Publicações – 2023


Afonso, Ana; Bragança, Bruna; Rosa, Catarina; Miguel, Joana; Matos, João; Dinis Fernandes, João; Gouveia, Mário; Pereira, Ronan, eds. (2023). Livro de resumos. XVII Fórum de Partilha Linguística. Lisboa: CLUNL | NOVA FCSH.

Almeida, Bruno; Costa, Rute; Salgado, Ana; Ramos, Margarida; Romary, Laurent; Khan, Fahad; Carvalho, Sara; Khemakhem, Mohamed; Silva, Raquel; Tasovac, Toma (2023). Modelling Usage Information in a Legacy Dictionary: From TEI Lex-0 to Ontolex-Lemon. In: Y. Rochat, C. Métrailler, M. Piotrowski, eds., Proceedings of the Workshop on Computational Methods in the Humanities 2022. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3602, pp.5–21. ISSN 1613-0073.

Alvarenga, Natacha; Gomes, João; Soares, Ana; Almeida, Sara; Montero, Karen; Ramos, Margarida (2023). Cryptozoology under study: how terminology deals with folklore. [Poster]. HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade NOVA de Lisboa, Lisboa, Portugal, Feb. 2-3, 2023.

Alzamora, Helena; Correia, Clara Nunes (2023). As perífrases verbais delimitadoras de fronteira em português europeu começar/pôr-se/acabar / deixar / parar + prep VInf. In: D. Corbella, J. Dorta, R. Padrón, eds., Perspectives en linguistique et philologie romanes, vol. 2. Strasbourg: ELiPhi, pp.235-246. ISBN 9782372760645.

Amaro, Raquel; Carreira, Alexandre; Vieira, Alice; Castro, Cláudia; Leong, Esmeralda (2023). Extraction of target structures in learners’ corpora: CQL queries for the exploitation of COPLE2. Revista Da Associação Portuguesa De Linguística, (10), 16-40. ISSN 2183-9077.

Amaro, Raquel; Correia, Susana (2023). iRead4Skills – Annotation Manual (V1.0). Zenodo.

Amaro, Raquel; François, Thomas (2023). iRead4Skills – Annotation Schema (V1.0). Zenodo.

Amaro, Raquel; Reis, Maria Leonor (2023). Abbreviations in social media communication: Accounting for neology and lexicographic treatment. Lexicography, 10(2), pp.173-193. ISSN 2197-4306.

Baixane, Olinda (2023). A alternância indicativo/conjuntivo no Português moçambicano: propostas metodológicas para o ensino dos modos verbais. Tese de Doutoramento. Universidade NOVA de Lisboa. Orient.: Ana Madeira.

Batalha, Joana; Lobo, Maria, coord. (2023). Projeto de Intervenção Preventiva para a Aprendizagem da Leitura e da Escrita – Relatório 2022-2023. NOVA FCSH/CLUNL.

Batalha, Joana; Madeira, Ana (2023). Assessment of language proficiency and reading skills of non-native primary school children. In: M.-J. Enders Slegers & I. M. Pires., eds., Improving migrant, refugee and from deprived neighborhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program. Lisboa: Universidade NOVA de Lisboa, pp.20-41. ISBN 978-94-93211-63-6.

Batalha, Joana; Madeira, Ana Madeira (2023). Ferramenta de leitura Read4Succeed. Lisboa: Universidade NOVA de Lisboa. ISBN 978-972-9347-50-4.

Batalha, Joana; Madeira, Ana Madeira (2023). Teste de colocação em nível Read4Succeed. Lisboa: Universidade NOVA de Lisboa. ISBN 978-972-9347-49-8.

Blanco Escoda, Xavier; Amaro, Raquel; François, Thomas; Garcia, Marcos (2023). iRead4Skills – Baselines for complexity lexicons definition. Zenodo.

