Publications before 2010
Banza, Ana Paula (2000). Da História do futuro à Clavis Prophetarum: A grande Obra incompleta. In: Atas do Congresso Internacional Quinhentos Anos de Língua Portuguesa no Brasil. Évora: Edições da Universidade de Évora, [n.a.].
Banza, Ana Paula (2003). O «atelier» do Padre António Vieira: percursos genéticos do texto profético vieiriano. In: G. Massini-Cagliari et al., eds., Descrição do Português: Linguística Histórica e Historiografia Lingüística. Araraquara: UNESP, FCL, Laboratório Editorial. 1.st ed. São Paulo: Cultura Acadêmica Editora, pp.159-175.
Banza, Ana Paula (2004). Editar Vieira – como e porquê? (Reflexões prévias à edição em curso da Representação). In: T. Freitas and A. Mendes, eds., Atas do XIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.327-335.
Banza, Ana Paula (2005). A «Retórica cativa» – Vieira e a Inquisição. In: Die Rhetorik António Vieiras, Akten der Sektion “António Vieira und die portugiesische Rhetorik des 17. Jahrunderts” beim V. Deutschen Lusitanistentag. Bonn: Romanistischer Verlag, pp.3-12.
Banza, Ana Paula (2005). Erudição, memória e génio em Padre António Vieira (Um contributo para a controversa questão da erudição vieiriana). Diana: Revista do Departamento de Linguística e Literaturas, (5-6), [n.a.]. ISSN 1645-179X.
Banza, Ana Paula (2005). O manuscrito autógrafo: janela indiscreta sobre a intimidade do autor? In: Gramática e Humanismo, Atas do Colóquio de Homenagem a Amadeu Torres. Vol. 1. Braga: Universidade Católica Portuguesa, pp.247-256.
Banza, Ana Paula (2007). «A Representação dos motivos que tive para me parecerem prováveis as Proposições de que se trata» de Padre António Vieira: Edição crítica, estudo introdutório, notas e glossários. Lisboa: Imprensa Nacional da Casa da Moeda.
Banza, Ana Paula (2007). Alguns aspetos da Língua Portuguesa seiscentista na escrita do Pe. António Vieira. Diacrítica, 21(1), pp.5-24. ISSN 0807-8967.
Banza, Ana Paula (2007). Review of Valmir Francisco Muraro, Padre Antônio Vieira: Retórica e Utopia, Florianópolis, Editora Insular, 2003. Diana: Revista do Departamento de Linguística e Literaturas, (7-8), [n.a.]. ISSN 1645-179X.
Banza, Ana Paula; Espírito Santo, Arnaldo e Pimentel, Cristina (2007). Sermões, de Padre António Vieira: Edição crítica. Vol. 1. Lisboa: Imprensa Nacional da Casa da Moeda.
Banza, Ana Paula; Espírito Santo, Arnaldo e Pimentel, Cristina (2007). Sermões, de Padre António Vieira: Edição crítica. Vol. 2. Lisboa: Imprensa Nacional da Casa da Moeda.
Baptista, Luís and Costa, João (2006). Promoting Portuguese Language abroad – lecturers and lecturing in academic environment. In: J. Resende and M. M. Vieira, eds., The School at the Frontiers of Modernity. 1st ed. Newcastle: Cambridge Scholar Press, [n.a.]. ISBN 978-1-9043-0376-3.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2000). Expressão do Espaço no Português Europeu Contributo Psicolinguístico para o Estudo da Linguagem e Cognição. 1st ed. Lisboa: FCT and Fundação Calouste Gulbenkian [PhD, Lisboa, FLUL, 1996]. ISBN 972-31-0871-2.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2004). Linguística Portuguesa: Abordagem Cognitiva. [CD-ROM] Lisboa: Universidade Aberta. [Awarded with “O Grande Prémio Internacional de linguística Lindley Cintra 2005”].
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2009). A Língua Portuguesa em Timor: de que forma deve o ensino de Português adaptar-se às diferentes realidades nacionais. Estudos Linguísticos / Linguistic Studies, (4), pp.51-61. ISSN 1647-0346.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2008). Cognitive and lexical characteristics of motion in liquid medium: AQUA-motion verbs in typologically different languages. Psychology of Language and Communication, 12(2), pp.3-15. ISSN 1234-2238.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2007). Bilingual Acquisition Revisited. Some implications of a Polish-Portuguese case study twenty years later. In: B. E. Cieszynska, ed., Conference on Iberian and Slavonic Cultures Contact and Comparison. Lisboa: Compares, pp.321-331.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2006). Enquadramento cognitivo para a estrutura narrativa: uma proposta de olhar para a narrativa a partir da perspectiva da Linguística Cognitiva de Leonard Talmy. Veredas, 11(1/2), [n.a.]. eISSN 1982-2243.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2006). Expressão do Movimento em Água (Aqua-motion) no Português Europeu: contribuição para tipologia lexical. In: Revista LinguíStica, 2(2), pp.171-191. eISSN 2238-975X.
