alexandra Leitão (Agrupamento de Escolas Dr. Correia Mateus)
Paula Ferreira (ESECS-Politécnico de Leiria /CI&DEI / CELGA-ILTEC)
Menu < back
- Projects
- Ongoing projects
- MultiPoD – Multilingual and Multicultural Spaces for Political Deliberation
- HEREDITARY – HetERogeneous sEmantic Data Integration for guT-brAin interplay
- TTC-CPLP – Terminologias Técnicas e Científicas para a CPLP
- CHAMUÇA – Portuguese and South Asian Lexicon Archive
- e-Term ANCV – Recurso terminológico jurídico-parlamentar digital Assembleia Nacional de Cabo Verde
- NObarriers2Health: Reducing language and cultural barriers through machine translation literacy for inclusive multilingual health communication
- EPISTRAN – Epistemic Translation: Towards an Ecology of Knowledges
- DiTo – Didática do Texto
- REDGRAM – Digital Resources for Education – Grammatical Pathways
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- EXPRIMI
- Language and literacy at school – the contribution of metasyntactic abilities to reading comprehension development
- G&T.Comenta
- COVID-19 Collaborative Glossary
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- Cultural Heritage Lexicon
- Concluded projects
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- QuILL – Quality in Language Learning
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- Project GiroFLE
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- OrthoDef
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- ELEXIS Association
- PhraConRep – A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages
- Y-JustLang – Justice to youth language needs
- ENEOLI – European Network On Lexical Innovation
- Consortium Huma-Num ARIANE
- GRAFE’Maire
- UniDive – Universality, diversity and idiosyncrasy in language technology
- Metalex – International Metalexicography Network
- @ Cientista Regressa à Escola
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Distant Reading for European Literary History
- HL2C – Heritage Language Consortium
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ARLE – International Association for Research in L1 Education
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- GIRTraduvino – Grupo de Investigación Reconocido sobre la Lengua de la Vid Y el Vino y su Traducción
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision