Doctoral Theses


2024

Vaz, Stéphanie (2024). Instrumento de Avaliação de Narrativas Orais para Crianças Falantes de Português Europeu. Linguistics. Supervised by Maria Lobo (NOVA University Lisbon); Marisa Lousada (Universidade de Lisboa). NOVA University Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10362/169337


2023

Baixane, Olinda (2023). A alternância indicativo/conjuntivo no Português moçambicano: propostas metodológicas para o ensino dos modos verbais. Linguistics. Supervised by Ana Madeira. NOVA University Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10362/163425


2022

Caeiro, Pedro (2022). O uso de materiais autênticos com estudantes A1 no ensino de português língua não materna para fins específicos. Languages Teaching – Multilingualism and Education for a Global Citizenship. Supervised by Susana Correia. NOVA University Lisbon & Universidade Aberta. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/11957

Espírito Santo, Ana de Barros (2022). The acquisition of prepositional relative clauses in European Portuguese by native Chinese speakers. Linguistics. Supervised by Nélia Alexandra (Universidade de Lisboa); Silvia Perpiñán (Universidade de Lisboa); Ana Madeira (NOVA University Lisbon). Universidade de Lisboa. [FCT Grant Holder – FCT SFRH/BD/146971/2019]. Available at: http://hdl.handle.net/10451/54122

Moita, Mara (2022). A Aquisição de Dependências Sintáticas com Movimento em Crianças Surdas com Implante Coclear: Um défice de movimento? Supervised by João Costa; Maria Lobo. NOVA University Lisbon.


2021

Fernandes, Bruno (2021). Pseudorelatives: Parsing preferences and their natural concealment. Linguística. Supervised by João Costa. NOVA University Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10362/125914


2020

Aguilar, Miriam (2020). On Pseudorelatives and Human Sentence Parsing. PhD. Supervised by João Costa; Nino Grillo; Maria Lobo. NOVA University Lisbon [FCT Grant Holder PD/BD/113975/2015]. Available at: http://hdl.handle.net/10362/107862


2019

Zheng, Yi (2019). Forward and backward anaphora resolution in European Portuguese and Chinese: Syntactic properties and second language acquisition. PhD. Supervised by Maria Gabriela Ardisson Pereira de Matos (Universidade de Lisboa); Ana Madeira (Universidade NOVA de Lisboa) and Paula Luegi (Universidade de Lisboa). Universidade de Lisboa. Available at: http://hdl.handle.net/10451/41722


2018

Batalha, Joana (2018). Relações entre conhecimento explícito da língua e a competência de leitura. Compreensão de dependências referenciais no ensino básico. PhD. Supervised by João Costa (NOVA University Lisbon); Ana Luísa Costa (Instituto Politécnico de Setúbal). NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder SFRH/BD/73881/2010]. Available at: http://hdl.handle.net/10362/43439

Teixeira, Joana (2018). L2 Acquisition at the interfaces: Subject-verb inversion in L2 English and its pedagogical implications. PhD. Supervised by Ana Madeira; Ana Gonçalves Matos. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder PD/BD/52263/2013]. Available at: http://hdl.handle.net/10362/54381


2016

Vercauteren, Aleksandra (2016). A conspiracy theory for clefts: the syntax and interpretation of cleft constructions. PhD. Supervised by Maria Lobo (NOVA University Lisbon); Liliane Haegeman (University of Gent). NOVA University Lisbon. [Financial support from Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek, FWO11/ASP/258 and FWO13/ASP_H/258.] Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/17173


2015

Silva, Carolina (2015). Interpretation of clitic, strong and null pronouns in the acquisition of European Portuguese. PhD. Supervised by João Costa; Maria Lobo. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder SFRH/BD/48311/2008.] Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/20147


2014

Estrela, Antónia (2014). A aquisição da estrutura passiva em Português Europeu. PhD. Supervised by João Costa; Amália Mendes. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder SFRH/BD/36675/2007 with financial support from Instituto Politécnico de Lisboa SFRH/PROTEC/67746/2010.] Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/11415


2011

Loureiro, João (2011). A consciência sintáctica em crianças em idade escolar. PhD. Supervised by João Costa. NOVA University Lisbon.


2010

Morais, Armindo (2010). Narrativas Conversacionais: a Introdução de Enunciados Narrativos em Situação de Interação Oral. PhD. Supervised by Hanna Jakubowicz Batoréo. Universidade Aberta. [FCT Grant Holder.] Available at: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/3280


2009

Dias, Helena (2009). Português europeu língua não materna a distância: (Per)Cursos de iniciação baseados em tarefas. PhD. Supervised by Hanna Jakubowicz Batoréo; José Bidarra. Universidade Aberta. Available at: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/3281

Martins, Marco (2009). Competição de gramáticas do português na escrita catarinense dos séculos 19 e 20. PhD. Supervised by Izete Coelho (Universidade Federal de Santa Catarina); Maria Lobo (NOVA University Lisbon). Universidade Federal de Santa Catarina (Brazil). Available at: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/92725/264310.pdf?sequence=1


2008

Land, Ana Isabel (2008). Heróis, Vilões, Vítimas e Emoções no Discurso Jornalístico em Reacção ao Terrorismo: de Nova Iorque a Londres. Uma Abordagem Cognitiva. PhD. Supervised by Hanna Jakubowicz Batoréo. Universidade Aberta. Available at: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/601/1/Land_Ana_TMEPI.pdf


2007

Pratas, Fernanda (2007). Tense features and argument structure in Capeverdean predicates. PhD. Supervised by João Costa. NOVA University Lisbon.


2006

Castro, Ana (2006). On Possessives in Portuguese. PhD. Supervised by Maria Francisca Xavier (Universidade NOVA de Lisboa); Anne Zribi-Hertz (Université Paris 8). NOVA University Lisbon and Université Paris 8 (France).


2005

Faria, Jair (2005). A sintaxe de preposições no português. PhD. Supervised by Maria Denilda Moura (Universidade Federal de Alagoas); João Costa (NOVA University Lisbon). Universidade Federal de Alagoas (Brazil).

Tomás, Maria Isabel (2005). O Kristang de Malaca. Processos Linguísticos e Contextos Sociais na Obsolescência das Línguas. PhD. Supervised by Maria de Lourdes Crispim. NOVA University Lisbon.


2004

Silva, Cláudia (2004). A natureza de AGR e suas implicações na ordem VS: um estudo comparativo entre o português brasileiro e o português europeu. PhD. Supervised by Maria Denilda Moura (Universidade Federal de Alagoas); João Costa (NOVA University Lisbon). Universidade Federal de Alagoas (Brazil). Available at: http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/537

2003

Fiéis, Alexandra (2003). Ordem de Palavras, Transitividade e Inacusatividade. Reflexão Teórica e Análise do Português dos Séculos XIII a XVI. PhD. Supervised by Maria Francisca Xavier. NOVA University Lisbon.

Lobo, Maria (2003). Aspectos da Sintaxe das Orações Subordinadas Adverbiais do Português. PhD. Supervised by Maria Francisca Xavier; Manuela Ambar. NOVA University Lisbon.

Silva, Cristina Vieira da (2003). A Complementação Infinitiva em Textos Latinos dos Séculos XI e XII e em Textos Portugueses dos Séculos XIII e XIV. Reflexões sobre o Latim-Romance e o Português Antigo. PhD. Supervised by Maria Francisca Xavier. NOVA University Lisbon.