Publications – 2020


Almeida, Bruno and Costa, Rute (2020, forthcoming). OntoAndalus: an ontology of Islamic artefacts for terminological purposes. Semantic Web Journal, Special Issue on Semantic Web for Cultural Heritage [Editors: Pascal Hitzler and Krzysztof Janowicz].

Almeida, Bruno and Costa, Rute (2020). Towards a terminological knowledge base on Islamic archaeology: linguistic and conceptual aspects. In: C. Marinica et al., eds., Atelier DAHLIA. DigitAl Humanities and cuLtural herItAge: data and knowledge management and analysis. [PDF] Brussels. Available at: http://dahlia.egc.asso.fr/actes_atelier_DAHLIA2020.pdf [Accessed 28 Jan. 2020].

Barbero, Chiara and Amaro, Raquel (2020). Exploração de corpora para extração e descrição de léxico de especialidade: para uma metodologia sólida e sustentada. Linha D’Água, [online] 33(1), pp.69-104. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i1p69-104 [Accessed 1 April 2020]. eISSN 2236-4242.

Caetano, Maria do Céu (2020). Desaparecimento de -ádig- / -ádeg- e -idão do sistema sufixal do português. LaborHistórico, [online] 6(1), pp.104-125. Disponível em: https://doi.org/10.24206/lh.v6i1.31298 [Acesso 25 maio 2020]. ISSN 2359-6910.

Caetano, Maria do Céu, ed. (2020). Glossário de Morfologia 18|19. 1st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH. Available at: https://pt.calameo.com/books/0061498616e77e125be99 [Accessed 13 Feb. 2020].

Campos, Maria Inês Batista; Costa, Rute and Silva, Raquel, eds. (2020). Linha D’Água, [online] 33(1). Available at: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/issue/view/11451 [Accessed 1 April 2020]. eISSN 2236-4242.

Campos, Maria Ines Batista; Costa, Rute and Silva, Raquel (2020). Terminologia, uma disciplina de interfaces [editorial]. Linha D’Água, [online] 33(1), pp.1-8. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i1p1-8 [Accessed 1 April 2020]. eISSN 2236-4242.

Carvalho, Sara and Setúbal, António Manuel (2020). Defining Endometriosis for Doctors and Patients. In: C. H. Nezhat, ed., Endometriosis in Adolescents. [n.a.]: Springer, pp.145-154. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-030-52984-0_4 [Accessed 17 Nov. 2020]. eISBN 978-3-030-52984-0.

Costa, João (2020). Direct objects and language acquisition – book review. Language, 96(1), pp.207-210. Available at: https://muse.jhu.edu/article/751039 [Accessed 8 Oct. 2020]. ISSN 0023-8260.

Costa, Rute; Carvalho, Sara; Salgado, Ana; Simões, Alberto and Tasovac, Toma (2020, forthcoming). Ontologie des labels de domaines appliquée aux dictionnaires de langue généraleLa lexicographie en tant que méthodologie de recherche en linguistique. Revue de Philologie Française et Romane – Langue(s) & Parole, 5 [Editor: Xavier Blanco].

Coutinho, Maria Antónia and Gonçalves, Matilde (2020). MD e outros funcionamentos discursivos: o caso de então e alors. In: Ó. Loureda Lamas, M. Rudka and G. Parodi, eds., Marcadores del discurso y lingüística contrastiva en las lenguas românicas. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana Vervuert, pp.199-212. ISBN 978-84-9192-116-5.

Dechamps, Christina (2020). Data-Driven Learning, termos e colocações terminológicas. Linha D’Água, [online] 33(1), pp.49-67. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i1p49-67 [Accessed 1 April 2020]. eISSN 2236-4242.

Ferreira, Patricia; Estrela, Antónia; Oliveira, Ana Luísa and Abrantes, Ana (2020). Didática da Língua Materna e Metodologia de Trabalho de Projeto: Diálogos e Interseções. Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, [online] 10(1), pp.31-61. Available at: https://dx.doi.org/10.25757/invep.v10i1.202 [Accessed 9 April 2020].

