Publications – 2023


Afonso, Ana; Bragança, Bruna; Rosa, Catarina; Miguel, Joana; Matos, João; Dinis Fernandes, João; Gouveia, Mário; Pereira, Ronan (2023). Livro de resumos. XVII Fórum de Partilha Linguística. Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL.

Alvarenga, Natacha; Gomes, João; Soares, Ana; Almeida, Sara; Montero, Karen; Ramos, Margarida (2023). Cryptozoology under study: how terminology deals with folklore. [Poster]. HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2-3 Feb. 2023.

Amaro, Raquel; Carreira, Alexandre; Vieira, Alice; Castro, Cláudia; Leong, Esmeralda (2023). Extraction of target structures in learners’ corpora CQL queries for the exploitation of COPLE2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.16–40. ISSN 2183-9077.

Amaro, Raquel; Reis, Maria Leonor (2023). Abbreviations in social media communication: Accounting for neology and lexicographic treatment. Lexicography, 10(2), pp.173-193. ISSN 2197-4306.

Bandeira, Bruna (2023). Compreensão do trabalho docente: um estudo de caso focado na reflexão sobre o ensino dos conhecimentos linguísticos. Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.165-186. e-ISSN 2236-4242.

Barbosa, Sílvia; Lino, Maria Teresa (2023, forthcoming). Images de la langue française dans le portugais européen contemporain, dans un domaine spécialisé. Le cas du domaine vinicole. In: Colloque Images des Langues Romanes: Discours, représentations et changements linguistiques, Université Paris 8, Paris, Janvier 16-17, 2020.

Braz, Ana Cristina; Marques, Isabelle Simões (2023). Manipulação de factos e de opiniões. O debate presidencial entre Marcelo Rebelo de Sousa e André Ventura (2021). Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.90-105. e-ISSN 2236-4242.

Carvalho, Francisco; Reis, Maria Leonor (2023). Perceiving societal and moral trends related to sex abuse in the press through linguistic data analysis. [Poster] HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2-3 Feb. 2023.

Carvalho, Sara; Khan, Anas Fahad; Ostroški Anić, Ana; Spahiu, Blerina; Gracia, Jorge; McCrae, John P.; Gromann, Dagmar; Heinisch, Barbara; Salgado, Ana, eds. (2023). Language, Data and Knowledge 2023 (LDK 2023): Proceedings of the 4th Conference on Language, Data and Knowledge. Lisboa: CLUNL | NOVA FCSH. e-ISBN 978-989-54081-5-3.

Carvalho, Sara; Wermuth, Cornelia; Costa, Rute (2023). Definitions in SNOMED CT Through the Lens of Terminology: From Formal to Textual. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., Proceedings of the 2nd International Conference on Multilingual Digital Terminology Today (MDTT 2023). CEUR Workshop Proceedings. Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Castro, Catarina; Madeira, Ana; Grosso, Maria José (2023). Desenvolvimento de materiais didáticos para Português como Língua Não Materna: Experiências e desafios. Lisboa: Lidel. ISBN 978-989-752-780-7.

Costa, Rute; Salgado, Ana; Ramos, Margarida; Almeida, Bruno; Silva, Raquel; Carvalho, Sara; Khan, Fahad; Tasovac, Toma; Khemakhem; Mohamed; Romary, Laurent (2023). A crossroad between lexicography and terminology work: Knowledge organization and domain labelling. Digital Scholarship in the Humanities, 38 (Issue suplement 1), pp.i17–i29. e-ISSN 2055-768X.

Costa, Rute; Salgado, Ana; Carvalho, Sara; Tasovac, Toma; Simões, Alberto (2023, forthcoming). Domain label ontology for health sciences applied to the Portuguese, French, and Spanish Academy dictionaries. In: Terminologica. Chambéry: Presses Universitaires Savoie Mont Blanc.

