Publicações – 2016


Aguilar, Miriam; Grillo, Antonino (2016). Testing the effects of pseudo relative availability on relative clause attachment in spanish. [Póster] 22nd AMLaP Conference, Architectures and Mechanisms for Language Processing, 1-3 set., Bilbau.

Albuquerque, Alexandra; Silva, Manuel (2016). TerminoCLIL: a terminology-based approach to CLILLingue Culture Mediazioni – Languages Cultures Mediation, 3(1), pp.177-189. e-ISSN 2421-0293; ISSN 2284-1881.

Albuquerque, Alexandra; Fernandes, Joana; Gomes, Joana; Moutinho, Paula (2016). “Um francesinha e uma galão, por favor”: o Português para estudantes estrangeiros em mobilidade no ISCAP. In: M. C. Ainciburu, ed., Actas del III Congreso Internacional Nebrija en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas. [n.d.]: Universidad de Nebrija, pp.309-318. ISSN 2386-2181.

Almeida, Bruno; Costa, Rute; Roche, Christophe (2016). Terminology and Ontology development in the domain of Islamic archaeology. In: H. E. Thomsen, A. Pareja-Lora, B. N. Madsen, eds., Term Bases and Linguistic Linked Open Data. Proceedings of the 12th International Conference on Terminology and Knowledge Engineering (TKE 2016). Copenhagen: Copenhagen Business School, pp.147-156. ISBN 978-879991790-7.

Almeida, Maria Clotilde; Sousa, Bibiana (2016). Worldmaking in Rap – Predators, Fighters, Salvagers: a Multimodal Approach. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.23-37. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Alves, Rossana (2016). O Esquema LocV conect: Mudanças construcionais e construcionalização. Doutoramento. Orient. Mariangela Rios de Oliveira (Universidade Federal Fluminense) e Hanna Batoréo (Universidade Aberta). Universidade Federal Fluminense (Brasil).

Alzamora, Helena (2016). Contribuição da topologia discreto-denso-compacto para a análise das perífrases verbais. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.69-73.

Amaro, Raquel (2016). Teaching Computational Linguistics: challenges and target audiences. In: C. da Rocha Brito, M. Ciampi, orgs., Proceedings of II World Congress on Computer Science, Engineering and Technology Education. Castelo Branco: WCCSETE, pp.34-42. ISBN 978-85-65992-59-6.

Amaro, Raquel; Mendes, Sara (2016). Lexicologia e linguística computacional. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.178-199. ISBN 978-3-11-037448-3.

Baia, Maria de Fátima; Correia, Susana (2016). A auto-organização na emergência da fonologia: templates na aquisição do Português Brasileiro e EuropeuReVEL – Revista Virtual de Estudos da Linguagem, 14(27), pp.53-79. ISSN 1678-8931.

Barbosa, Sílvia (2016). EnoTerm: da lexicografia de especialidade à elaboração de um dicionário de degustação do vinho. [Póster] Ciência 2016: Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, 4-6 jun., Lisboa.

Barros, Alvanira (2016). Um verbo, algumas possibilidades linguísticas. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.33-38.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). AQUA-motion domain and metaphorization patterns in European Portuguese: AQUA-motion metaphor in AERO-motion and abstract domainsSigno Journal, 41(70), pp.88-100. ISSN 1982-2014.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Como conceptualizamos a ironia no discurso? Representações e meta-representações do implícitoRevista Portuguesa de Humanidades – Estudos Linguísticos, 20(1), pp.9-24. ISSN 0874-0321.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Gramáticas de costas voltadas: que futuro para o ensino do português como língua pluricêntrica a falantes não-nativos (PLNM)? In: B. Hlibowicka-Weglarz, J. Wisniewska, E. Jablonka, eds., Língua Portuguesa: unidade e diversidade. Lublin: Editora da Universidade Marie Curie-Sklodowska, pp.93-108. ISBN 978-83-7784-913-2.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Que gramática temos para estudar o português língua pluricêntrica? In: J. Teixeira, org., O Português como Língua num mundo global: problemas e potencialidades. Braga: Universidade do Minho – Centro de Estudos Lusíadas, pp.85-102. ISBN 978-989-755-209-0.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Resenha Crítica: The language myth: why language is not an instinct? Revista LinguíStica, 12(1), pp.21-32. e-ISSN 2238-975X; ISSN 1808-835X.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). The contact induced partial restructuring of the non-dominating variety of portuguese in East Timor. In: R. Muhr et al., eds., Pluricentric languages and non-dominant varieties worldwide: the pluricentricity of portuguese and spanish: new concepts and descriptions. Vol. 2. Wien: Peter Lang, pp.137-152. ISBN 978-3-631-67914-2.

