Publications – 2019


Alcina, Amparo; Costa, Rute and Roche, Christophe, orgs. (2019). Terminology, [online] 25(2) (Special issue: Terminology and e-dictionaries). Available at: https://doi.org/10.1075/term.25.2 [Accessed 27 Dec. 2019].  eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Almeida, Bruno (2019). Terminology and Knowledge Representation: Ceramic Artefacts of al-Andalus. PhD. Supervised by Rute Costa (Universidade NOVA de Lisboa) and Christophe Roche (Université Savoie Mont Blanc). Co-tutelle agreement between the Universidade NOVA de Lisboa and the Communauté Université Grenoble Alpes. Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/82365 [Accessed 20 Dec. 2019].

Almeida, Bruno; Costa, Rute and Roche, Christophe (2019). The names of lighting artefacts: extraction and representation of Portuguese and Spanish terms in the archaeology of al-Andalus. Revue TAL [online] 60(3), pp.113-137. Available at: https://www.atala.org/content/names-lighting-artefacts-extraction-and-representation-portuguese-and-spanish-terms [Accessed 13 Jan. 2020]. ISSN 1248-9433.

Alzamora, Helena and Correia, Clara Nunes (2019). Começar com começar: leituras sobre as configurações de começarem português europeu contemporâneo. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.33-42. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a3 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Barbero, Chiara (2019). CORPORART – um corpus de arte pública para a extração de léxico: representatividade e comparabilidade em corpora de especialidade. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.43-57. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a4 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). Avaliar conhecimento gramatical: análise de itens sobre compreensão de dependências referenciais. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (6) [Thematic issue: “Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola”], pp.29-40. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4 [Accessed 27 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). Desenvolvimento linguístico e ensino de português como língua materna: assimetrias na compreensão de orações relativas de sujeito e de objeto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.58-66. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a5 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). From grammar to reading: a study on referential dependenciesBellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, [online] 12(2), pp.60-77. Available at: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.811 [Accessed 15 Oct. 2019]. eISSN 2013-6196.

Brin-Henry, Frédérique; Costa, Rute and Desprès, Sylvie (2019). TemPO: towards a conceptualisation of pathology in speech and language therapy. In: Proceedings of the TALN-RECITAL 2019 conference [PDF], pp.69-80. Available at:
https://www.academia.edu/39886853/TemPO_towards_a_conceptualisation_of_pathology_in_speech_and_language_therapy [Accessed 22 July 2019].

Brocardo, Maria Teresa (2019). Formas em competição em construções condicionais na diacronia do português. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.67-78. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a6 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Brocardo, Maria Teresa (2019). Nas «margens» do «texto» – notas soltas sobre variantes em formas de dever e poder. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Brocardo, Maria Teresa (2019). Sobre fontes para a história do português: Testemunhos, edições e variantesZeitschrift für Romanische Philologie, 135(3), pp.818-844. ISSN 0049-8661.

Brocardo, Maria Teresa (2019). “Consirar” e “entender” em português antigo e médio – elementos para um estudo diacrónicoEstudos de Lingüística Galega, 11, pp.167-196. Available at: http://www.usc.es/revistas/index.php/elg/article/view/5135/6603 [Accessed 23 Jan. 2020]. ISSN 1889-2566.

Carvalho, Sara; Costa, Rute and Roche, Christophe (forthcoming). Terminology in action in a healthcare setting: when the conceptual and the linguistic intertwine. In: C. Roche, ed., TOTh 2019 Proceedings (June 6-7, 2019, Chambéry, France).

Castro, Ana and Alves, Dina Caetano (2019). Country Vignette: Portugal. In: J. Law et al., eds., Managing Children with Developmental Language Disorder: Theory and Practice Across Europe and Beyond. 1.st ed. London: Routledge, [n.a.]. eISBN 9780429455308.

Castro, Ana; Marques, Carolina and Dôro, Catarina (2019). LARSP-PE: A Developmental Language Profile for European Portuguese. In: M. J. Ball, P. Fletcher and D. Crystal, Grammatical Profiles. Further Languages of LARSP. 1st ed. [n.a.]: Multilingual Matters, pp.151-173. ISBN 978-1788924382.

Conceição, Manuel Célio (2019). Prefácio. In: R. Fréjaville et al., eds., Diálogos Ibéricos. Faro: UAlg Editora, pp.9-14. ISBN 978-989-8859-67-9.

Correia, Clara Nunes and Alzamora, Helena (2019). A amiga genial – leituras do tempo. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Correia, Clara Nunes and Valentim, Helena Topa, eds. (2019). Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Correia, Susana (2019, forthcoming). POR Nível: Construção e validação de um teste de colocação para o Português Língua Estrangeira – resultados de um estudo-pilotoRevista da Associação Portuguesa de Linguística. ISSN 2183-9077.

Costa, Rute; Silva, Raquel; Ramos, Margarida and Carvalho, Sara (2019, forthcoming). Science with and for society: the popularization of Terminology within the domain of Nutrition. In: Mediating Specialized Knowledge: Challenges and Opportunities for LSP Communication and Research LSP Conference (July 10-12, 2019, Padua, Italy).

Coutinho, Maria Antónia (2019). Que inter-relações entre géneros de texto e conhecimento gramatical podem ser objeto de conhecimento explícito e de avaliação? Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (6) [Thematic issue: Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola], pp.107-117. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a9 [Accessed 27 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Coutinho, Maria Antónia (2019). TFE & ISD: um diálogo sobre a atividade da linguagem. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Coutinho, Maria Antónia and Gonçalves, Matilde (2019). MD e outros funcionamentos discursivos: o caso de então e alors. In: O. Loureda et al., eds., Marcadores del discurso y lingüística contrastiva en las lenguas românicas. 1.st ed. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, [n.a.].

Coutinho, Maria Antónia and Jorge, Noémia, eds. (2019). Ensinar géneros de texto: conteúdos, estratégias e materiais. 1st ed. [eBook] Lisboa: Calameo. Available at:
https://pt.calameo.com/read/005606479fa448551ceba?fbclid=IwAR2qjpK2gmph0uB_5LlhwVliHqmy2m-EFrZaTPRC_II8OI821Uvg_deR8t8 [Accessed 24 Sep. 2019]. ISBN 978-989-20-9853-1

Dechamps, Christina (2019). Collocations, para-synonymie et polysémie: incertitudes en traduction juridique. In: I. Simonnaes and M. Kristiansen, eds., Legal translation – Current Issues and Challenges in Research, Methods and Applications. 1.st ed. Berlin: Franck & Timme GmbH, pp.207-220. ISBN 978-3-7329-0366-5.

Fiéis, Alexandra and Madeira, Ana (2019). The Interpretation of Strong and Clitic Pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. 1.st ed. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.59-80. ISBN 978-1527527768.

Gonçalves, Matilde (2019). Quelques réflexions autour des activités de langage, des genres textuels et de l´implicite. In: I. Roboredo Seara and I. Simões Marques, eds., L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF]. Universidade Aberta, pp.66-71. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Gonçalves, Matilde and Magalhães, Miguel (2019). Corpus e géneros textuais nas práticas de divulgação de ciência ou as novas hierarquias na construção do conhecimento. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.145-157. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a11 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Gramacho, Carolina; Madeira, Ana; Martins, Cláudia; Alexandre, Nélia; Pinto, Jorge and Correia, Susana (2019). POR Nível: Construção e validação de um teste de colocação para o Português Língua Estrangeira – resultados de um estudo-piloto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.172-189. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a13 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Gu, Wenjun (2019). Aquisição de pronomes clíticos de português europeu por falantes de chinês: dados sobre a colocação. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.190-206. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a14 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Joaquim, Carolina (2019). A representação discursiva de mulheres e homens em posição de destaque: um estudo comparativo e exploratório. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. 1.st ed. V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.133-156. ISBN 978-989-755-430-8.

Jorge, Noémia (2019). A síntese como género escolar transdisciplinar. Revista Portuguesa de Educação, [online] 32(2), pp.150-170. Available at: https://doi.org/10.21814/rpe.15140 [Accessed 6 Jan. 2020]. ISSN 0871-9187; eISSN 2183-0452.

Jorge, Noémia (2019). Géneros de texto nos programas curriculares atuais: ponto da situação. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.325-329. ISBN 978-989-54679-0-7.

Jorge, Noémia (2019). Guia de estudo – Português, 11.º ano. Porto: Porto Editora. ISBN 978-972-0-46404-0.

Lino, Teresa (2019). Compte-rendu: John Humbley, La néologie terminologique, Limoges, Éditions Lambert-Lucas, collection “La Lexicothèque”. Revue Scolia, (33), [n.a.]. Presses Universitaires de Strasbourg. ISSN 1253-9708.

Lino, Teresa (2019). John HUMBLEY, La néologie terminologique, Limoges, Éditions LambertLucas, collection La Lexicothèque, 2018, 468 pages. Scolia, [online] 33, pp.167-169. Available at: http://journals.openedition.org/scolia/995 [Accessed 8 Jan. 2020]. ISSN 1253-9708.