Braz, Ana Cristina; Marques, Isabelle Simões (2023). Manipulação de factos e de opiniões. O debate presidencial entre Marcelo Rebelo de Sousa e André Ventura (2021). Linha D’Água, 36(2) [número temático: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.90-105. e-ISSN 2236-4242.

Carvalho, Francisco; Reis, Maria Leonor (2023). Perceiving societal and moral trends related to sex abuse in the press through linguistic data analysis. [Poster] HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade NOVA de Lisboa, Lisboa, Portugal, Feb. 2-3, 2023.

Carvalho, Sara; Khan, Anas Fahad; Ostroški Anić, Ana; Spahiu, Blerina; Gracia, Jorge; McCrae, John P.; Gromann, Dagmar; Heinisch, Barbara; Salgado, Ana, eds. (2023). Language, Data and Knowledge 2023 (LDK 2023): Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge. Lisboa: CLUNL | NOVA FCSH. e-ISBN 978-989-54081-5-3.

Carvalho, Sara; Wermuth, Cornelia; Costa, Rute (2023). Definitions in SNOMED CT Through the Lens of Terminology: From Formal to Textual. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems” (MDTT 2023). Book of extended abstract. MDTT 2023; Lisboa, Portugal; June 29-30, 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Castelo, Adelina; Braz, Ana (2023). Português de Viva Voz / Portuguese Live: strengths and challenges of teaching a non-native language online. In: I. S. Marques, et al., eds., Innovation and Technology in Language Teaching: Pedagogies, Practices and Digital Resources [ebook] Lisboa: Universidade Aberta, pp.233-261. ISBN 978-972-674-940-0.

Castelo, Adelina; Fiéis, Alexandra; Flores, Cristina, eds. (2023). Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10). ISSN 2183-9077.

Castro, Catarina; Madeira, Ana, eds. (2023). Desenvolvimento de materiais didáticos para Português como Língua Não Materna: Experiências e desafios. Lisboa: Lidel. ISBN 978-989-752-780-7.

Clément, Franz; Hauret, Laetitia; Amaro, Raquel (2023). iRead4Skills – Literature review & report on literacy and other skills. Zenodo.

Clément, Franz; Hauret, Laetitia; Amaro, Raquel (2023). iRead4Skills – Overall skills and gaps survey. Zenodo.

Correia, Clara Nunes (2023). Era uma vez… o imperfeito e a imperfetividade em Português Europeu Contemporâneo. Verba Hispanica, 31(1), pp.81-95. ISSN 0353-9660.

Correia, Clara Nunes (2023). Os unicórnios e a linguística. [Resenha]. Verba Hispanica, 31(1), pp.165-168. ISSN 0353-9660.

Correia, Susana: Amaro, Raquel; Gauchola, Roser (2023). iRead4Skills – Reading skills survey. Zenodo.

Costa, Rute; Salgado, Ana (2023). Le projet lexicographique MORDigital: une nouvelle approche au service des dictionnaires numériques. Révue éla – études de linguistique appliquée, 211(3), pp.315-333. ISSN 0071-190X.

Costa, Rute; Salgado, Ana; Ramos, Margarida; Almeida, Bruno; Silva, Raquel; Carvalho, Sara; Khan, Fahad; Tasovac, Toma; Khemakhem; Mohamed; Romary, Laurent (2023). A crossroad between lexicography and terminology work: Knowledge organization and domain labelling. Digital Scholarship in the Humanities, 38 (Issue suplement 1), pp.i17–i29. e-ISSN 2055-768X.

Coutinho, Antónia (2023). Da gramática ao contexto – Um percurso didático. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.167-188. ISBN 978-989-566-324-8.

Coutinho, Antónia (2023). Linguística do Texto e do Discurso. V. N. Famalicão, Editora Húmus. ISBN 978‑989‑755‑872‑6.

Coutinho, Antónia (2023). Percursos didáticos em gramática e texto (adoções e adaptações). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.171-192. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Coutinho, Antónia; Correia, Clara Nunes; Seara, Isabel Roboredo; Oliveira, Teresa; Fidalgo, Marta, eds. (2023). GRATO 2023. Livro de Resumos. Lisboa: CLUNL-NOVA FCSH.