Batoréo, Hanna Jakubowicz; Ferrari, Lilian (2016). Events of motion and Talmyan typology: verb-framed and satellite-framed patterns in PortugueseCognitive Semantics, 2(1), pp.59-79. e-ISSN 2352-6416; ISSN 2352-6408.

Benvindo, Adriano (2016). Lexicografia bilingue de aprendizagem. Contribuição para o desenvolvimento do léxico da língua portuguesa das crianças na província do Huambo-Angola. Doutoramento. Orient. Teresa Lino. Universidade NOVA de Lisboa.

Brocardo, Maria Teresa (2016). Apresentação. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, [n.d.].

Brocardo, Maria Teresa (2016). O futuro do passado/condicional: elementos para um estudo diacrónico. In: M. T. Brocardo, A. Barros, eds., Estudos sobre o verbo em Português: valores, marcas e construções. João Pessoa: Ideia, pp.27-49. ISBN 978-85-463-0073-0.

Brocardo, Maria Teresa (2016). Representações do/no tempo – nótula sobre passados. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.39-43.

Brocardo, Maria Teresa; Barros, Alvanira, eds. (2016). Estudos sobre o verbo em Português: valores, marcas e construções. João Pessoa: Ideia. ISBN 978-85-463-0073-0.

Brocardo, Maria Teresa; Lopes, Célia (2016). History and current setting. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.1-14. ISBN 978-1-118-79195-0.

Brocardo, Maria Teresa; Lopes, Célia (2016). Main morphosyntactic changes and grammaticalization. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.471-486. ISBN 978-1-118-79195-0.

Brocardo, Maria Teresa, org. (2016). Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH.

Cabral, Diogo; Silva, João; Fernandes, Carla; Correia, Nuno (2016). Annotating Live Video with Tablet Computers: a preliminary user study. In: P. Buono, R. Lanzilotti, M. Matera, eds., Proceedings of the 2016 International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (AVI’16). New York: ACM, pp.296-297. ISBN 9781450341318.

Caetano, Maria do Céu (2016). Análise da estrutura interna das palavras complexas parassintéticas. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.29-32.

Carrilho, Ernestina; Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria; Pereira, Sandra, eds. (2016). Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins. ISBN 9789027203908.

Carrilho, Ernestina; Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria; Pereira, Sandra, eds. (2016). Introduction. In: E. Carrilho, A. Fiéis, M. Lobo, S. Pereira, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins, pp.vii-x. ISBN 9789027203908.

Carvalho, Sara; Costa, Rute; Roche, Christophe (2016). LESS can indeed be more: linguistic and conceptual challenges in the age of interoperability. In: H. Erdman Thomsen, A. Pareja-Lora, B. N. Madsen, eds., Term Bases and Linguistic Linked Open Data. Proceedings of the 12th International conference on Terminology and Knowledge Engineering (TKE 2016). Copenhagen: Copenhagen Business School, pp.157-167. ISBN 978-879991790-7.

Carvalho, Sara; Costa, Rute; Roche, Christophe (2016). Ontoterminology meets Lexicography: the Multimodal Online Dictionary of Endometriosis (MODE). In: I. Kernerman, I. Kosem, S. Krek, L. Trap-Jensen, eds., Proceedings of GLOBALEX 2016: Lexicographic Resources for Human Language Technology workshop at the 10th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’16). Portorož: European Language Resources Association, pp.8-15. ISBN 978-2-9517408-9-1.

Carvalho, Sara; Marques, Fábio; Martins, Ciro; Balula, Ana (2016). O papel da tradução assistida por computador no ensino de inglês para fins específicos. [Póster] Teaching Day 5.ª edição: A Tecnologia ao Serviço da Aprendizagem, 7 dez., Aveiro.

Casotti, Janayna; Seara, Isabel Roboredo (2016). Comportamentos enunciativos de professores em formação nas interações em ambiente virtual de aprendizagemIntersecções – Revista de Estudos sobre Práticas Discursivas e Textuais, ano 9, (3), pp.121-132. ISSN 1984-2406.

Castilho, Ataliba de, coord. (2016). Rede Interuniversitária/Projeto: Projecto CNPq (Brasil) “Para a História do Português Brasileiro (PHPB)”. Rev. cient. [um capítulo] Hanna Batoréo. São Paulo: Universidade de São Paulo; Museu da Língua Portuguesa.

Castro, Ana et al. (2016). Phonological characteristics of children with speech sound disorders: a comparative study between speakers of european and brazilian portuguese. [Póster] 30th World Congress of the IALP, 21-28 ag., Dublin.

Correia, Clara Nunes (2016). Uma leitura aspetual do pretérito perfeito simples (PPS) em Português Europeu. In: M. T. Brocardo, A. Barros, eds., Estudos sobre o verbo em Português: valores, marcas e construções. João Pessoa: Ideia, pp.9-24. ISBN 978-85-463-0073-0.

Correia, Clara Nunes; Afonso, Ana (2016). (Des)Aprendizagens da representação linguística. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.61-67.

Correia, Clara Nunes; Ferreira, Marcelo (2016). The semantics of DPs. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.356-373. ISBN 978-1-118-79195-0.

Costa, Ângela; Coheur, Luísa (2016). Towards a statistical-enriched corpus containing portuguese collocations in use: reviewing possible extraction tools. In: J. Silva et al., eds., Computational Processing of the Portuguese Language. Proceedings of the 12th International Conference on the Computational Processing of Portuguese (PROPOR 2016). [n.d.]: Springer, pp.319-329. ISBN 978-3-319-41552-9.

Costa, Ângela; Lino, Teresa (2016). A study on the production of collocations by European Portuguese learners. In: Proceedings of the 12th Workshop on Multiword Expressions. [n.d.]: Association for Computational Linguistics, pp.91-95.

Costa, Ângela; Correia, Rui; Coheur, Luísa (2016). Building a Corpus of Errors and Quality in Machine Translation: Experiments on Error Impact. In: N. Calzolari et al., eds., Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation. Portoroz: Elra, pp.288-292. ISBN 978-2-9517408-9-1.

Costa, Ângela; Lino, Teresa; Coheur, Luísa (2016). Challenges on the Automatic Translation of Collocations. In: G. Pastor, J. Monti, V. Seretan, R. Mitkov, eds., Workshop Proceedings on Multi-word Units in Machine Translation and Translation Technology. Geneva: Editions Tradulex, pp.74-77. ISBN 978-2-9700736-9-7.

Costa, João (2016). 30 anos da Associação Portuguesa de Linguística ou a entrada na vida adultaRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (1), pp.1-15. ISSN 2183-9077.

Costa, João; Lopes, Ruth (2016). Acquisition of portuguese syntax. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.562-577. ISBN 978-1-118-79195-0.

Costa, João; Moita, Mara (2016). Movimento X0 em crianças com implante coclear: evidência para défice sintático em casos de input tardioRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (2), pp.205-234. ISSN 2183-9077.

Costa, João; Fernandes, Bruno; Vaz, Stéphanie; Grillo, Antonino (2016). (Pseudo-)Relatives and prepositional infinitival constructions in the acquisition of European PortugueseProbus – International Journal of Romance Linguistics, 28(1), pp.119-143. e-ISSN 1613-4079; ISSN 0921-4771.

Costa, João; Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria (2016). A aquisição dos pronomes clíticos em português L1. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.431-452. ISBN 978-3-11-037448-3.

Costa, João; Freitas, Maria João; Gonçalves, Anabela (2016). Linguística clínica: alguns dados sobre o português. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.278-307. ISBN 978-3-11-037448-3.

Costa, João; Lobo, Maria; Pratas, Fernanda (2016). Clitic production by Portuguese and Capeverdean children: omission in bilingualismProbus – International Journal of Romance Linguistics, 28(2), pp.271-29. e-ISSN 1613-4079; ISSN 0921-4771.

Costa, Rute; Ferro, Maria João (2016). The economic value of language. In: H. Martins, O. Gomes, eds., Advances in Applied Business research: the L.A.B.S. Initiative. New York: Nova Science Publishers, pp.187-216. ISBN 978-1-63484-957-9.

Costa, Rute; Roche, Christophe (2016). The TOTh conference and workshops. In: Verbal and Nonverbal Representation in Terminology. Proceedings of the TOTh Workshop 2013. Annecy: Institut Porphyre – Savoie et Connaissance, [n.d.]. ISBN 978-87-998798-2-3.

Coutinho, Maria Antónia (2016). Texto e representação: alguns comentários. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.17-22.

Cunha, Maria Clara Torres e (2016). A configuração linguística do agir institucional em sítios web. Doutoramento. Orient. Matilde Gonçalves e Maria Antónia Coutinho. Universidade NOVA de Lisboa.

Dechamps, Christina (2016). Traduction juridique et étude des collocations: quelles perspectives? In: S. Monjean-Decaudin, ed., La traductologie et bien au-delà. Mélanges offerts à Claude Bocquet. Arras: Artois Presses Université, pp.199-216. ISBN 978-2-84832-233-9.

Estrela, Antónia (2016). A estrutura passiva num corpus de aquisiçãoFórum Linguístico, 13(1), pp.1009-1021. ISSN 1984-8412.