Batoréo, Hanna Jakubowicz and Faria, Isabel Hub (2001). Representation of Movement in European Portuguese: A Study of Children’s Narrative. In: K. E. Nelson, A. Aksu-Koç and C. Johnson, eds., Children’s Language. Vol. 10, Developing Narrative and Discourse Competence. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp.31-54.
Batoréo, Hanna Jakubowicz; Pires, Angelina; Macedo, Isabel e Casadinho, Margarida (2007). Claro como água! – Contribuição para a tipologia lexical dos verbos de movimento em água (AQUA-motion). In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.127-140.
Carmona, Jaqueline and Silva, Carolina (2007). A aquisição de clíticos dativos em PE: teste piloto. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.199-210.
Carmona, Jaqueline; Costa, João; Lobo, Maria and Silva, Carolina (2008). Clitic Omission in European Portuguese: Correlation with Null Objects? In: A. Gavarró and M. J. Freitas, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2007. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, pp.133-143. ISBN 978-1-4438-2394-4.
Carmona, Jaqueline; Costa, João; Lobo, Maria and Silva, Carolina (2006). Omissão de clíticos em português europeu: complexidade pós-sintática ou verificação de traços? In: Atas do 7.º Encontro Nacional de Aquisição da Linguagem. Porto Alegre: PUCRS, [n.a.].
Castro, Ana (2004). O paralelismo entre o DP e a frase e o estatuto dos adjectivos. In: T. Freitas and A. Mendes, eds., Atas do XIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.101-112.
Castro, Ana (2007). O processamento da concordância de número interna ao DP por crianças de 2 anos falantes de português europeu. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.211-221.
Castro, Ana (2007). Sobre possessivos simples em Português. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.223-237.
Castro, Ana and Costa, João (2003). Weak forms as Xº: prenominal possessives and preverbal adverbs in Portuguese. In: A. T. Pérez-Leroux and Y. Roberge, eds., Romance Linguistics: theory and acquisition. Amsterdam: John Benjamins, pp.95-110.
Castro, Ana and Ferrari-Neto, José (2007). Um estudo contrastivo do PE e do PB com relação à identificação de informação de número no DP. Letras Hoje, 42(1), pp.65-76. eISSN 1984-7726.
Castro, Ana and Pratas, Fernanda (2006). Cape-verdian DP-internal agreement: additional arguments for a Distributed Morphology analysis. In: J. Costa and M. C. Figueiredo Silva, eds., Studies on Agreement. 1.st ed. Berlin: John Benjamins, pp.11-24. ISBN 9789027228109.
Castro, Ana; Hacquard, V.; Barra, M. and Salanova, A., eds. (2004). Romance Syntax, MIT Working Papers in Linguistics 46. Cambridge, MA: MIT Press.
Cerdeira, Ana; Costa, João and Trindade, Vanessa (2007). Movimento do verbo em português europeu: consequências para diferenças entre línguas em contexto de aquisição e de afasia. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.239-250.
Costa, João (2003). Null vs overt Spec,TP in European Portuguese. In: Josep Quer et al., eds., Romance Languages an Linguistic Theory 2001. [n.a.]: John Benjamins, pp.31-47. ISBN 9789027275264.
Costa, João (2004). Subject Positions and Interfaces: the Case of European Portuguese. Berlin: Mouton de Gruyter.
Costa, João (2004). Subjects in Spec,vP: locality and agree. In: A. Castro, M. Ferreira, V. Hacquard and A. Salanova, eds., Op.47: Collected Papers on Romance Syntax. Cambridge: MITWPL, pp.1-15.
Costa, João (2004). When can objects bind? Left-to-right merge and scrambling in European Portuguese. In: Proceedings of XXVIII Incontro di Grammatica Generativa, Lecce [n.a.].
Costa, João (2007). Teoria sintática e aquisição da língua materna: o que temos aprendido? In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.11-25.
Costa, João (2008). Adverbs and the syntax-semantics interplay. Estudos Linguísticos / Linguistic Studies, (2), pp.13-26. ISSN 1647-0346.
Costa, João (2008). Conhecimento gramatical à saída do Ensino Secundário: estado actual e consequências na relação com leitura, escrita e oralidade. In: C. Reis, ed., Actas da Conferência Internacional sobre o Ensino do Português. Lisboa: Ministério da Educação, pp.149-165.