Fidalgo, Marta (2020). A text-linguistic approach to translation standards: implications for revision in the Portuguese context. In: A. Ketola, T. Mikolič Južnič and O. Paloposki, eds., New Horizons in Translation Research and Education 5. 1st ed. [PDF] Tampere: Tampere University, pp.64-80. Available at: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1585-6 [Accessed 6 Aug. 2020]. ISBN 978-952-03-1585-6.

Filipe, Luzonzo (2020). Género reconto: análise linguística e sequência didática no ensino de português em angola. fólio – Revista de Letras, [online] 12(1), pp.637-663. Available at: https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6720 [Accessed 11 Nov. 2020]. ISSN 2176-4182.

Filipe, Luzonzo (2020). A Problemática de Escrita no Ensino Superior em Angola: Instrumentos de Remediação. fólio – Revista de Letras, [online] 11(2), pp.196-219. Available at: https://doi.org/10.22481/folio.v11i2.5571 [Accessed 11 Nov. 2020]. ISSN 2176-4182.

Frade, Mafalda (2020). Aspetos do condicional no Livro dos Oficios: que valores traduz um tempo inexistente em Latim? Ágora – Estudos Clássicos em Debate, [online] 22, pp.151-172. Available at: htps://doi.org/10.34624/agora.v0i22.14179 [Accessed 1 April 2020]. ISSN 0874-5498.

Frade, Mafalda (2020). O condicional na tradução medieval portuguesa dos Diálogos de São Gregório. E-Scrita, 11(1), pp.203-216. Available at: https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/3863 [Accessed 8 Oct. 2020]. ISSN 2177-6288.

França, João Daniel Passarelli (2020). O ensino de língua estrangeira sob o viés da teoria das operações predicativas e enunciativas: uma análise dos verbos frasais do inglês. PhD. Supervised by Marilia Blundi Onofre (Universidade Federal de São Carlos – UFSCar) and Helena Topa Valentim (Universidade NOVA de Lisboa). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo (Brazil).

Gómez, Alberto and Ferro, Maria João (2020). A integração de ferramentas digitais no ensino presencial de línguas para fins específicos: o caso do inglês e do espanhol de negócios. In: M. Martins et al., eds., Inovação e Tecnologia no Ensino de Línguas: reflexões e perspetivas de ação em contextos educacionais diversos. [eBook] Universidade Aberta, pp.43-51. Available at: https://doi.org/10.34627/vq0s-zy05 [Accessed 9 July 2020]. ISBN 978-972-674-867-0.

Gonçalves, Matilde; Jorge, Noémia; Coutinho, António; Fidalgo, Marta and Rosa, Rute, eds. (2020). Práticas Textuais 18|19. 1st ed. [eBook] Lisboa: CLUNL, NOVA FCSH. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/pr_ticas_textuais_18_19 [Accessed 30 July 2020]. ISBN 978-989-54081-1-5.

Jorge, Noémia; Sousa, Vitória de and Viegas, Filomena (2020). Ler e apreciar um texto poético: relato de uma experiência de E@D no 2.º Ciclo do Ensino Básico. Palavras, [online] 3(3), pp.63-70. Available at: https://palavras.appform.pt/ojs/index.php/revista/article/view/84 [Accessed 8 JulY 2020]. ISSN 2184-268X.

Khan, Fahad; Romary, Laurent; Salgado, Ana; Bowers, Jack; Khemakhem, Mohamed and Tasovac, Toma (2020). Modelling Etymology in LMF/TEI: The ‘Grande Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa’ Dictionary as a Use Case. In: N. Calzolari et al., eds., LREC 2020 Conference Proceedings. [PDF] Paris: ELRA, pp. 3172‑3180. Available at: http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2020/pdf/2020.lrec-1.388.pdf [Accessed 20 May 2020].

Leal, Audria and Gonçalves, Matilde (2020). Gêneros e multimodalidade: o papel do plano de texto no ensino da leitura. Linha D’Água, [online] 33(2), pp.39-68. Available at: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v33i2p39-68 [Accessed 1 Sep. 2020]. eISSN 2236-4242.

Martins, Susana Duarte (2020, forthcoming). A Definição enquanto Elemento Nuclear na Organização do Conhecimento: das Teorias Epistemológicas à Formulação de Definições em Língua Natural. LaborHistórico [Dossiê Temático «História e histórias do léxico: diferentes perspectivas»]. ISSN 2359-6910.

Martins, Susana Duarte (2020, forthcoming). Novas Políticas Linguísticas e Aquisição de Competências Plurilingues Profissionais aplicadas ao Ensino de Sinofalantes. Diacrítica [Temas em Estudos Luso-Chineses e Luso-Japoneses]. ISSN 0807-8967.

Martins, Susana Duarte (2020). Português para Fins Específicos no século XXI: estatuto e contributos para o desenvolvimento do ensino de Português Língua Estrangeira. Prolíngua, [online] 15(1), pp.28-38. Available at: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2020v15n1.52190 [Accessed 27 Oct. 2020]. ISSN 1983-9979.

Matos, João; Correia, Susana; Gonçalves, Matilde and Luegi, Paula (2020). Estereótipos de Género em Nomes de Categorias Sociais do Português Europeu. [Poster] Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística – ENAPL2020, 28-30 Oct., Lisboa. Available at: http://enapl2020.apl.pt/locais-de-encontro-enapl2020/ [Accessed 2 Nov. 2020].

Morozova, Milana (2020). Conversational discourse markers in stand-up comedy: you know and sabem. In: I. M. Duarte and R. Ponce de León,, eds., Marcadores discursivos. O português como referência contrastiva. 1st ed. Berlin: Peter Lang, [n.a.]. ISBN 978-3-631-82139-8.

Morozova, Milana (2020). Marcadores discursivos em traduções em inglês e português europeu: definição de equivalentes funcionais e tipos de omissão. Filologia e Linguística Portuguesa, [online] 22(1), pp.103-121. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v22i1p103-121 [Accessed 7 Sep. 2020]. eISSN 2176-9419.

Pinto, Rosalice and Teixeira, Carla (2020). O agir jornalístico e representações multimodais sobre o racismo: análise das primeiras páginas de jornais portugueses a partir de uma abordagem interteórica. In: A. M. de Mattos Guimarães, A. Carnin and E. Gouvêa Lousada, eds., O Interacionismo Sociodiscursivo em foco: reflexões sobre uma teoria em contínua construção e uma práxis em movimento. [eBook] Araraquara: Letraria. pp.354-378. Available at: https://www.letraria.net/o-interacionismo-sociodiscursivo/ [Accessed 17 April 2020]. ISBN 978-65-990072-6-2.

Ramos, Margarida; Costa, Rute and Roche, Christophe (2020). Dealing with specialized co-text in text mining: The verbal terminological collocations. In: C. Brun and C. Roche, eds., Actes de la conférence TOTh 2019. [PDF] Chambéry: Presses Universitaires Savoie Mont Blanc, pp.339-362. Available at: http://ontologia.fr/TOTh/Conference/TOTh2019/TOTh_2019.pdf [Accessed 16 Sep. 2020]. ISBN 978-2-919732-80-7; ISSN 2607-5008.

Rosa, Rute (2020). A noção de padrão discursivo: textos e géneros em análise. PhD. Supervised by Matilde Gonçalves. NOVA University Lisbon [FCT Grant Holder – PD/BD/113974/2015]. Available at: http://hdl.handle.net/10362/97668 [Accessed 26 May 2020].

Salgado, Ana and Costa, Rute (2020). A good TACTIC for lexicographic work: football terms encoded in TEI Lex-0. In: C. Brun and C. Roche, eds., Actes de la conférence TOTh 2019. [PDF] Chambéry: Presses Universitaires Savoie Mont Blanc, pp.381-398. Available at: http://ontologia.fr/TOTh/Conference/TOTh2019/TOTh_2019.pdf [Accessed 16 Sep. 2020]. ISBN 978-2-919732-80-7; ISSN 2607-5008.

Salgado, Ana; Ahmadi, Sina; Simões, Alberto; McCrae, John Philip and Costa, Rute (2020). Challenges of Word Sense Alignment: Portuguese Language Resources. In: M. Ionov et al., eds., Proceedings of the LREC 2020 7th Workshop on Linked Data in Linguistics (LDL-2020). [PDF] [n.a.]: ELRA, pp.45-51. Available at: https://lrec2020.lrec-conf.org/media/proceedings/Workshops/Books/LDL2020book.pdf [Accessed 13 May 2020]. ISBN 979-10-95546-36-8.

Santana, Ana Catarina; Correia, Susana Correia and Castro, Ana (2020). Perfil de crianças com alterações fonológicas: contributos da Linguística para o diagnóstico em terapia da fala. [Poster] Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística – ENAPL2020, 28-30 Oct., Lisboa. Available at: http://enapl2020.apl.pt/locais-de-encontro-enapl2020/ [Accessed 2 Nov. 2020].

Seara, Isabel Roboredo (2020). Violência verbal nos discursos político e mediático contemporâneos: da dicotomização ao insulto Verbal. Revista de Estudos da Linguagem, [online] 28(4), pp.1507-1518. Available at: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.28.4.1507-1518 [Accessed 30 Oct. 2020]. eISSN 2237-2083.

Sousa, Otília Costa e; Ferreira, Patrícia Santos; Estrela, Antónia Estrela and Esteves, Sandrina, eds. (2020). Investigação e Práticas em Leitura. 1st ed. [eBook] Lisboa: CIED. Available at: https://www.eselx.ipl.pt/sites/default/files/media/2020/e-book_final_final_alt_07_07_vf.pdf [Accessed 14 July 2020]. ISBN 978-989-8912-11-4.

Tasovac, Toma; Salgado, Ana and Costa, Rute (2020). Encoding polylexical units with TEI Lex-o: A case study. Slovenščina 2.0: Empirical, Applied and Interdisciplinary Research, [online] 8(2), pp.28-57. Available at: https://doi.org/10.4312/slo2.0.2020.2.28-57 [Accessed 1 Sep. 2020]. eISSN 2335-2736.

Tasovac, Toma; Costa, Rute; Khan, Fahad; Kosem, Iztok; McCrae, John; Monachini, Monica; Matuška, Ondřej; Petrović, Snežana; Roche, Christophe; Tiberius, Carole and Wissik, Tanja (2020). D5.2. Guidelines for producing ELEXIS tutorials and instruction manuals. 19 p. [PDF] Report H2020-INFRAIA-2016-2017 Grant Agreement No. 731015 ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure. Available at:
https://elex.is/wp-content/uploads/2020/02/ELEXIS_D5_2_Guidelines_for_Producing_ELEXIS_Tutorials_and_Instruction_Manuals.pdf
[Accessed 24 Feb. 2020].

Teixeira, Joana (2020). Gradient optionality in L2 acquisition at the syntax-discourse interface: Evidence from inversion in advanced and near-native English. Lingua, [online] 245. Available at: https://doi.org/10.1016/j.lingua.2020.102947 [Accessed 3 Oct. 2020]. ISSN 0024-3841.

Tiberius, Carole; Costa, Rute; Erjavec, Tomaž; Krek, Simon; McCrae, John; Roche, Christophe and Tasovac, Toma (2020). D1.2. Best practices for lexicography – intermediate report. 50 p. [PDF] Report H2020-INFRAIA-2016-2017 Grant Agreement No. 731015 ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure. Available at: https://elex.is/wp-content/uploads/2020/02/ELEXIS_D1_2_Best_practices_for_Lexicography_Intermediate_Report.pdf [Accessed 24 Feb. 2020].