Evola, Vito; Skubisz, Joanna; Fernandes, Carla (2016). The Role of Eye Gaze and Body Movements in Turn-Taking during a Contemporary Dance Improvisation. In: E. Gilmartin, L. Cerrato, N. Campbell, eds., Extended Abstracts of the 3rd European Symposium on Multimodal Communication (MMSYM 2015). Linköping: LiU Press, pp.24-31. ISBN 978-91-7685-679-6.

Fernandes, Carla (2016). Introduction. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.1-6. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Fernandes, Carla; Jürgens, Stephan (2016). Moving from an artist-led practice into self-emerging educational approachesPerformance Research, 21(6), pp.71-77. e-ISSN 1469-9990; ISSN 1352-8165.

Fernandes, Carla, ed. (2016). Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Fernandes, Joana (2016). Ce qui ne ressemble à rien n’existe pas? Sobre a definição de definiçãoPolissema – Revista de Letras do ISCAP, (16), pp.215-241. ISSN 1645-1937.

Fernandes, Joana; Costa, Rute; Peres, Paula (2016). Putting order into our universe: the concept of blended learning: a methodology within the concept based terminology frameworkEducation Sciences – Open Access Journal, 6(2) [número especial: e-Vocabularies and e-Learning], p.15. ISSN 2227-7102.

Ferro, Maria João (2016). A tradução de literatura escrita em Português: retrato da periferia. In: A. Salgado, ed., Colóquio A Língua Portuguesa nos Dias de Hoje. Lisboa: Academia das Ciências de Lisboa, pp.93-99. ISBN 978-972-623-306-0.

Ferro, Maria João; Martins, Hélder (2016). Academic plagiarism: yielding to temptationBritish Journal of Education, Society & Behavioural Science, 13(1), pp.1-11. ISSN 2278-0998.

Ferro, Maria João; Ribeiro, Sandra (2016). The role of language in international trade: how does language affect the choice of foreign trading partners? In: S. Jesus, P. Pinto, eds., Proceedings of the International Congress on Interdisciplinarity in Social and Human Sciences. Faro: CIEO – Research Centre for Spatial and Organizational Dynamics, pp.608-621. ISBN 978-989-8472-82-3.

Fidalgo, Marta (2016). A revisão de textos e a construção de representações linguístico-textuais: a importância da atividade revisória como prática de mediação. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.49-53.

Fidalgo, Marta (2016). Linguística e revisão – uma aposta no futuro e na qualidade. [Póster] Ciência 2016: Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal, 4-6 jun., Lisboa.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2016). Clíticos e objetos nulos na aquisição de Português L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (1), pp.441-462. ISSN 2183-9077.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2016). Interpretação de pronomes e aquisição de dependências referenciais em Português L2Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (2), pp.253-264. ISSN 2183-9077.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria; Martins, Cláudia (2016). O particípio presente no Português antigoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (1), pp.417-440. ISSN 2183-9077.

Frade, Mafalda (2016). Contributo para a história da tradução em Portugal: as primeiras tradutoras conhecidasÁgora. Estudos Clássicos em Debate, (18), pp.141-155. ISSN 0874-5498.

Franco, Ludovico (2016). Adversative “corrective” coordination: further evidence for combining sub-clausal constituentsRevue Roumaine De Linguistique / Romanian Review Of Linguistics, 51(2), pp.125-142. ISSN 0035-3957.

Franco, Ludovico (2016). On nominalization: genitives, datives and elementary predicates. In: A. Bloch-Rozmej et al., eds., Linguistics beyond and within (LingBaW 2016). Lublin: University of Lublin, pp.54-55. ISBN 978-83-8061-299-0.

Franco, Ludovico; Baldi, Benedetta (2016). (De)Legitimization strategies in the austere prose of Palmiro Togliatti. In: L. Savoia, B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. Alessandria: Dell’Orso, pp.363-382. ISBN 978-88-6274-000-0.

Franco, Ludovico; Manzini, M. Rita (2016). The instrumental: dative and its double. In: L. Savoia, B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. Alessandria: Dell’Orso, pp.3-49. ISBN 978-88-6274-000-0.

Franco, Ludovico; Manzini, M. Rita; Savoia, Leonardo (2016). N morphology and its interpretation. In: L. Savoia, B. Baldi, eds., La Lingua e i Parlanti: studi e ricerche di linguistica. Alessandria: Dell’Orso, pp.51-78. ISBN 978-88-6274-000-0.

Galhano, Isabel (2016). Understanding ‘shit talk’: Interpersonal communication in Rui Horta’s SetUp. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, [n.d.]. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Gouveia, João; Fernandes, Carla; Correia, Nuno (2016). The Creation-tool: augmenting the annotation of performing arts rehearsals. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.146-158. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Jorge, Noémia; Ribeiros, Inês; Aguiar, Cecília (2016). Encontros. Português – 11.º ano. Revis. cient. M. A. Coutinho. Porto: Porto Editora. ISBN 978-972-0-40095-6.