Costa, João (2009). Linguística Comparada – Dependências sintáticas e técnicas experimentais na aquisição do português europeu. Estudos Linguísticos / Linguistic Studies, (4), pp.13-22. ISSN 1647-0346.
Costa, João and Adragão, Maria do Mar (2004). On the status of preverbal subjects in null subject languages: evidence from acquisition. In: J. van Kampen and S. Baauw, eds., Proceedings of GALA 2003. Utrecht: Lot Publications, pp.69-80. ISBN 90-76864-60-8.
Costa, João and Duarte, Inês (2002). Cleft strategies in European Portuguese: a unified approach. In: Proceedings of 11th Colloquium on Generative Grammar, Zaragoza [n.a.].
Costa, João and Duarte, Inês (2002). Preverbal subjects in null subject languages are not necessarily dislocated. Journal of Portuguese Linguistics, 1(2), pp.265-267. eISSN 2397-5563.
Costa, João and Duarte, Inês (2003). Objetos nulos em debate. In: I. Castro and I. Duarte, eds., Razão e Emoção. Miscelânea de estudos em homenagem a Maria Helena Mira Mateus. Vol. I. 1.st ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, pp.249-260.
Costa, João and Friedmann, Naama (2009). Hebrew and Arabic Children Going Romance: on the acquisition of word order in Semitic and Romance. In: E. Aboh, E. van der Linden, J. Quer and P. Sleeman, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 2007. Selected papers from “Going Romance” Amesterdam 2007. Amsterdam: John Benjamins, pp.51- 66. ISBN 978-90-272-0381-6.
Costa, João and Kula, Nancy (2008). Focus at the Interface: evidence from Romance and Bantu. In: C. Cat and K. Demouth, eds., The Bantu Romance Connection. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, pp.293-322.
Costa, João and Lobo, Maria (2006). A aquisição de clíticos em PE: Omissão de Clíticos ou Objetos Nulos? In: J. Barbosa and F. Oliveira, eds., Textos Selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.285-293.
Costa, João and Lobo, Maria (2007). Clitic Omission, null objects or both in the acquisition of European Portuguese? In: S. Baauw, F. Drijkonongen and M. Pinto, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 2005. Amsterdam: John Benjamins, pp.59-72.
Costa, João and Lobo, Maria (2007). Complexidade e omissão de clíticos: o caso dos reflexos. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.303-313.
Costa, João and Lobo, Maria (2008). Omissão de clíticos na aquisição do português europeu: dados da compreensão. In: S. Frota and A. L. Santos, eds., Textos Selecionados do XXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.285-293.
Costa, João and Lobo, Maria (2008). Os clíticos na aquisição do português europeu: dados da compreensão. In: S. Frota and A. L. Santos, eds., Textos Selecionados do XXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.143-156.
Costa, João and Lobo, Maria (2009). Acquisition of clitics in European Portuguese: Data from comprehension. In: A. Pires and J. Rothman, eds., Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese. 1.st ed. Berlin: Mouton de Gruyter, pp.63-84. ISBN 978-3110215342.
Costa, João and Lobo, Maria (2009). Clitic Omission in the Acquisition of European Portuguese: Data from comprehension. In: A. Pires and J. Rothman, eds., Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese. 1.st ed. Berlin: Mouton de Gruyter, pp.1-15.
Costa, João and Lobo, Maria (2009). Estruturas clivadas: evidência dos dados do português europeu não-standard. In: Anais do Congresso Internacional da ABRALIN João Pessoa 2009. Vol. 2. João Pessoa: Universidade Federal do Paraná, pp.3800-3806.
Costa, João and Loureiro, João (2006). Morphology vs. Word Order in the Acquisition of V-to-I. Catalan Journal of Linguistics, 5, pp.45-58. ISSN 2014-9719.
Costa, João and Martins, Ana Maria (2009). Scrambling de média distância com advérbios locativos no português contemporâneo. In: A. Fiéis and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.225-237.
Costa, João and Pereira, Sandra (2004). Phases and autonomous features. A case of mixed agreement in European Portuguese. In: M. McGinnis and N. Richards, eds., Proceedings of EPP-Phase workshop, MIT Working Papers in Linguistics 47. Cambridge, MA: MIT Press, [n.a.].
Costa, João and Pratas, Fernanda (2005). Capeverdean creole: some parametric values. In: Atas do Encontro da Associação de Crioulos de Base Lexical Portuguesa e Espanhola [n.a.].