Lino, Teresa (2019). Neologia e neonímia em língua portuguesa: critérios de identificação. Linha D’Água, [online] 32(3), pp.9-23. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v32i3p9-23 [Accessed 6 Jan. 2020]. eISSN 2236-4242.

Lino, Teresa (2019). Terminologie et Lexicographie de spécialité. In: Actes du Colloque International la terminologie dans les langues peu dotées: Élaboration, méthodologie et retombés. Rabat: IRCAM – Institut Royal de la Culture Amazighe, [n.a.].

Lino, Teresa and Grôs, Ana Pita (2019). Internacionalização da Língua Portuguesa e Lexicografia. In: R. M. Fréjaville et al., eds., Dialogues Ibériques: Assises Internationales de la Langue Portugaise et de la Langue Espagnole; Diálogos Ibéricos: Jornadas Internacionais sobre a Importância da Língua Portuguesa e da Língua Espanhola; Diálogos Ibéricos: Jornadas Internacionales sobre la Importancia de la Lengua Portuguesa y de la Lengua Española. Faro: Universidade do Algarve, [n.a.]. ISBN 978-989-8859-67-9.

Lobo, Maria; Madeira, Ana and Silva, Carolina (2019). L1 Effects in the interpretation of subject pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. 1.st ed. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.42-58.

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla and Vaz, Stéphanie (2019). Effects of syntactic structure on the comprehension of clefts. Glossa: a journal of general linguistics, [online] 4(1), p.74. Available at: https://doi.org/10.5334/gjgl.645 [Accessed 5 July 2019]. eISSN 2397-1835.

Madeira, Ana and Fiéis, Alexandra (2019, forthcoming). Inflected infinitives in Portuguese. In: L. Franco and P. Lorusso, eds., Linguistic Variation: Structure and Interpretation: Contributions In Honor of M. Rita Manzini. 1.st ed. [n.a.]: De Gruyter Mouton. ISBN 978-1-5015-0520-1.

Marques, Isabelle Simões (2019). Distanciamento e bilinguismo em romances portugueses sobre a emigração. In: I. Roboredo Seara, I. Sebastião and I. Simões Marques, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Vila Nova de Famalicão: Editora Húmus, pp.279-295. ISBN 978-989-755-318-9.

Marques, Isabelle and Sebastião, Isabel (2019). Como a linguagem se torna poder: “Make America Great Again”. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. 1.st ed. V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.55-78. ISBN 978-989-755-430-8.

Marques, Maria Aldina; Seara, Isabel Roboredo and Duarte, Isabel Margarida (2019). Argumentação ad hominem, formas de tratamento e protesto político. Revista Redis – Revista de Estudos do Discurso, 8, pp.122-138. Available at: https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/6564 [Accessed 21 Jan. 2020]. ISSN 2183-3958.

Martins, Ana Sousa (2019). Contos com Nível. Leitura extensiva e exercícios. Nível B1. Lisboa: Lidel. ISBN 978-989-752-406-6.

Martins, Ana Sousa (2019). O texto literário como objeto de estudo (legítimo) em linguística. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Moreno, António Barreira (2019). Paquetes, vapores e outras embarcações na Ode Marítima de Álvaro de Campos: uma abordagem enunciativa. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Noronha, M. F. and Conceição, Manuel Célio (2019). Fixação terminológica por tradutores: em busca da normalização perdida! In: M. Blas et al., eds., Terminología para la normalización y terminología para la internacionalización. 1.st ed. Barcelona: IEC/Univ Politecnica da Catalunha, [n.a.].

Oliveira, Filipe de; Marques, J.; Rosado-Pinto, Patrícia; Mourão, A.; Fino, H.; Catarino, Maria Isabel; Casqueiro, Patrícia; Lages, Carmen; Pimentel, Dulce; Caetano, Maria do Céu; Neto, Maria Teresa and Oliveira, Tiago (2019). O projeto Desenvolvimento de Competências de Coordenação Pedagógica da Universidade Nova de Lisboa. In: M. J. Costa et al., eds., CNaPPES 2018 – 5º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior: Braga, Portugal, 12 e 13 de julho de 2018. [PDF] Braga: [n.a.] pp.314-320. Available at: http://cnappes.org/cnappes-2018/files/2019/04/LIVRO-ATAS-CNAPPES-2018_FINAL.pdf [Accessed 7 June 2019]. ISBN 978-989-20-9477-9.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso and Vigário, Marina (2019, in press). Effects of non-native word shapes, and age and education in the recognition and recall of medicine namesWritten Language and Literacy. ISSN 1387-6732; eISSN 1570-6001.

Ramos, Margarida (2019). ELEXIS Report – ELEXIS Transnational Research Visit Grant. 5 p. [PDF]. Report within an ELEXIS Transnational Research Visit Grant. Available at: https://elex.is/wp-content/uploads/2019/03/ELEXIS-Report_MRamos_Correct-Version.pdf [Accessed 1 April 2019].

Ramos, Margarida; Costa, Rute e Roche, Christophe (2019, forthcoming). Dealing with specialized co-text in text mining: The verbal terminological collocations. In: C. Roche, ed., TOTh 2019 Proceedings (June 6-7, 2019, Chambéry, France).

Robalo, Karima Fangour (2019). Vulgarisation Terminologique dans le Domaine des Énergies Renouvelables, Português-Árabe. PhD. Supervised by Teresa Lino. Universidade NOVA de Lisboa. Available at: http://hdl.handle.net/10362/89285 [Accessed 8 Jan. 2019].

Roche, Christophe; Alcina, Amparo and Costa, Rute (2019). Terminological Resources in the Digital Age. Terminology, [online] 25(2) (Special Issue: Terminology and e-dictionaries), pp.139-145. Available at: https://doi.org/10.1075/term.00033.roc [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Roche, Christophe; Costa, Rute; Carvalho, Sara and Almeida, Bruno (2019). Knowledge-based terminological e-dictionaries: The EndoTerm and al-Andalus Pottery projects. Terminology, [online] 25(2) (Special Issue: Terminology and e-dictionaries), pp.259-291. Available at: https://doi.org/10.1075/term.00038.roc [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Rosa, Rute (2019). Modelo didático do género artigo científico: um contributo para o ensino do Português como Língua Adicional. BELT – Brazilian English Language Teaching Journal, [online] 10(1). Available at: http://dx.doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154 [Accessed 11 Dec. 2019]. eISSN 2178-3640.

Rosa, Rute; Ricciardi, Natalia and Gonçalves, Matilde (2019). O papel do graffiti na construção do (contra)poder: um estudo comparativo Portugal/Argentina. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. 1.st ed. V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.263-281. ISBN 978-989-755-430-8.

Salgado, Ana (2019). Comparison of the macro/microstructure of the Iberian Academy Dictionaries. 3 p. ELEXIS Report – ELEXIS Transnational Research Visit Grant. Available at: http://doi.org/dhd6 [Accessed 13 Jan. 2020].

Salgado, Ana (2019). Iberian Academy Dictionaries as Lexical Resources. [Poster] ELEXIS Observer Event, 18-19 Sep., Vienna, Austria. Available at: http://doi.org/dhd5 [Acesso 13 Jan. 2020].

Salgado, Ana and Costa, Rute (2019, forthcoming). A good TACTIC for lexicographical work: football terms encoded in TEI Lex-0. In: C. Roche, ed., TOTh 2019 Proceedings (June 6-7,  2019, Chambéry, France).

Salgado, Ana and Costa, Rute (2019). Marcas temáticas en los diccionarios académicos ibéricos: estudio comparativo. RILEX: Revista sobre investigación léxicos, [online] 2(2), pp.37-63. Available at: https://doi.org/10.17561/rilex.v2.n2.2 [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 2605-3136.

Salgado, Ana; Costa, Rute and Tasovac, Toma (2019). Improving the consistency of usage labelling in dictionaries with TEI Lex-0. Lexicography: Journal of ASIALEX [PDF]. Available at: https://doi.org/10.1007/s40607-019-00061-x [Accessed 21 Nov. 2019]. eISSN 2197-4306.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma and Simões, Alberto (2019). TEI Lex-0 In Action: Improving the Encoding of the Dictionary of the Academia das Ciências de Lisboa. In: I. Kosem et al. (eds.), Electronic lexicography in the 21st century. Proceedings of the eLex 2019 conference. 1-3 October 2019, Sintra, Portugal. [PDF] Brno: Lexical Computing CZ, s.r.o., pp.417-433. Available at: https://elex.link/elex2019/proceedings-download/ [Accessed 2 Oct. 2019]. ISSN 2533-5626.

Seara, Isabel Roboredo (2019). “O presidente é o fusível de segurança do sistema”. Discurso de comemoração de mandato presidencial e diálogo subsequente. Construção do ethos de proximidade e de autoridade. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. 1.st ed. V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.95-116. ISBN 978-989-755-430-8.