Jürgens, Stephan (2016). Este corpo que me ocupa / This body that occupies me. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition.

Jürgens, Stephan (2016). I am sitting in a room different from the one you are in now. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition.

Jürgens, Stephan (2016). I was here. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition.

Jürgens, Stephan (2016). Three methods of designing a workflow with multimodal video annotation in interdisciplinary choreographic processes. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.159-178. ISBN 978-1-4438-9465-4.

Jürgens, Stephan; Fernandes, Carla; Fiadeiro, João (2016). Graphic models developed by João Fiadeiro. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition.

Jürgens, Stephan; Henriques, Francisco; Fernandes, Carla (2016). Re-constructing the choreographic studio of João Fiadeiro through animated infographic filmsPARtake: The Journal of Performance as Research, 1(1), [n.d.]. ISSN 2472-0860.

Leal, Audria (2016). A construção da temporalidade no texto multimodalCadernos de Linguagem e Sociedade, 17(1), pp.53-69. e-ISSN 2179-4790; ISSN 0104-9712.

Leal, Audria (2016). A infra-estrutura do texto multimodal: o caso do gênero cartoon. In: A. Sobral, S. Souza, eds., Gêneros, entre o texto e o discurso: questões conceituais e metodológicas. Campinas, SP: Mercado de Letras, pp.311-326. ISBN 978-85-7591-443-4.

Lino, Teresa; Dechamps, Christina (2016). Langue juridique et créativité terminologique: une perspective français-portugais. In: Travaux et Documents. Vol. 61. Paris: Université Paris 8, pp.83-99. ISBN 978-2-911860-61.

Lobo, Maria (2016). O gerúndio flexionado no português dialetal. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.481-501. ISBN 978-3-11-037448-3.

Lobo, Maria (2016). Sujeitos nulos: gramática do adulto, aquisição de L1 e variação dialetal. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.558-580. ISBN 978-3-11-037448-3.

Lobo, Maria; Menuzzi, Sergio (2016). Binding and pronominal forms in portuguese. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.338-355. ISBN 978-1-118-79195-0.

Lobo, Maria; Mioto, Carlos (2016). Wh-movement: interrogatives, relatives and clefts. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley-Blackwell, pp.275-293. ISBN 978-1-118-79195-0.

Lobo, Maria; Silva, Carolina (2016). Ambiguidade pronominal em orações adverbiais do Português Europeu: crianças vs. adultosRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (2), pp.319-338. ISSN 2183-9077.

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla (2016). Syntactic structure and information structure: the acquisition of portuguese clefts and be-fragmentsLanguage Acquisition, 23(2), pp.142-174. e-ISSN 1532-7817; ISSN 1048-9223.

Madeira, Ana (2016). Second language acquisition. In: W. L. Wetzels, S. Menuzzi, J. Costa, eds., The Handbook of Portuguese Linguistics. Oxford: Wiley Blackwell, pp.578-590. ISBN 978-1-118-79195-0.

Magalhães, Miguel (2016). Complementos infinitivos num corpus de Português ClássicoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (2), pp.339-350. ISSN 2183-9077.

Malisz, Zofia et al. (2016). The ALICO corpus: analysing the active listenerLanguage Resources and Evaluation, 50(2) [número especial: LREC’14: State of the Art in Language Resources and Evaluation], pp.411-442. e-ISSN 1574-0218; ISSN 1574-020X.

Manzini, M. Rita; Franco, Ludovico (2016). Goal and DOM dativesNatural Language e Linguistic Theory, 34(1), pp.197-240. e-ISSN 1573-0859; ISSN 0167-806X.

Marques, Isabelle Simões (2016). “Un détail me revient” ou la Revisitation de la mémoire: analyse déictique de Dans le Café de la Jeunesse Perdue de Patrick Modiano. In: A. P. Coutinho, M. F. Outeirinho, J. Domingues de Almeida, orgs., Lasemaine.fr 2015. Porto: Universidade do Porto, pp.96-109. ISBN 978-989-8648-64-8.

Marques, Isabelle Simões; Domingues, João (2016). IntroductionCarnets – Revue Électronique d’Études Françaises, (7), [n.d.]. e-ISSN 1646-7698.

Marques, Isabelle Simões; Domingues, João, orgs. (2016). Carnets – Revue Électronique d’Études Françaises, (7). e-ISSN 1646-7698.

Marques, Isabelle Simões; Teletin, Andreea (2016). A crise como argumento de venda: uma abordagem linguística de alguns anúncios publicitários portugueses e francesesQuaestiones Romanicae, 4, pp.565-580. ISSN 2457-8436.

Martins, Ana Maria; Carrilho, Ernestina, eds. (2016). Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter. ISBN 978-3-11-037448-3.

Martins, Ana Maria; Costa, João (2016). Ordem dos constituintes frásicos: sujeitos invertidos; objetos antepostos. In: A. M. Martins, E. Carrilho, eds., Manual de Linguística Portuguesa. Berlim: De Gruyter, pp.371-400. ISBN 978-3-11-037448-3.

Martins, Ana Sousa (2016). Contos com nível A2. Lisboa: Lidel. ISBN 978-989-752-171-3.

Mendes, Amália et al. (2016). New words, old suffixes: nominal derivation in the african varieties of Portuguese compared to European Portuguese. In: R. Muhr et al., eds., Pluricentric languages and non-dominant varieties worldwide: pluricentric languages across continents – features and usage. Frankfurt: Peter Lang, pp.121-136. ISBN 978-3631679135.

Miranda, João et al. (2016). Crowdsourced Video Subtitling with Adaptation Based on User-Corrected Lattices. In: A. Abad, ed., International Conference on Advances in Speech and Language Technologies for Iberian Languages. Vol. 10077. Lisbon: Springer, pp.138-147. ISBN 978-3-319-49168-4.

Moreno, Mihaela; Petersen, Carolina (2016). In defense of defective intervention: locality effects in Romance. In: E. Carrilho, A. Fiéis, M. Lobo, S. Pereira, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 10. Selected papers from “Going Romance” 28 Lisbon. Amsterdam: John Benjamins, pp.171-190. ISBN 9789027203908.

Moreno, Mihaela; Petersen, Carolina (2016). On locality effects in Romance: the role of clitic doubling. In: S. Fischer, M. Navarro, eds., Clitic Doubling and other issues of the syntax/semantic interface in Romance DPS. Proceedings of the VII Nereus Internatiobal Workshop. Konstanz: Fachbereich Sprachwissenschaft der Universität Konstanz, pp.65-78.

Morozova, Milana (2016). A representação discursiva das classes desfavorecidas da Margem Sul no género stand-up comedy. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.13-16.

Morozova, Milana (2016). Discourse markers of enunciative responsibility in portuguese stand-up comedy. In: M. Torrado Cespón, J. M. Díaz Lage, eds., Fourth International Workshop on Discourse Analysis (WoDA’16). Extended Abstracts. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, pp.106-110. ISBN 978-84-608-9305-9.

Müller, Blazka (2016). Temporalidade, modalidade e papéis discursivos em estratégias narrativas: os paradigmas verbais de posterioridade em português e espanhol europeus. Doutoramento. Orient. Clara Nunes Correia (Universidade NOVA de Lisboa) e Jasmina Markič (Universidade de Ljubljana). Universidade de Ljubljana (Eslovénia).

Pereira, Susana; Santos, Ana Rita; Pinto, Mariana; Silva, Encarnação; Cardoso, Adriana (2016). PerGRam – Às voltas com as palavras: percursos didáticos para a explicitação gramatical no primeiro ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico.

Pinheiro, Joana (2016). O jogo enunciativo dos dêiticos de memória em contos, crônicas e parábolas. Doutoramento. Orient. Maria Helenice Costa (Universidade Estadual do Ceará), Maria Antónia Coutinho (Universidade NOVA de Lisboa) e Noémia Jorge (Universidade NOVA de Lisboa). Universidade Estadual do Ceará (Brasil). [Bolseira de Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Bolsa CAPES, Programa Doutorado Sanduíche no Exterior.]

Pinto, Rosalice (2016). Argumentação em gêneros textuais/discursivos: uma abordagem teórico-epistemológicaReVEL – Revista Virtual de Estudos da Linguagem, 14(12) [número especial: Argumentação: perspectivas teórico-metodológicas], pp.125-141.

Pinto, Rosalice (2016). Empreendedorismo e gamificação no desenvolvimento profissionalLinha d’Água, 29(1), pp.167-179. ISSN 2236-4242.

Pinto, Rosalice (2016). Políticas de ensino do português europeu para falantes de outras línguas: uma contribuição na prática profissional. In: R. Lacerda de Sá, ed., Português para falantes de outras línguas: interculturalidade, inclusão social e políticas. Campinas, SP: Pontes Editores, pp.140-156. ISBN 978-85711371.

Pinto, Rosalice (2016). Representação e linguagem na prática institucional jurídica. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.7-11.

Pinto, Rosalice (2016). Textos multimodais institucionais e papéis actanciais: estudos de casoCadernos de Linguagem e Sociedade, 17(2), pp.138-153. e-ISSN 2179-4790; ISSN 0104-9712.

Pinto, Rosalice; Rodrigues, Maria das Graças, orgs. (2016). Textos e discursos no Direito e na Política: análises e perspectivas interdisciplinares. Coimbra: Grácio Editor. ISBN 978-989-99682-2-6.

Pinto, Rosalice; Cabral, Ana Lúcia; Rodrigues, Maria das Graças, orgs. (2016). Linguagem e Direito: perspectivas teóricas e práticas. São Paulo: Contexto. ISBN 978-85-7244-951-9.

Pinto, Rosalice; Werneck, Leonor; Cabral, Ana Lúcia (2016). Apresentação. In: R. Pinto, A. L. Cabral, M. G. Rodrigues, orgs., Linguagem e Direito: perspectivas teóricas e práticas. São Paulo: Contexto, pp.165-179. ISBN 978-85-7244-951-9.

Pita, Sara (2016). Ethos textual em intervenções políticas: estudo contrastivo de mensagens de final de ano portuguesas e brasileiras. Doutoramento. Orient. Rosalice Pinto e Maria Antónia Coutinho. Universidade NOVA de Lisboa.

Rabatel, Alain (2016). Contribuições da análise dos discursos midiáticos: da interpretação dos dados à crítica das práticas discursivas e sociais. Trad. C. Teixeira; R. Pinto; S. Cortez. Investigações, 29(2), pp.255-281. e-ISSN 2175-294X; ISSN 0104-1320.

Reeve, Matthew (2016). Fragments, truncated clefts and island-sensitivity. [Póster] Ellipsis Across Borders Conference 2016, 20-21 jun., Sarajevo.

Ribeiro, Cláudia; Anjos, Rafael; Fernandes, Carla; Madeiras Pereira, João (2016). 3D annotation in Contemporary Dance: enhancing the Creation-Tool Video Annotator. In: S. Manitsaris, ed., Proceedings of the 3rd International Symposium on Movement and Computing (MOCO’16). New York: ACM, pp.146-158. ISBN 978-1-4503-4307-7.

Ribeiro, Sandra; Ferro, Maria João (2016). The influence of language similarity in international trade: evidence from Portuguese exports in 2013. In: D. Tacoronte, ed., El reto de emprender co-creando. XXX Congreso Anual AEDEM. Las Palmas de Gran Canaria: AEDEM, pp.93-96. ISBN 978-841-6701-09-4.

Rosa, Rute (2016). Proposta interacionista para a prática de revisão de texto. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.55-60.

Saiyad, Nassematul (2016). Contos tradicionais multiculturais na aula de Português. Doutoramento. Orient. Maria Antónia Coutinho. Universidade NOVA de Lisboa.

Salema, Luís (2016). Torres, castelos e castros no mapa linguístico de Portugal ContinentalGéolinguistique, (16), pp.225-253. ISBN 9782843103421.

Sauerland, Uli et al. (2016). How do 5-year-olds understand Questions? Differences in languages across EuropeFirst Language, 36(3), pp.169-202. e-ISSN 1740-2344; ISSN 0142-7237.

Seara, Isabel Roboredo (2016). A sedução da Ars Epistolaris em Vergílio Ferreira. In: R. Goulart et al., eds., Vergílio Ferreira em Évora: entre o silêncio e a palavra total. Évora: Âncora Editora, pp.233-246. ISBN 978-972-780-579-2.

Seara, Isabel Roboredo (2016). Impolitesse verbale dans les lettres de réclamation: une question de genre? In: A. Berrendoner, M. Hansen, R. Zafiu, eds., Actes du XXVII Congrès International de Linguistique et de Philologie Romanes. Nancy: ATILF, pp.239-250. ISBN 978-2-37276-007-2.

Seara, Isabel Roboredo (2016). Prefácio. In: G. M. Paiva, R. Moreira, L. A. Santos, eds., Introdução aos estudos de (IM)polidez linguística. Fortaleza-Ceará: Centro Universitário Estácio, pp.11-13. e-ISBN 978-85-69235-01-9.

Seara, Isabel Roboredo (2016). Resenha a KOCH, Ingedore Villaça. “Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas”. São Paulo: Contexto, 2015Bakhtiniana – Revista de Estudos do Discurso, 11(3), pp.225-232. e-ISSN 2176-4573.

Seara, Isabel Roboredo; Casotti, Janayna (2016). Comportamentos enunciativos de professores em formação nas interações em ambiente virtual de aprendizagemRevista de Estudos sobre Práticas Discursivas e Textuais, ano IX, 20(3), pp.121-132. ISSN 1984-2406.

Seara, Isabel Roboredo; Manole, Veronica (2016). Insult and the construction of other’s identity: remarks on Portuguese political discourse. Revue roumaine de linguistique Identities in dialogue: Identités dans le dialogue, 61(3), pp.301-318. ISSN 0035-3957.

Seara, Isabel Roboredo; Andrade, Carlos Augusto; Micheletti, Guaraciaba (2016). Memória, Discurso e Tecnologia. São Paulo: Terracota. ISBN 978-85-8380-053-8.

Seara, Isabel Roboredo; Dias, Isabel; Barros, Daniela (2016). Projeto acessibilidades: modelo de inclusão no ensino superior à distância. In: P. Dias, D. Moreira, A. Quintas-Mendes, eds., Práticas e cenários de inovação em educação online. Lisboa: Universidade Aberta, pp.75-98. ISBN 9789726747864.

Silva, Ana Pita (2016). Lexicografia bilingue de especialidade: e-dicionário português-kimbundu no domínio da saúde. Doutoramento. Orient. Teresa Lino. Universidade NOVA de Lisboa.

Silva, Manuel; Albuquerque, Alexandra (2016). CLIL and Terminology: moving forward towards a dialogical relation. In: Proceedings of the 9th International Conference ICT for Language Learning. [n.d.]: Libreriauniversitaria.it Edizioni, pp.18-22. ISBN 978-88-6292-806-9.

Simões, Alberto; Almeida, José João; Salgado, Ana (2016). Building a dictionary using XML technology. In: M. Mernik, J. P. Leal, H. Oliveira, eds., 5th Symposium on Languages, Applications and Technologies. [n.d.]: Schloss Dagstuhl-Leibniz-Zentrum fuer Informatik, pp.14:1–14:8. ISBN 978-3-95977-006-4; ISSN 2190-6807.

Teixeira, Carla (2016). Questões de semiótica e de gramática em comentários jornalísticosCadernos de Linguagem e Sociedade, 17(1), pp.140-161. e-ISSN 2179-4790; ISSN 0104-9712.

Teixeira, Carla (2016). Representações, opiniões e comentários. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.1-6.

Teixeira, Joana (2016). (Re)Thinking the interface hypothesis and its implications for language teaching. In: T. Harrison, U. Lanvers, M. Edwardes, eds., Breaking Theory: New Directions in Applied Linguistics. Proceedings of the 48th Annual Meeting of the British Association for Applied Linguistics. London: Scitsiugnil Press, pp.93-110. ISBN 978-0-9559533-8-5.

Teixeira, Joana (2016). Locative inversion and stage topics: a cross-linguistic studyDiscours – Revue de Linguistique, Psycholinguistique et Informatique / A Journal of Linguistics, Psycholinguistics and Computational Linguistics, 19, pp.5-28. ISSN 1963-1723.

Teixeira, Joana (2016). Tópicos cénicos e inversão locativa: os casos do Inglês, Francês e Português EuropeuRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (2), pp.425-457. ISSN 2183-9077.

Valentim, Duane (2016). O ensino do discurso reportado sob uma abordagem enunciativa. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.45-48.

Valentim, Helena (2016). Contributo para uma abordagem enunciativa do ajustamento intersubjetivo: um estudo de caso. In: T. Mahamudo Karim et al., eds., Linguagem, sujeito e memória. São Paulo: Pontes Editores, pp.133-145. ISBN 978-85-7113-742-4.

Valentim, Helena (2016). Descontinuidade de representação cognitiva e linguística. In: M. T. Brocardo, org., Cadernos WGT: Representação. Lisboa: NOVA FCSH, pp.23-28.

Valentim, Helena (2016). Variação e deformabilidade linguísticas: os empregos discursivo e não discursivoLinguasagem, 27(1), [n.d.]. ISSN 1983-6988.

Vázquez Ruiz, Selene (2016). Géneros orales y enseñanza de E/LE en el contexto escolar português. Doutoramento. Orient. Maria Antónia Coutinho (Universidade NOVA de Lisboa); Florencia Miranda (Universidad Nacional de Rosario). Universidade NOVA de Lisboa.

Vercauteren, Aleksandra (2016). A conspiracy theory for clefts: the syntax and interpretation of cleft constructions. Doutoramento. Orient. Maria Lobo (Universidade NOVA de Lisboa) e Liliane Haegeman (Universidade de Gent). Universidade NOVA de Lisboa. [Apoio financeiro do Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek, FWO11/ASP/258 e FWO13/ASP_H/258.]

Viola, Ana; Seara, Isabel Roboredo (2016). Da (des)construção da dedicatória: análise linguístico-textualRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (1), pp.791-815. ISSN 2183-9077.

Wang, Suoying (2016). Lexicultura na língua chinesa e na lexicografia bilingue de Chinês-Português. Doutoramento. Orient. Teresa Lino. Universidade NOVA de Lisboa.

Wetzels, W. Leo; Menuzzi, Sergio; Costa, João, eds. (2016). The Handbook of Portuguese Linguistics. Maiden: Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-118-79195-0.