Costa, João and Pratas, Fernanda (2008). Licenciar pro não significa ser uma língua pro-drop: evidência do Caboverdiano. In: S. Frota and A. L. Santos, eds., Textos Selecionados do XXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.157-166.
Costa, João and Santos, Ana Lúcia (2003). A Falar como os Bebés. O Desenvolvimento Linguístico das Crianças. Lisboa: Caminho.
Costa, João and Silva, Maria Cristina (2004). Notes on nominal and verbal agreement in Portuguese. Rivista di Grammatica Generativa, (27), pp.17-29.
Costa, João and Silva, Maria Cristina (2005). Os anos 90 na gramática gerativa. In: A. Benthes et al. Introdução à Lingüística: fundamentos epistemolôgicos. 1.st ed. [n.a.].
Costa, João and Silva, Maria Cristina (2006). Nominal and Verbal Agreement in Portuguese. An argument for Distributed Morphology. In: J. Costa and M. C. Figueiredo Silva, eds., Studies on Agreement. 1.st ed. Berlin: John Benjamins, pp.25-46. ISBN 9789027228109.
Costa, João and Silva, Maria Cristina (2006). On the (in)dependence relations between syntax and pragmatics. In: V. Molnar and S. Winkler, eds., The Architecture of Focus. 1.st ed. Berlin: Mouton de Gruyter, pp.83-104.
Costa, João and Silva, Maria Cristina, eds. (2004). Studies on Agreement. Berlin: John Benjamins. ISBN 9789027228109.
Costa, João and Szendroi, Kriszta (2006). Acquisition of focus marking in European Portuguese. Evidence for a Unified Approach. In: V. Torrens and L. Escobar, eds., The acquisition of syntax in Romance Languages. 1.st ed. Amsterdam: John Benjamins, [n.a.].
Costa, João; Duarte, Inês and Silva, Cláudia (2006). Construções de redobro em português brasileiro: sujeitos tópicos vs. soletração do traço de pessoa, Revista Leitura, (33), pp.135-145.
Costa, João; Lobo, Maria and Silva, Carolina (2009). Null objects and early pragmatics in the acquisition of European Portuguese. Probus, 21(2), pp.143-162. ISSN 0921-4771.
Costa, João; Lobo, Maria; Carmona, Jaqueline and Silva, Carolina (2008). Clitic omission in European Portuguese: correlation with null objects? In: A. Gavarró and M. J. Freitas, eds., Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2007. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.133-143. ISBN 9781847186188.
Costa, João; Lobo, Maria; Silva, Carolina and Ferreira, Elisa (2009). Produção e compreensão de orações relativas em português europeu: dados do desenvolvimento típico, de PEDL e do agramatismo. In: A. Fiéis and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.211-224.
Crispim, Maria de Lourdes (2003). Novos suportes, novos produtos – novo “espírito”? In: M. J. Afonso, I. Lousada and M. Alarcão, eds., Estudos Anglo-Portugueses. Livro de Homenagem a Maria Leonor Machado de Sousa. 1.st ed. Lisboa: Colibri, pp.565-575.
Crispim, Maria de Lourdes (2004). Les normes grammaticales et les mythes de l’homogénéité des langues. In: Colloque International – La mondalisation linguistique: un nouveau regard [n.a.].
Crispim, Maria de Lourdes (2004). Novos suportes, novos produtos – novo “espírito”? In: M. J. Afonso, I. Lousada and M. Alarcão, eds., Estudos Anglo-Portugueses. Livro de Homenagem a Maria Leonor Machado de Sousa. 1.st ed. Lisboa: Colibri, pp.565-575.
Crispim, Maria de Lourdes (2004). Prefácio. In: J. Santana Neto, Estudo Retórico de Processos Argumentativos em Textos Didáticos Medievais. Bahia [n.a.].
Crispim, Maria de Lourdes (2005). Prefácio. In: J. Santana Neto, Processos Argumentativos. Estudo Retórico de Textos Didáticos Medievais. 1.st ed. Salvador: Quarteto Editora, [n.a.].
Crispim, Maria de Lourdes (2005). Fala, Gramáticos e Literatura. In: D. Carvalho, D. Vila Maior and R. de Azevedo Teixeira, eds., Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques. 1.st ed. Lisboa: Universidade Aberta, [n.a.].
Crispim, Maria de Lourdes (2005). Fala, literatura e norma. In: D. Carvalho, D. Vila Maior and R. de Azevedo Teixeira, eds., Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques. 1.st ed. Lisboa: Universidade Aberta, pp.273-280.