Seara, Isabel Roboredo and Marques, Isabelle Simões (2019). À mots couverts. Connivence et secret dans des lettres intimes. In: I. Roboredo Seara and I. Simões Marques, eds., L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF]. Universidade Aberta, pp.72-80. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Seara, Isabel Roboredo and Marques, Isabelle Simões, eds. (2019). L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF]. Universidade Aberta. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Seara, Isabel Roboredo; Marques, Isabelle Simões and Sebastião, Isabel, eds. (2019). Discurso(s) de cumplicidade: Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus. ISBN 978-989-755-318-9.

Seara, Isabel Roboredo; Marques, Isabelle Simões and Sebastião, Isabel (2019). Nota Editorial. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Editora Húmus, pp.7-12. ISBN 978-989-755-318-9.

Seara, Isabel Roboredo and Ninitas, Mariana Silva (2019). Dizer o amor por carta. A atualidade do género epistolar e a sua importância na aula de língua portuguesa. Análise linguística de uma carta de António Lobo Antunes. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Editora Húmus, pp.297-318. ISBN 978-989-755-318-9.

Silva, Jacques (2019). Educação Empreendedora. In: J. Jardim and J. E. Franco, eds., Empreendipédia – Dicionário de Educação para o Empreendedorismo. 1.st ed. Lisboa: Gradiva, pp.227-232. ISBN 9789896168773.

Silva, Paulo Nunes and Rosa, Rute (2019). O plano de texto do artigo científico: caracterização e perspectivas didáticas. Delta, [online] 35(4). Available at: http://dx.doi.org/10.1590/1678-460×2019350409 [Accessed 4 Dec. 2019]. eISSN 1678-460X.

Silva, Raquel and Costa, Rute (2019). Accéder aux connaissances des experts par l’entremise de la médiation en Terminologie. In: M. De Gioia and M. Marcon, eds., L’essentiel de la médiation. Le regard des sciences humaines et sociales. [PDF]. Peter Lang, pp.105-121. Available at: https://doi.org/10.3726/b16164 [Accessed 18 Dec. 2019]. ISBN 978-2-8076-1088-0.

Simões, Alberto; Salgado, Ana; Costa, Rute and Almeida, José João (2019). LeXmart: A Smart Tool for Lexicographers. In: I. Kosem et al. (eds.), Electronic lexicography in the 21st century. Proceedings of the eLex 2019 conference. 1-3 October 2019, Sintra, Portugal. [PDF] Brno: Lexical Computing CZ, s.r.o., pp.453-466. Available at: https://elex.link/elex2019/proceedings-download/ [Accessed 2 Oct. 2019]. ISSN 2533-5626.

Tchimbali, Augusto (2019, forthcoming). E-Lexicography and African languages – towards an Afrocentric approach. In: Proceedings of IV CHAM International Conference “Innovation, Invention and Memory in Africa”. Routledge.

Teixeira, Carla (2019). O género de texto e os tipos de discurso: conhecimentos de linguística textual e do interacionismo sociodiscursivo para o estudo do texto literário. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Teixeira,  Carla and Leal, Audria (2019). A multimodalidade na escrita académica. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.287-311. ISBN 978-989-54679-0-7.

Teixeira, Joana (2019). From a Romance null subject grammar to a non-null subject grammar: The syntax of pronominal subjects in advanced and near-native English. In: M. Elsig, I. Feldhausen, I. Kuchenbrandt and M. Neuhaus, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 2016. Selected papers from ‘Going Romance’ 30. Amsterdam: John Benjamins, pp.256–274. ISBN 9789027203373.
DOI https://doi.org/10.1075/rllt.15.13tei

Teixeira, Joana (2019). Is the syntax-discourse interface a locus of permanent optionality? The case of locative inversion in L2 English. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.120-137.

Teixeira, Joana (2019). Sujeitos nulos em inglês L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.365-384. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a24 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Teixeira, José (2019). Publicidade e storytelling: a força de uma metáfora numa linguagem de poder. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. 1.st ed. V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.245-262. ISBN 978-989-755-430-8.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla and Vaz, Stéphanie (2019). Omissão e colocação de clíticos por crianças bilingues Português-Francês. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.385-412. Available at: https://doi.org/10.26334//2183-9077/rapln5ano2019a25 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Valentim, Helena Topa (2019). Da insubmissão da linguagem literária à consistência deformável da língua: dizer o indizível. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Valentim, Helena Topa (2019). Fronteira entre os empregos discursivo e não discursivo. Os casos de justamente e injustamente. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade: Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, pp.191-206. ISBN 978-989-755-318-9.

Xavier, Maria Francisca; Caetano, Maria do Céu; Afonso, Ana and Castro, Eduardo (2019). Um dicionário de preposições complexas. [Poster] XXXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 9-11 Oct. 2019, Braga, Portugal.