Dechamps, Christina (2023). Glossaire terminologique collaboratif et Data-Driven Learning dans la traduction du lexique artistique. In: Nuove strategie per la traduzione del lessico artistico: da Giorgio Vasari a un corpus plurilingue dei beni culturali. Firenze: Firenze University Press, pp.133-145. ISBN 979-12-215-0061-5.

Dechamps, Christina (2023). Le glossaire terminologique collaboratif comme stratégie d’enseignement d’une langue de spécialité. Polissema – Revista de Letras do ISCAP, (23), pp.178–196. ISSN 1645-1937.

Dechamps, Christina (2023). Variation diatopique et glossaire collaboratif dans l’enseignement du français juridique. Cahiers de Lexicologie, 122(1), pp.25-40. ISSN 0007-9871.

Di Nunzio, Giorgio Maria; Costa, Rute; Vezzani, Federica (2023). Editorial. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems” (MDTT 2023). Book of extended abstracts. MDTT 2023; Lisboa, Portugal; June 29-30, 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3427. ISSN 1613-0073. Published on CEUR-WS, Code 189947: 27-Jun-2023.

Di Nunzio, Giorgio Maria; Costa, Rute; Vezzani, Federica, eds. (2023). 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems” (MDTT 2023). Book of extended abstracts. MDTT 2023; Lisboa, Portugal; 29-30, June 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3427. ISSN 1613-0073. Published on CEUR-WS, Code 189947: 27-Jun-2023.

Dias, Rui; Lemos de Sousa, Manuel; Mata, João; Ribeiro, António; Rodrigues, Cristina; Galopim de Carvalho, António; Bolacha, Edite; Salgado, Ana (2023). Há xistos e xistos e… outros que nem tanto. In: R. Dias, ed., Portugal de antes da história, vol. 2: Dos mapas estáticos a uma Geologia de Portugal dinâmica. Centro Ciência Viva de Estremoz, pp.67-80. ISBN 978-989-53841-0-5.

Domínguez, Patrícia Díez (2023). Discurso e ideologia nas Nações Unidas: construção discursiva da persuasão e difusão textual. Tese de Doutoramento. Universidade NOVA de Lisboa. Orient.: Matilde Gonçalves, Antónia Coutinho.

Duarte Martins, Susana (2023). Competência comunicativa. In: A. Ferreira Martins, T. Quintana Yonaha, eds., Margens: Glossário especializado da área de ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa. Brasília: FUNAG – Fundação Alexandre de Gusmão, pp.75-80. ISBN 978-85-7631-955-9.

Duarte Martins, Susana (2023). Digital dictionaries as a pedagogical tool in foreign language didactics. In: Cahiers de Lexicologie, 122(1), pp.209-238. ISSN 0007-9871.

Duarte Martins, Susana (2023). Do feedback corretivo ao feedback construtivo e follow-up como estratégias para o desenvolvimento da competência de escrita na aula de português língua estrangeira em ambiente digital. In: M. Shiro, A. Bolívar, J. Marinkovich, eds., Procesos de aprendizaje de la lengua oral y escrita: teoría y práctica. S. Paulo: Líquido Editorial, pp.183-215. ISBN 978-65-999248-1-1.

Fagundes, Mônica Genelhu; Vasconcelos, Viviane; Lentina, Alda Maria; Santos, Leonor Werneck dos; Cariello, Beatriz Abi Haya; Seara, Isabel Roboredo, eds. (2023). Revista Diadorim – Ensino de língua portuguesa: língua materna, estrangeira e de herança, 24(2). ISSN 1980-2552; eISSN 2675-1216.

Faustino, Ana Rita (forthcoming). Portuguese English as a Foreign Language Learners’ and Teachers’ Beliefs in Relation to Corrective Feedback. E-TEALS. CETAPS, NOVA FCSH.