Crispim, Maria de Lourdes; Neto, João A. Santana and Lopes, Milene (2006). O Corpo e o Gesto na Vida Contemplativa e na Vida Activa ou no Castelo Perigioso e no Livro das Tres Vertudes. In: A. I. Buescu, J. Silva de Sousa and M. A. Miranda, eds., O Corpo e o Gesto na Civilização Medieval. Lisboa: Edições Colibri, pp.305-314. ISBN 972-772-608-9.
Cristóvão, Sandra (2007). A co-referência nos Pronomes Objeto Directo na Aquisição do Português Europeu. In: M. Lobo and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.329-339.
Fernandes, Carla (2007). Indexação vídeo e anotação linguística de criações coreográficas contemporânesas: para uma ontologia multimédia. In: Proceedings of the Tenth International Symposium on Social Communication. Santiago de Cuba, Center Of Applied Linguistics, [n.a.].
Fiéis, Alexandra (2003). A Diachronic Approach to Interpolation. In: A. Veiga, ed., Gramatica e Léxico em Sincronia e Diacronia. Um Contributo da Linguística Portuguesa. 1.st ed. [n.a.]: Universidade de Santiago de Compostela, pp.115-130. ISBN 9788497502665.
Fiéis, Alexandra and Pratas, Fernanda (2005). A natureza do clítico de reflexividade do tipo se: evidência de Caboverdiano. In: Atas do XX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística.Lisboa: APL, pp.591-603.
Fiéis, Alexandra and Pratas, Fernanda (2006). Construções de duplo objeto não derivam de ditransitivas com preposição: evidência do Caboverdiano. In: J. Barbosa and F. Oliveira, eds., Textos Selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.387-396.
Fiéis, Alexandra and Pratas, Fernanda (2007). Reflexivity in Capeverdean: predicate properties and sentence structure. In: M. Huber and V. Velupillai, eds., Synchronic and diachronic perspectives on contact languages. 1.st ed. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, pp.117-128. ISBN 9789027252548.
Lino, Teresa; Xavier, Francisca; Ferreira, Fátima; Costa, Rute and Silva, Raquel, eds., (2004). Proceedings of the IV International Conference on Language Resources and Evaluation. LREC, 2004. Lisboa: ELRA.
Lobo, Maria (2003). Sobre a posição estrutural das orações adjuntas à direita. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.465-476.
Lobo, Maria (2006). Assimetrias em Construções de Clivagem do Português: Movimento vs. Geração na Base. In: J. Barbosa and F. Oliveira, eds., Textos Selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.457-473.
Lobo, Maria (2006). Dependências temporais: a sintaxe das orações subordinadas gerundivas do português. Veredas, 10(1-2), [n.a.]. eISSN 1982-2243.
Lobo, Maria and Coutinho, Maria Antónia, eds., (2007). Textos Selecionados do XXII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri.
Loureiro, João (2006). Aquisição de ordem palavras e de flexão verbal no Português Europeu: produção vs. compreensão. In: J. Barbosa and F. Oliveira, eds., Textos Selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, [n.a.].
Madeira, Ana (2003). Clíticos e Estrutura Frásica em Português Europeu. In: A. Mendes and T. Freitas, eds., Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, [n.a.].
Madeira, Ana (2004). A Estrutura das Construções de Reestruturação em Português. In: Atas do XIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa, APL, [n.a.].
Madeira, Ana (2008). Aquisição de L2. In: P. Osório and R. Meyer, eds., Português Língua Segunda e Língua Estrangeira: Da(s) Teoria(s) à(s) Prática(s). 1.st ed. Lisboa: Lidel, pp.189-201. ISBN 978-972-757-517-6.
Madeira, Ana and Xavier, Maria Francisca (2009). The Acquisition of Clitic Pronouns in L2 European Portuguese. In: A. Pires and J. Rothman, eds., Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese. 1.st ed. Berlin: Mouton de Gruyter, pp.273-300.
Madeira, Ana; Crispim, Maria de Lourdes and Xavier, Maria Francisca (2008). Concordância verbal e sujeitos nulos em português L2. In: S. Frota and A. L. Santos, eds., Textos Selecionados do XXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: Colibri, pp.315-328.
Madeira, Ana; Crispim, Maria de Lourdes and Xavier, Maria Francisca (2006). Clíticos pronominais em português L2. In: F. Oliveira and J. Barbosa, eds., Textos Selecionados do XXI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.495-510.
Madeira, Ana; Crispim, Maria de Lourdes; Xavier, Maria Francisca; Hardisty, David; Ferreira, Maria de Fátima and Dechamps, Christina (2004). Algumas questões na aquisição de L2. In: Atas do XIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.123-135.
Madeira, Ana; Crispim, Maria de Lourdes; Xavier, Maria Francisca; Hardisty, David; Ferreira, Maria de Fátima and Dechamps, Christina (2003). On the L2 acquisition of subordinate structures. In: Proceedings of the 16th International Conference on Foreign/Second Language Acquisition (Silesia 2003), [n.a.].
Madeira, Ana; Xavier, Maria Francisca and Crispim, Maria de Lourdes (2009). A aquisição de sujeitos nulos em português L2. Estudos da Língua(gem) / Estudos em Aquisição de L1 e L2, 7(2), pp.163-198. eISSN 1982-0534; ISSN 1808-1355.
Marçalo, Maria João (2007). Introdução à Linguística Funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Apoio à Língua Portuguesa. ISBN 978-972-566-111-7.
Martins, Fátima (2003). O Sistema Adverbial do Português Antigo. Os Advérbios em –mente. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.501-514.
Osório, Paulo (2003). A entrada de latinismos e cultismos em português. A situação da língua desde meados do século XIII até meados do século XVI. Revista Lucense de Lingüística & Literatura, (14), pp.167-178.
Osório, Paulo (2004). A dinâmica das diferentes unidades significativas mínimas no Livro de Falcoaria de Pero Menino: uma proposta sintática e axiológica. In: Les Langues à L`Aube du XXIe Siècle. 1.st ed. Évora: Sociéte Internationale de Linguistique Fonctionnelle e Departamento de Linguística e Literaturas da Universidade de Évora, pp.389-392.
Osório, Paulo (2004). Análise discursiva d`Os Maias de Eça de Queirós. Uma proposta de abordagem pragmática. In: Atas do II Congresso Ibérico, [n.a.].
Osório, Paulo (2004). Contributos para a construção de fichas de leitura no contexto de Português Língua Estrangeira – Nível Intermédio. In: Atas do III Congresso de Português Língua Não Materna. Lisboa: Associação dos Professores de Português, [n.a.].
Osório, Paulo (2004). Contributos para um aspeto de Linguística Aplicada: o ensino da escrita na aula de Português (língua materna). In: Atas do XIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, [n.a.].
Osório, Paulo (2004). Contributos Para uma Caracterização Sintático-Semântica do Português Arcaico Médio. Covilhã: UBI Editora. [Prefácio de João Malaca Casteleiro].
Osório, Paulo (2004). Estudo Sintático-Axiológico do Livro de Falcoaria de Pero Menino. Covilhã: UBI Editora. ISBN 978-9728790165.
Osório, Paulo (2004). Metodologias em Linguística: o caso particular da Linguística Histórica. In: Atas do Colóquio de Língua e Literatura Portuguesas: da Teoria à Prática Pedagógica. [n.a.].
Osório, Paulo (2004). Para uma compreensão das estruturas linguísticas básicas do português. In: Atas do III Encontro Nacional da Associação dos Professores de Português. [n.a.].
Osório, Paulo (2005). Contributos para uma análise sintático-axiológica do Livro de Falcoaria de Pero Menino. In: D. Carvalho, D. Vila-Maior and R. A. Teixeira, eds., Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques. 1.st ed. Lisboa: Universidade Aberta, [n.a.].
Osório, Paulo (2008). A importância dos materiais didáticos no ensino do Português Língua Estrangeira (questões linguísticas), Factus, (7), pp.143-153.
Osório, Paulo (2008). Os crioulos de África. O caso dos caboverdianos em Portugal e dificuldades de aprendizagem da língua. In: J. C. Venâncio et al., eds., Atas do V Congresso de Estudos Africanos no Mundo Ibérico “África: Compreender Trajectos, Olhar o Futuro”. Covilhã: Rede Ibérica de Estudos Africanos.
Osório, Paulo (2009). The issue of the Cape Verdeans in Portugal: some questions linked to linguistics and to the acquisition of a second language. In: Proceedings of the 11th Conference of the International Academy of Linguistic Law. Law, Language and Global Citizenship. [CD-Rom] Lisboa: Associação de Professores de Português, pp.562-570. ISBN: 978-989-96117-1-9.
Osório, Paulo and Almeida, Maria João (2006). Cultura visual e o ensino do português língua não materna: algumas contribuições. Palavras, (29), pp.29-38.
Osório, Paulo and Branco, Maria Luísa (2004). Uma Leitura do Programa de Língua Portuguesa do Ensino Secundário numa Perspectiva de uma Didática Cultural. In: Atas do VIII Congresso da Associação da Educação Pluridimensional e da Escola Cultural, [n.a.].
Osório, Paulo and Deus, Sofia (2008). Variantes linguísticas do português: das questões teóricas a um estudo de caso. Estudios Portugueses. Revista de Filología Portuguesa, (8), pp.59-72. ISSN 1579-6825.