Coutinho, Antónia (2023). Linguística do Texto e do Discurso. V. N. Famalicão, Editora Húmus. ISBN 978‑989‑755‑872‑6.

Coutinho, Antónia (2023). Da gramática ao contexto – Um percurso didático. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, orgs. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.167-188. ISBN 978-989-566-324-8.

Coutinho, Antónia; Correia, Clara Nunes; Seara, Isabel Roboredo; Oliveira, Teresa; Fidalgo, Marta (2023). GRATO 2023. Livro de Resumos. Lisboa: CLUNL-NOVA FCSH.

Dechamps, Christina (2023). Variation diatopique et glossaire collaboratif dans l’enseignement du français juridique. Cahiers de Lexicologie, (122), pp.25-40. ISSN 0007-9871.

Dechamps, Christina (2023). Glossaire terminologique collaboratif et Data-Driven Learning dans la traduction du lexique artistique. In: Nuove strategie per la traduzione del lessico artistico: da Giorgio Vasari a un corpus plurilingue dei beni culturali. Firenze: Firenze University Press. ISBN 979-12-215-0061-5.

Dechamps, Christina (2023, forthcoming). Le glossaire terminologique collaboratif comme moteur d’apprentissage d’une langue de spécialité. In: Langue – Profession – Science – 2.1, Actes du Ve Colloque international de l’Association des Langues étrangères et des Lettres de Serbie. Belgrade: Belgrade University Press.

Di Nunzio, Giorgio Maria; Costa, Rute; Vezzani, Federica, eds. (2023). Proceedings of the 2nd International Conference on Multilingual Digital Terminology Today (MDTT 2023). CEUR Workshop Proceedings. Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Domínguez, Patrícia (2023). As palavras do opositor político: o ‘discurso representado’ como expressão da opinião. Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.106-123. e-ISSN 2236-4242.

Duarte Martins, Susana (2023). Competência comunicativa. [glossary entry] In: A. Ferreira Martins; T. Quintana Yonaha, orgs., Margens: Glossário especializado da área de ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa. Brasília: FUNAG – Fundação Alexandre de Gusmão, pp.75-80. ISBN 978-85-7631-955-9.

Duarte Martins, Susana (2023). Digital dictionaries as a pedagogical tool in foreign language didactics. Cahiers de Lexicologie, (122), pp.209-238. ISSN 0007-9871.

Duarte Martins, Susana (2023). Do feedback corretivo ao feedback construtivo e follow-up como estratégias para o desenvolvimento da competência de escrita na aula de português língua estrangeira em ambiente digital. In: M. Shiro, A. Bolívar, J. Marinkovich, eds., Procesos de aprendizaje de la lengua oral y escrita: teoría y práctica. S. Paulo: Líquido Editorial, pp.183-215. ISBN 978-65-999248-1-1.

Espírito Santo, Ana de Barros (2022). The acquisition of prepositional relative clauses in European Portuguese by native Chinese speakers. PhD thesis. Linguistics. Supervised by Nélia Alexandra (Universidade de Lisboa); Silvia Perpiñán (Universidade de Lisboa); Ana Madeira (NOVA University Lisbon). Universidade de Lisboa. [FCT Grant Holder – FCT SFRH/BD/146971/2019].

Estrela, Antónia; Magarreiro, Vanda; Ferreira, Patrícia (2023, forthcoming). Das expetativas à diferenciação: Percursos de construção de materiais didáticos no ensino superior. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais didáticos para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lidel.

Ferreira, Paula Cristina; Jorge Noémia (2023). Do esclarecimento da dúvida à escrita académica. In: P. N. Silva, A. G. Pinto, C. Marques, eds., Discurso Académico: Conhecimento disciplinar e apropriação didática. Coimbra: Grácio Editor, pp.115-132. ISBN 978-989-53971-2-9.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana; Teixeira, Joana (2023). Colocação de clíticos em PE L2 Percurso de desenvolvimento e estado final. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.115-137. ISSN 2183-9077.

Fonseca, Ana Carolina; Maria, Marta Ribeiro (2023). Author’s neologisms in the book “Boca do Inferno”. [Poster]. HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2-3 Feb. 2023.

Gonçalves, Neide; Moita, Mara; Mineiro, Ana (2023, forthcoming). Um olhar diacrónico à variação fonológica e lexical da língua gestual portuguesa no conto capuchinho vermelho. Revista Sensos-e. ISSN 2183-1432.

Graça, Luciana; Gonçalves. Matilde; Bueno, Luzia; Lousada, Eliane, eds. (2023). Estudos de homenagem ao professor doutor Joaquim Dolz. São Paulo: Pontes Editores. ISBN 978-65-5637-868-8; e-ISBN 978-65-5637-895-4.

Gumbe, Jucileia (2023). A variação terminológica nos textos produzidos pelo sector aduaneiro angolano. PhD. “Linguística: Lexicologia, Lexicografia e Terminologia”. Supervisor: Rute Costa. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder]

Herrero Gómez, María Asunción; Domínguez, Patrícia (2023). Didáctica de la ironía: las greguerías. Análisis y reflexión teórica. In: T. Oliveira, C. Teixeira, I. Simões Marques, R. Rute, M. Gonçalves, H. Topa Valentim, orgs. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL, pp.189-208. ISBN 978-989-566-324-8.

Leal, Audria (2023, forthcoming). O ensino da leitura em textos multimodais: o caso do gênero cartoon/charge. In: J.R. Carvalho, E. Leurquin, I. Azevedo, M.F. Carneiro, orgs., O Agir de Linguagem na Escola e na Universidade, pp.55-72.

Madeira, Ana; Fiéis, Alexandra; Teixeira, Joana (2023, forthcoming). Anaphora resolution in L2 European Portuguese: Animacy effects and the position of the antecedent. In: V. Torrens, ed., Language Acquisition in Romance Languages. John Benjamins.

Martins, Ana Sousa (2023, forthcoming). Materiais digitais e textos de leitura extensiva. In: C. Castro, A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais digitais para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisboa: Lidel.

Matos, João de (2023, forthcoming). Poderá uma língua natural ser sexista? Lisboa: Colibri.

Miguel, Joana (2023). Processamento Morfológico: da questão à «inresposta»? In: P. C. Ferreira, C. Mangas, C. Pinto, M. Fonseca, D. Tavares, eds., Múltiplos olhares sobre a DIS.lexia. Lisboa: Papa-Letras, pp.22-42. ISBN 978-989-8214-83-6.

Moita, Mara; Abreu, A.M.; Mineiro, Ana (2023, forthcoming). Tracking the evolution of iconic signs to understand the emergence of a phonological system. In: W. Sandler, M. Aronoff, C. Padden, eds., The emergence of Sign Languages. Languages.

Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Simões Marques, Isabelle; Rosa, Rute; Gonçalves, Matilde; Topa Valentim, Helena, orgs. (2023). Gramática e Texto. Contextos, usos e propostas didáticas. Lisboa: Colibri | CLUNL. ISBN 978-989-566-324-8.

Pedro, Carla Cristina (2023). Terminologia vulgarizada na área das doenças infecciosas para fins de comunicação jornalística: o caso da malária. PhD. “Linguística: Lexicologia, Lexicografia e Terminologia”. Supervisors: Rute Costa (Universidade NOVA de Lisboa); Raquel Silva (VOH.CoLAB). NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder]

Pereira, Ronan (2023). (In)aceitabilidade do padrão de colocação dos pronomes clíticos no português brasileiro por falantes escolarizados. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.251-270. ISSN 2183-9077.

Pinto, Clara (2023). The diachronic path of achar in Portuguese: from a propositional to an epistemic verb. Zeitschrift für romanische Philologie, 139(2), pp.479-505. ISSN 1865-9063.