Ferreira, Paula Cristina; Jorge Noémia (2023). Do esclarecimento da dúvida à escrita académica. In: P. N. Silva, A. G. Pinto, C. Marques, eds., Discurso Académico: Conhecimento disciplinar e apropriação didática. Coimbra: Grácio Editor, pp.115-132. ISBN 978-989-53971-2-9.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana; Teixeira, Joana (2023). Colocação de clíticos em PE L2 Percurso de desenvolvimento e estado final. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.115-137. ISSN 2183-9077.

Fonseca, Ana Carolina; Maria, Marta Ribeiro (2023). Author’s neologisms in the book “Boca do Inferno”. [Poster] HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade NOVA de Lisboa, Lisboa, Portugal, Feb. 2-3, 2023.

Graça, Luciana; Gonçalves, Matilde; Bueno, Luzia; Lousada, Eliane, eds. (2023). Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Guijarro Fuentes, Pedro; Madeira, Ana (forthcoming). L2 Deficits or Delays? Acquisition of residual object drop in L2 Spanish. In: P. Barbosa, C. Flores, A. C. Silva, Eva-Maria Roessler, eds., Null objects from a crosslinguistic and developmental perspective. John Benjamins.

Gumbe, Jucileia Sinádia Vicente da Conceição (2023). A variação terminológica nos textos produzidos pelo sector aduaneiro angolano. Tese de Doutoramento. Universidade NOVA de Lisboa. Orient.: Rute Costa). [FCT Research Grant]

Herrero Gómez, María Asunción; Domínguez, Patrícia (2023). Didáctica de la ironía: las greguerías. Análisis y reflexión teórica. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.189-208. ISBN 978-989-566-324-8.

Jorge, Noémia; Piedade, Beatriz; Gonçalves, Matilde (2023). A divulgação da ciência em textos enciclopédicos (ou como partir das práticas de referência para a transposição didática). In: L.Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.193-211. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Koven, M.; Marques, Isabelle Simões (forthcoming). Linguistic Anthropological Approaches to Portuguese in the diaspora. In: A. M. Carvalho, L. Oushiro, eds., The Oxford Handbook of The Portuguese Language.

Leal, Audria (2023). Letramento multimodal e ensino de leitutra a partir de gêneros: um caminho para a compreensão da multimodalidade. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.55-72. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Lehečka, Boris; Salgado, Ana; Tasovac, Toma (2023). Building an Infrastructure for TEI Lex-0. TEI Lex-0: Recent Developments and New Directions. [Panel abstract]. In: R. Viglianti, J. Kepper, P. Stadler & J. Veit, eds., MEC and TEI Conference 2023: Encoding Cultures. Book of abstracts. Paderborn University, Germany, Sep. 4-8, 2023, pp.217–218.

Li, Xinyi; Santos, Ana Lúcia; Lobo, Maria (2023). L3 Acquisition of Portuguese Clefts by L1-Mandarin L2-English Speakers. In: Megan M. Brown, Suzanne Flynn & Eva Fernández-Berkes, eds., L3 Development After the Initial State. John Benjamins, pp.172-204. ISBN 9789027249258.

Lira, Rosane; Lobo, Maria; Sicuro Corrêa, Letícia M. (forthcoming). Animacy and schooling in the production of null objects and accusative clitics in the acquisition of two varieties of Portuguese. In: In: P. Barbosa, C. Flores, A. C. Silva, Eva-Maria Roessler, eds., Null objects from a crosslinguistic and developmental perspective, Series Language Faculty and Beyond. John Benjamins.

Lobo, Maria (forthcoming). A gradient typology of gerund clauses: revisiting the internal and external syntax of Portuguese gerund clauses. Probus 36.2. [Special issue: Comparative syntax across grammars and structures].

Lobo, Maria; Batalha, Joana; Estrela, Antónia; Bragança, Bruna (forthcoming). Syntactic complexity in early written development. In: M. Weicker, R. Lemmer, A. Listanti, A. Grimm, eds., Empirical and theoretical approaches to language acquisition: a generative perspective. Cambridge Scholar Publishing.

Lu, Mingshuang (2023). Géneros da atividade jornalística: estudo comparativo entre o chinês e o português. Tese de Doutoramento. UAveiro / Universidade NOVA de Lisboa. Orient.: Matilde Gonçalves, Wang Suoying.

Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra; Teixeira, Joana (forthcoming). Anaphora resolution in L2 European Portuguese: Animacy effects and the position of the antecedent. In: V. Torrens, ed., Language Acquisition in Romance Languages. John Benjamins.

Marques, Isabelle Simões (2023). Entre les langues ou la question du plurilinguisme littéraire, Estudios Románicos, 32, pp.143-156. eISSN 1989-614X.

Marques, Isabelle Simões; Burgués, Ana Setién; Martins, Margarida Pereira; Clara, Katja Göttsche (2023). A Avaliação das Aprendizagens em Língua Estrangeira em Ambientes Virtuais: Práticas e Reflexões Na Universidade Aberta. In: M.L. Aznar Juan, J. Domingues, eds., Formação Inicial de Professores, Flexibilidade e Avaliação Educativas: da Teoria à Prática. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, pp.327-342. ISBN 978-989-26-2416-7.

Martelli, Frederico; Bejgu, Andrei Stefan; Campagnano, Cesare; Čibej, Jaka; Costa, Rute; Kallas, Jelena; Koeva, Svetla Peneva; Koppel, Kristina; Krek, Simon; Langemets, Margit; Lipp, Veronika; Nimb, Sanni; Olsen, Sussi; Pedersen, Bolette S.; Quochi, Valeria; Salgado, Ana; Simon, László; Tiberius, Carole; Ureña-Ruiz, Rafael; Navigli, Roberto (2023). XL-WA: a Gold Evaluation Benchmark for Word Alignment in 14 Language Pairs. In: CLiC-it 2023: 9th Italian Conference on Computational Linguistics, Nov 30 — Dec 02, 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3596. ISSN 1613-0073.

Martins, Ana Sousa (2023). Materiais digitais e textos de leitura extensiva: para lá da sala de aula. In: C. Castro, A. Madeira, M. J. Grosso, eds., Desenvolvimento de Materiais Didáticos   para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisboa: Lidel, Edições Técnicas, Lda., pp. 210-234. ISBN 978-989-752-780-7.

Miguel, Joana (2023). Processamento Morfológico: da questão à «inresposta»? In: P. C. Ferreira, C. Mangas, C. Pinto, M. Fonseca, D. Tavares, eds., Múltiplos olhares sobre a DIS.lexia. Lisboa: Papa-Letras, pp.22-42. ISBN 978-989-8214-83-6.

Miranda, Florencia (2023). Textos e gêneros textuais como objetos (de ensino) complexos: uma reflexão sobre o lugar da dimensão histórica nas intervenções didáticas. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.151-170. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Monteiro, Ricardo; Amaro, Raquel; Correia, Susana; Pintard, Alice; Gauchola, Roser; Moutinho, Michell; Blanco Escoda, Xavier (2023). iRead4Skills – Complexity Levels. Zenodo.

Ochôa, Paula; Salgueiro, Ângela; Almeida, Bruno; Oliveira, Silvana Roque de; Araújo, Rui (2023). Investigação, curadoria e preservação digitais: modelo colaborativo entre o CHAM – Centro De Humanidades e o Núcleo de Desenvolvimento Digital da Investigação. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, 29, pp.1-21. ISSN 1518-2924.

Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Simões Marques, Isabelle; Rosa, Rute; Gonçalves, Matilde; Topa Valentim, Helena, eds. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL. ISBN 978-989-566-324-8.

Pedro, Carla Cristina (2023). Terminologia vulgarizada na área das doenças infecciosas para fins de comunicação jornalística: o caso da malária. Tese de Doutoramento. Universidade NOVA de Lisboa. Orient.: Rute Costa, Raquel Silva. [FCT Research Grant]

Pereira, Ronan (2023). (In)aceitabilidade do padrão de colocação dos pronomes clíticos no português brasileiro por falantes escolarizados. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.251-270. ISSN 2183-9077.

Pinto, Clara (2023). On the Emergence of Portuguese FCI qualquer: A Diachronic Perspective. Languages, 8(4), pp. 1-29. ISSN 2226-471X.

Pinto, Clara (2023). The diachronic path of achar in Portuguese: from a propositional to an epistemic verb. Zeitschrift für romanische Philologie, 139(2), pp.479-505. ISSN 1865-9063.

Pinto, Rosalice; Teixeira, Carla; Dolz, Joaquim (2023). Entrevista memorialística de Pelé. Análise do gênero de texto para uma modalização didática. Revista Leia Escola, 23(4), pp.41-57. ISSN 2358-5870.

Ramos, Margarida; Costa, Rute (2023). Extracting knowledge-rich information from definitions. A corpus-based approach to building a conceptual-based terminological resource. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems” (MDTT 2023). Book of extended abstracts. MDTT 2023; Lisboa, Portugal; June 29-30, 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3427.  ISSN 1613-0073.

Salgado, Ana; Costa, Rute (2023). Enhancing Lexicographic Work with Terminological Methods [Conference abstract]. In: T. Margalitadze, ed., I International Conference Lexicography in the XXI Century. Book of abstracts. Tbilisi: Centre for Lexicography and Language Technologies, Ilia State University Press, pp.57–59. ISBN 978-9941-18-449-9.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Carvalho, Sara; Khan, Fahad; Almeida, Bruno; Ramos, Margarida; Silva, Raquel; Khemakhem, Mohamed; Romary, Laurent; Tasovac, Toma (2023, May 31 to June 3). Domain labeling in the Morais dictionary: bringing structure to unstructured lexicographic data [Conference abstract]. 24th Biennial Dictionary Society of North America Conference (DSNA). Book of abstracts. Boulder: University of Colorado, pp.32-34.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Carvalho, Sara; Khan, Fahad; Almeida, Bruno; Ramos, Margarida; Silva, Raquel; Khemakhem, Mohamed; Romary, Laurent; Tasovac, Toma (2023, May 31 to June 3). Domain labeling in the Morais dictionary: bringing structure to unstructured lexicographic data [Conference abstract]. 24th Biennial Dictionary Society of North America Conference (DSNA). Book of abstracts. Boulder: University of Colorado, pp.32-34.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma; Romary, Laurent; Khan, Fahad; Almeida, Bruno; Ramos, Margarida; Carvalho, Sara; Silva, Raquel; Khemakhem, Mohamed (2023). Usage Labels in an Eighteenth-century Portuguese Dictionary: the Case of Morais (1789) [Conference abstract]. In: R. Calabrese, R. Latorraca, & J. Aiello, eds., 13th International Conference for Historical Lexicography and Lexicology (ICHLL13): More than Words: Lexical Variation and Change across Cultures, Time, and Space. Book of abstracts. University of Salerno, Salerno, Italy, p.11.

Salgado, Ana; Simões, Alberto; Iriarte Sanromán, Álvaro; Vieira, Rita; Ferreira, Manuela; Carmo, Rita; Pinheiro, Conceição (2023). Dicionário da Língua Portuguesa: a new lexicographic resource of Academia das Ciências de Lisboa [Conference abstract]. In: M. Medveď, M. Měchura, C. Tiberius, I. Kosem, J. Kallas, M. Jakubíček, & S. Krek, eds., Electronic lexicography in the 21st century (eLex 2023): Invisible lexicography. Book of abstracts. Brno: Lexical Computing CZ s.r.o., pp.72-75.

Santos, Ana Sofia; Monteiro, Daniel; González, Leonor (2023). Comparing the use of idiomatic expressions in European Portuguese and European Spanish. [Poster] HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade NOVA de Lisboa, Lisboa, Portugal, Feb. 2-3, 2023.

Silva, Carolina; Quaresma, Cláudia; Silva, Raquel; Carvalho, Sara; Costa, Rute; Fernández, Miguel; Pinto de Sousa, Andreia; Londral, Ana; Fonseca, Micaela (2023). Com@Rehab: An Interactive and Personalised Rehabilitation Activity Based on Virtual Reality. Preprints.org 2023, 2023060333.

Silva, Raquel (2023). Contributo para a terminologia da Literacia em Saúde – Princípios de um breve glossário. In: C. Vaz de Almeida; I. Fragoeiro, coord., Manual de Literacia em Saúde. Lisboa: PACTOR Editora, pp.263-273. ISBN 978-989-693-152-0.

Silva, Raquel; Hafe, Francisco von; Azevedo, Salomé; Guede-Fernández, Federico; Londral, Ana (2023). Popularizing Terminology Using Social Networks: Keeping Citizens Informed About Value in Health Care [Short Paper]. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., 2nd International Conference on “Multilingual digital terminology today. Design, representation formats and management systems” (MDTT 2023). Book of extended abstracts. MDTT 2023; Lisboa, Portugal; June 29-30, 2023. CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Simões, Anabela; Balula, Ana; Carvalho, Sara; Mouro, Ana Luísa; Costa, Ana Rita; Neves, Márcia; Vasconcelos, Sandra, eds. (2023). International Conference on Language and Intercultural Communication Learning (LaICL): book of extended abstracts. Aveiro: UA Editora. ISBN 978-972-789-885-5.

Sippel, Juliano (2023). Ensino de escrita e avaliação de manuais didáticos de Português L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.287-307. ISSN 2183-9077.

Soares, Sara; Gonçalves, Matilde; Jerónimo, Rita; Kolinsky, Régine (2023). Narrating science: Can it benefit sciencelearning, and how? A theoretical review. Journal of Research in Science Teaching, [ahead of print], pp.1– 34. e-ISSN 1098-2736.

Tasovac, Toma; Herold, Axel; Salgado, Ana; Romary, Laurente; Depuydt, K. (2023). Encoding Metadata for Dictionaries in TEI Lex-0. TEI Lex-0: Recent Developments and New Directions [Panel abstract]. In: R. Viglianti, J. Kepper, P. Stadler & J. Veit, eds., MEC and TEI Conference 2023: Encoding Cultures. Book of abstracts. Paderborn University, Germany, 4-8 Sep., pp.217.

Teixeira, Carla; Pinto, Rosalice (2023). O preâmbulo constitucional e um agir cidadão: para uma didatização dos géneros jurídicos. In: L. Graça, M. Gonçalves, L. Bueno, E. Lousada, eds., Da didática de língua(s) ao seu ensino. Estudos de Homenagem ao Professor Doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores, pp.135-150. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Marques, Isabelle Simões; Teixeira, Carla; Rosa, Rute, eds, (2023). Linha D’Água, 36(2) [número temático: Estudos em Gramática, Texto e Discurso]. e-ISSN 2236-4242.

Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Marques, Isabelle Simões; Rosa, Rute (2023). Estudos em Gramática, Texto e Discurso: uma introdução ao número especial. Linha D’Água, 36(2) [número temático: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.1-4. e-ISSN 2236-4242.

Vezzani, Federica; Di Nunzio; Giorgio Maria; Costa, Rute (2023). ISO standards for terminology resources management – Are they FAIR enough? Digital Translation, 10(2) [special Issue for Digital Translation], pp.233-252. e-ISSN 2949-6845.

Vraka, Vasiliki; Lobo, Maria; Batalha, Joana (2023). Desenvolvimento de pronomes clíticos em produções escritas iniciais. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.308–319. ISSN 2183-9077.