Osório, Paulo and Fradique, Fátima (2008). O uso do pretérito perfeito e imperfeito por aprendentes de português língua segunda. In: Linguanet. 1.st ed. Lisboa: Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa.
Osório, Paulo and Martins, Edson Ferreira (2007). A Sintaxe das Construções com Se no Português do Brasil. Lisboa: Zaina Editora. ISBN 978-972-762-288-7.
Osório, Paulo and Meyer, Rosa, eds. (2008). Português Língua Segunda e Língua Estrangeira. Da(s) Teoria(s) à(s) Prática(s). Lisboa: Lidel. ISBN 9789727575176.
Osório, Paulo and Neto, Ana Teresa (2007). A leitura e o processo ensino-aprendizagem do português L2. In: And Gladly Wolde (S)he Lerne and Gladly Teche – Homenagem à Professora Júlia Dias Ferreira. 1.st ed. Lisboa: Colibri, pp.75-102. ISBN 9789727727025.
Osório, Paulo and Rebelo, Ida (2008). Para uma definição das diferenças entre português língua segunda e português língua estrangeira: contornos de uma controvérsia. In: J. Barros Dias and L. Sebastião, eds., Da Filosofia, da Pedagogia, da Escola. Liber Amicorum Manuel Ferreira Patrício. 1.st ed. Évora: Universidade de Évora, pp.441-453.
Osório, Paulo, ed. (2004). Estudos de Linguística Aplicada e Didática de Línguas. Covilhã: UBI Editora.
Pratas, Fernanda (2004). O Sistema Pronominal do Caboverdiano: Variante de Santiago. Lisboa: Edições Colibri. ISBN 972-772-441-8. [Reviewed version of Master thesis, Universidade NOVA de Lisboa.]
Pratas, Fernanda (2004). Recenção: Baptista, Marlyse. The syntax of Cape Verdean Creole, the Sotavento varieties. Amsterdam & Philadelphia: John Benjamins, 2002. Journal of Linguistics, 40(3), pp.660-666.
Pratas, Fernanda (2009). Aquisição da estrutura funcional em Caboverdiano. In: A. Fiéis and M. A. Coutinho, eds., Textos Selecionados do XXIV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.367-381.
Rocio, V.; Alves, M. A.; Lopes, J. G.; Xavier, Maria Francisca and Vicente, Graça (2003). Automated Creation of a Medieval Portuguese Treebank. In: A. Abeillé, ed., Treebanks – Building and Using Parsed Corpora. 1.st ed. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, pp.211-227.
Rodrigues, Isabel Galhano (2007). Fala e movimentos do corpo na interacção face a face. Estratégias de reparação e de (des)focalização e co-funções conversacionais na manutenção de vez. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian Gulbenkian.
Rodrigues, Isabel Galhano (2007). O corpo e a fala – comunicação verbal e não verbal na interacção face a face. Textos Universitários de Ciências Sociais e Humanas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Silva, Cristina Vieira (2003). A diachronic analysis of the Portuguese Causative constructions. In: A. Veiga, ed., Gramatica e Léxico em Sincronia e Diacronia. Um Contributo da Linguística Portuguesa. 1.st ed. [n.a.]: Universidade de Santiago de Compostela, pp.131-141. ISBN 9788497502665.
Silva, Cristina Vieira (2005). Para que serve a Linguística na formação de um educador de infância?In: Atas do 1º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância. [n.a.]: Edições Gailivro, [n.a.]. ISBN 9789895572571.
Silva, Cristina Vieira (2005). Provas de avaliação do desenvolvimento linguístico: para uma avaliação da componente sintático-semântica. In: Atas do XX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.753-764.
Silva, Cristina Vieira da (2005). A aquisição de uma língua segunda: muitas questões e algumas respostas. Revista Saber (e) Educar, (10), pp.91-104. eISSN 1647-2144.
Silva, Cristina Vieira; Azevedo, Cláudia and Vasconcelos, Maria Ana (2006). A escrita também se cultiva: o projecto “Plantar Histórias”. Cadernos de Estudo, (4), pp.31-41. ISSN 1645-9377.
Silva, Inês (2005). Contributos Para o Ensino da Escrita – A materialidade da escrita em textos de alunos do 3º ciclo do Ensino Básico. Lisboa: ASA [Cadernos do CRIAP]. ISBN 9789724141244.
Sousa, Otília (2007). Tempo e aspeto: o imperfeito num corpus de diálogo. Lisboa: Colibri.