Ramos, Margarida; Costa, Rute (2023). Extracting Knowledge-rich Information From Definitions. A Corpus-based Approach to Building a Conceptual-based Terminological Resource. In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., Proceedings of the 2nd International Conference on Multilingual Digital Terminology Today (MDTT 2023). CEUR Workshop Proceedings. Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2023, forthcoming). Comprender el mundo para mejorar un diccionario: las marcas temáticas en el Diccionario de la Lengua Española de la Real Academia Española. In: IX Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica: Lexicografía del Español. Internacionalización e Intercomunicación, Tenerife, Espanha.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2023, forthcoming). Is there a Place for Orthographic Dictionaries in the 21st Century? In: 11th International Conference on Historical Lexicography and Lexicology (ICHLL11), June 16-18, Spain.

Seara, Isabel Roboredo (2023, forthcoming). A cortesia dissimulada nos discursos considerados ‘populistas’ em Portugal. In: M.A. Marques et al., orgs., Populismos e suas linguagens.

Santos, Ana Sofia; Monteiro, Daniel; González, Leonor (2023). Comparing the use of idiomatic expressions in European Portuguese and European Spanish. [Poster]. HUGOD Conference – Humanities Going Digital: Teaching, training & research experiences – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2-3 Feb. 2023.

Silva, Mariana Lorena (2023). Influências estilísticas e sociais na variação dos possessivos em 3ª pessoa no corpus D&G Natal. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.271-286. ISSN 2183-9077.

Silva, Raquel (2023). Contributo para a terminologia da Literacia em Saúde – Princípios de um breve glossário. In: C. Vaz de Almeida; I. Fragoeiro, coord., Manual de Literacia em Saúde. Lisboa: PACTOR Editora, pp.263-273. ISBN 978-989-693-152-0.

Silva, Raquel; Hafe, Francisco von; Azevedo, Salomé; Guede-Fernández, Federico; Londral, Ana (2023). Popularizing Terminology Using Social Networks: Keeping Citizens Informed About Value in Health Care (Short Paper). In: G. Di Nunzio, R. Costa, F. Vezzani, eds., Proceedings of the 2nd International Conference on Multilingual Digital Terminology Today (MDTT 2023). CEUR Workshop Proceedings. Vol-3427. ISSN 1613-0073.

Silva, Carolina; Quaresma, Cláudia; Silva, Raquel; Carvalho, Sara; Costa, Rute; Fernández, Miguel; Pinto de Sousa, Andreia; Londral, Ana; Fonseca, Micaela (2023). Com@Rehab: An Interactive and Personalised Rehabilitation Activity Based on Virtual Reality. Preprints.org 2023, 2023060333.

Soares, Sara; Gonçalves, Matilde; Jerónimo, Rita; Kolinsky, Régine (2023). Narrating science: Can it benefit sciencelearning, and how? A theoretical review. Journal of Research in Science Teaching, [ahead of print], pp.1– 34. e-ISSN 1098-2736.

Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Marques, Isabelle Simões; Teixeira, Carla; Rosa, Rute, eds, (2023). Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: Estudos em Gramática, Texto e Discurso]. e-ISSN 2236-4242.

Valentim, Helena Topa; Gonçalves, Matilde; Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla; Marques, Isabelle Simões; Rosa, Rute (2023). Estudos em Gramática, Texto e Discurso: uma introdução ao número especial. Linha D’Água, 36(2) [thematic issue: Estudos em Gramática, Texto e Discurso], pp.1-4. e-ISSN 2236-4242.

Vraka, Vasiliki; Lobo, Maria; Batalha, Joana (2023). Desenvolvimento de pronomes clíticos em produções escritas iniciais. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (10), pp.308–319. ISSN 2183-9077.

Wang, Suoying (2023, forthcoming). A Cultura no Dicionário bilingue Chinês-Português-Chinês. In: Jornadas dos Dicionários.