Publications – 2023
Barbosa, Sílvia; Lino, Maria Teresa (2023, forthcoming). Images de la langue française dans le portugais européen contemporain, dans un domaine spécialisé. Le cas du domaine vinicole. In: Colloque Images des Langues Romanes: Discours, représentations et changements linguistiques, Université Paris 8, Paris, Janvier 16-17, 2020.
Caeiro, Pedro (2022). O uso de materiais autênticos com estudantes A1 no ensino de português língua não materna para fins específicos. PhD Thesis. Languages Teaching – Multilingualism and Education for a Global Citizenship. Supervised by Susana Correia. NOVA University Lisbon & Universidade Aberta. Available at:
Carvalho, Francisco; Reis, Maria Leonor (2023). Perceiving societal and moral trends related to sex abuse in the press through linguistic data analysis. [Poster] Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences, 2-3 Feb. 2023, NOVA University Lisbon, Lisbon, Portugal.
Costa, Rute; Salgado, Ana; Carvalho, Sara; Tasovac, Toma; Simões, Alberto (2023, forthcoming). Domain label ontology for health sciences applied to the Portuguese, French, and Spanish Academy dictionaries. In: Terminologica. Chambéry: Presses Universitaires Savoie Mont Blanc.
Dechamps, Christina (2023, forthcoming). Glossaire terminologique collaboratif et Data-Driven Learning dans la traduction du lexique artistique. In: Nuove strategie per la traduzione del lessico artistico: da Giorgio Vasari a un corpus plurilingue dei beni culturali. Firenze: Firenze University Press.
Dechamps, Christina (2023, forthcoming). Le glossaire terminologique collaboratif comme moteur d’apprentissage d’une langue de spécialité. In: Langue – Profession – Science – 2.1, Actes du Ve Colloque international de l’Association des Langues étrangères et des Lettres de Serbie. Belgrade: Belgrade University Press.
Duarte Martins, Susana (2023, forthcoming). Digital dictionaries as a pedagogical tool in foreign language didactics. Cahiers de Lexicologie, 122. ISSN 0007-9871.
Duarte Martins, Susana (2023, forthcoming). O desenvolvimento da competência de escrita na aula de português língua estrangeira em ambiente digital: do feedback corretivo ao feedback construtivo e follow-up como estratégias. In: Congresso Internacional da Associação de Linguística e Filologia da América Latina (ALFAL). S. Paulo: Pontes Editores.
Espírito Santo, Ana de Barros (2022). The acquisition of prepositional relative clauses in European Portuguese by native Chinese speakers. PhD thesis. Linguistics. Supervised by Nélia Alexandra (Universidade de Lisboa); Silvia Perpiñán (Universidade de Lisboa); Ana Madeira (NOVA University Lisbon). Universidade de Lisboa. [FCT Grant Holder – FCT SFRH/BD/146971/2019].
Estrela, Antónia; Magarreiro, Vanda; Ferreira, Patrícia (2023, forthcoming). Das expetativas à diferenciação: Percursos de construção de materiais didáticos no ensino superior. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais didáticos para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lidel.
Ferreira, Paula Cristina; Jorge Noémia (2023). Do esclarecimento da dúvida à escrita académica. In: P. N. Silva, A. G. Pinto, C. Marques, eds., Discurso Académico: Conhecimento disciplinar e apropriação didática. Coimbra: Grácio Editor, pp.115-132. ISBN 978-989-53971-2-9.
Fonseca, Ana Carolina; Maria, Marta Ribeiro (2023). Author’s neologisms in the book “Boca do Inferno”. [Poster] Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences, 2-3 Feb. 2023, NOVA University Lisbon, Lisbon, Portugal.
Gonçalves, Neide; Moita, Mara; Mineiro, Ana (2023, forthcoming). Um olhar diacrónico à variação fonológica e lexical da língua gestual portuguesa no conto capuchinho vermelho. Revista Sensos-e. ISSN 2183-1432.
Leal, Audria (2023, forthcoming). O ensino da leitura em textos multimodais: o caso do gênero cartoon/charge. In: J.R. Carvalho, E. Leurquin, I. Azevedo, M.F. Carneiro, orgs., O Agir de Linguagem na Escola e na Universidade, pp.55-72.
Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra; Teixeira, Joana (2023, forthcoming). Anaphora resolution in L2 European Portuguese: Animacy effects and the position of the antecedent. In: V. Torrens, ed., Language Acquisition in Romance Languages. John Benjamins.
Martins, Ana Sousa (2023, forthcoming). Materiais digitais e textos de leitura extensiva. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais digitais para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisboa: Lidel.
Matos, João de (2023, forthcoming). Poderá uma língua natural ser sexista? Lisboa: Colibri.
Moita, Mara; Abreu, A.M.; Mineiro, Ana (2023, forthcoming). Tracking the evolution of iconic signs to understand the emergence of a phonological system. In: W. Sandler, M. Aronoff, C. Padden, eds., The emergence of Sign Languages. Languages.
Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2023, forthcoming). Comprender el mundo para mejorar un diccionario: las marcas temáticas en el Diccionario de la Lengua Española de la Real Academia Española. In: IX Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica: Lexicografía del Español. Internacionalización e Intercomunicación, Tenerife, Espanha.
Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2023, forthcoming). Is there a Place for Orthographic Dictionaries in the 21st Century? In: 11th International Conference on Historical Lexicography and Lexicology (ICHLL11), June 16-18, Spain.
Seara, Isabel Roboredo (2023, forthcoming). A cortesia dissimulada nos discursos considerados ‘populistas’ em Portugal. In: M.A. Marques et al., orgs., Populismos e suas linguagens.
Santos, Ana Sofia; Monteiro, Daniel; González, Leonor (2023). Comparing the use of idiomatic expressions in European Portuguese and European Spanish. [Poster] Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences, 2-3 Feb. 2023, NOVA University Lisbon, Lisbon, Portugal.
Silva, Raquel (2023). Contributo para a terminologia da Literacia em Saúde – Princípios de um breve glossário. In: C. Vaz de Almeida; I. Fragoeiro, coord., Manual de Literacia em Saúde. Lisboa: PACTOR Editora, pp.263-273. ISBN 978-989-693-152-0.
Silva, Carolina; Quaresma, Cláudia; Silva, Raquel; Carvalho, Sara; Costa, Rute; Fernández, Miguel; Pinto de Sousa, Andreia; Londral, Ana; Fonseca, Micaela (2023). Com@Rehab: An Interactive and Personalised Rehabilitation Activity Based on Virtual Reality. Preprints.org 2023, 2023060333.
Soares, Ana; Gomes, João; Montero, Karen; Alvarenga, Natacha; Almeida, Sara de (2023). Cryptozoology under study: how terminology deals with folklore. [Poster] Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences, 2-3 Feb. 2023, NOVA University Lisbon, Lisbon, Portugal.
Soares, Sara; Gonçalves, Matilde; Jerónimo, Rita; Kolinsky, Régine (2023). Narrating science: Can it benefit sciencelearning, and how? A theoretical review. Journal of Research in Science Teaching, [ahead of print], pp.1– 34. e-ISSN 1098-2736.
Wang, Suoying (2023, forthcoming). A Cultura no Dicionário bilingue Chinês-Português-Chinês. In: Jornadas dos Dicionários.