Tomás, Maria Isabel; Binet, Michel; Madeira, Ana and Crispim, Maria de Lourdes (2009). Projeto Meridium. Relatório Nacional – Portugal. Lisboa: CLUNL.
Xavier, Maria Francisca (2003). Corpora e Estudos Linguísticos. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.869-872.
Xavier, Maria Francisca (2003). O Inglês Antigo e o Inglês Contemporâneo. Algumas características morfossintáticas. In: M. J. Afonso, I. Lousada and M. Alarcão, eds., Estudos Anglo-Portugueses. Livro de Homenagem a Maria Leonor Machado de Sousa. 1.st ed. Lisboa: Colibri, pp.515-521.
Xavier, Maria Francisca (2005). A Caminho de um Dicionário do Português Medieval. In: D. Carvalho, D. Vila Maior and R. de Azevedo Teixeira, eds., Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques. 1.st ed. Lisboa: Universidade Aberta, pp.677-686.
Xavier, Maria Francisca (2005). A Caminho de um Dicionário do Português Medieval. In: D. Carvalho, D. Vila Maior and R. de Azevedo Teixeira, eds., Des(a)fiando discursos: Homenagem a Maria Emília Ricardo Marques. 1.st ed. Lisboa: Universidade Aberta, [n.a.].
Xavier, Maria Francisca (2005). Reflexões sobre Parâmetros de Variação e Mudança Linguísticas. In: M. A. Marques, E. Koller, J. Teixeira and A. Sampaio Lemos, eds., Ciências da Linguagem: 30 anos de investigação e ensino. 1.st ed. Braga: Universidade do Minho/Centro de Estudos Humanísticos, pp.351-361.
Xavier, Maria Francisca and Crispim, Maria de Lourdes (2003). Das Edições Impressas às Versões Digitalizadas de Textos Medievais. In: I. Castro and I. Duarte, eds., Razão e Emoção. Miscelânea de Estudos Oferecida a Maria Helena Mateus pela sua Jubilação. Vol II. 1.st ed. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, pp.437-452.
Xavier, Maria Francisca and Martins, Fátima (2006). Gesto Implícito e Explícito e Deformação do Corpo nas Cantigas de Escárnio e Maldizer. In: A. I. Buescu, J. Silva de Sousa and M. A. Miranda, eds., O Corpo e o Gesto na Civilização Medieval. Lisboa: Edições Colibri, pp.275-285. ISBN 972-772-608-9.
Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes and Vicente, Graça (2003). Português Antigo – Construção e Disponibilização de Recursos em Suporte Informático. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.859-867.
Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes and Vicente, Graça (2003). Português Antigo – Construção e Disponibilização de Recursos em Suporte Informático. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.859-867.
Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes and Vicente, Graça (2003). Velhas Palavras, Novos Recursos. In: Atas do XVIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Lisboa: APL, pp.873-883.
Menu < voltar
- Projects
- Ongoing projects
- MultiPoD – Multilingual and Multicultural Spaces for Political Deliberation
- HEREDITARY – HetERogeneous sEmantic Data Integration for guT-brAin interplay
- TTC-CPLP – Terminologias Técnicas e Científicas para a CPLP
- CHAMUÇA – Portuguese and South Asian Lexicon Archive
- e-Term ANCV – Recurso terminológico jurídico-parlamentar digital Assembleia Nacional de Cabo Verde
- NObarriers2Health: Reducing language and cultural barriers through machine translation literacy for inclusive multilingual health communication
- EPISTRAN – Epistemic Translation: Towards an Ecology of Knowledges
- DiTo – Didática do Texto
- REDGRAM – Digital Resources for Education – Grammatical Pathways
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- EXPRIMI
- Language and literacy at school – the contribution of metasyntactic abilities to reading comprehension development
- G&T.Comenta
- COVID-19 Collaborative Glossary
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- Cultural Heritage Lexicon
- Concluded projects
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- QuILL – Quality in Language Learning
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- Project GiroFLE
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- OrthoDef
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- ELEXIS Association
- PhraConRep – A Multilingual Repository of Phraseme Constructions in Central and Eastern European Languages
- Y-JustLang – Justice to youth language needs
- ENEOLI – European Network On Lexical Innovation
- Consortium Huma-Num ARIANE
- GRAFE’Maire
- UniDive – Universality, diversity and idiosyncrasy in language technology
- Metalex – International Metalexicography Network
- @ Cientista Regressa à Escola
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Distant Reading for European Literary History
- HL2C – Heritage Language Consortium
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ARLE – International Association for Research in L1 Education
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- GIRTraduvino – Grupo de Investigación Reconocido sobre la Lengua de la Vid Y el Vino y su Traducción
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision