Publications – 2019


Alcina, Amparo; Costa, Rute and Roche, Christophe, orgs. (2019). Terminology, [online] 25(2) (Special issue: Terminology and e-dictionaries). Available at: https://doi.org/10.1075/term.25.2 [Accessed 27 Dec. 2019].  eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Almeida, Bruno (2019). Terminology and Knowledge Representation: Ceramic Artefacts of al-Andalus. PhD. Supervised by Rute Costa (NOVA University Lisbon) and Christophe Roche (Université Savoie Mont Blanc). Co-tutelle agreement between the NOVA University Lisbon and the Communauté Université Grenoble Alpes. [FCT Grant Holder – PD/BD/105765/2014]. Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/82365 [Accessed 20 Dec. 2019].

Almeida, Bruno; Costa, Rute and Roche, Christophe (2019). The names of lighting artefacts: extraction and representation of Portuguese and Spanish terms in the archaeology of al-Andalus. Revue TAL [online] 60(3), pp.113-137. Available at: https://www.atala.org/content/names-lighting-artefacts-extraction-and-representation-portuguese-and-spanish-terms [Accessed 13 Jan. 2020]. ISSN 1248-9433.

Alzamora, Helena and Correia, Clara Nunes (2019). Começar com começar: leituras sobre as configurações de começar em português europeu contemporâneo. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.33-42. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a3 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Barbero, Chiara (2019). CORPORART – um corpus de arte pública para a extração de léxico: representatividade e comparabilidade em corpora de especialidade. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.43-57. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a4 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Barbero, Chiara (2019). Integrating common and specialized lexica in WordNet model: a bilingual study Portuguese-Italian focusing on Public Art. [Poster] NOVA Science Day 2019, 18 Sep., Lisbon.

Barros, Amadeu (2019). Neologia Lexical em Uanhenga Xitu: Para a construção de um glossário de autor. PhD. Supervised by Teresa Lino. NOVA University Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10362/89716 [Accessed 8 Jan. 2020].

Batalha, Joana (2019). Avaliar conhecimento gramatical: análise de itens sobre compreensão de dependências referenciais. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (6) [Thematic issue: “Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola”], pp.29-40. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a4 [Accessed 27 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). Desenvolvimento linguístico e ensino de português como língua materna: assimetrias na compreensão de orações relativas de sujeito e de objeto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.58-66. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a5 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Batalha, Joana (2019). From grammar to reading: a study on referential dependenciesBellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, [online] 12(2), pp.60-77. Available at: https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.811 [Accessed 15 Oct. 2019]. eISSN 2013-6196.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2019). Prémios Nobel de Literatura da Europa Central: Olga Tokarczuk (2018) e Peter Handke (2019): tradução e receção em Portugal. [Video] Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9047 [Accessed 8 May 2020].

Brin-Henry, Frédérique; Costa, Rute and Desprès, Sylvie (2019). TemPO: towards a conceptualisation of pathology in speech and language therapy. In: Proceedings of the TALN-RECITAL 2019 conference [PDF], pp.69-80. Available at:
https://www.academia.edu/39886853/TemPO_towards_a_conceptualisation_of_pathology_in_speech_and_language_therapy [Accessed 22 July 2019].

Brocardo, Maria Teresa (2019). “Consirar” e “entender” em português antigo e médio – elementos para um estudo diacrónicoEstudos de Lingüística Galega, [online] 11, pp.167-196. Available at: http://www.usc.es/revistas/index.php/elg/article/view/5135/6603 [Accessed 23 Jan. 2020]. ISSN 1889-2566.

Brocardo, Maria Teresa (2019). Formas em competição em construções condicionais na diacronia do português. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.67-78. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a6 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Brocardo, Maria Teresa (2019). Nas «margens» do «texto» – notas soltas sobre variantes em formas de dever e poder. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Brocardo, Maria Teresa (2019). Sobre fontes para a história do português: Testemunhos, edições e variantesZeitschrift für Romanische Philologie, 135(3), pp.818-844. Available at: https://doi.org/10.1515/zrp-2019-0044 [Accessed 2 July 2020]. eISSN 1865-9063.

Burgués, Ana Setién; Marques, Isabelle Simões; Martins, Margarida Pereira and Clara, Katja Göttsche (2019). Oralidade e avaliação na prática de e-learning na Universidade Aberta. In: M. J. Costa et al., eds., CNaPPES 2018 – 5.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior. [PDF] CNaPPES 2018, pp.55-60. Available at: https://cnappes.org/cnappes-2018/apresentacoes/ [Accessed 10 July 2020]. ISBN 978-989-20-9477-9.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel and Teixeira, Carla (2019). O agir dos alunos em práticas de escrita colaborativa no ensino superior. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.200-236. Available at: https://www.ipleiria.pt/esecs/discurso-academico-uma-area-disciplinar-em-construcao/ [Accessed 2 July 2020]. eISBN 978-989-54679-0-7.

Carmona, Diana; Alves, Dina; Viegas, Filomena; Sousa, Maria Vitória de and Jorge, Noémia (2019). Sequência de aprendizagem em cursos profissionais. Palavras. Revista da Associação de Professores de Português, (54-55), pp.69-78. ISSN 0870-7499.

Carrilho, Ernestina and Lobo, Maria (2019). Les désignations romanes du corbeau et de la Corneille. In: Joan Veny, ed., Atlas Linguistique Roman. Vol. II. Alessandria: Edizioni dell’Orso, pp.159-184. ISBN 978-88-6274-909-1.

Carvalho, Sara; Costa, Rute and Roche, Christophe (2019, forthcoming). Terminology in action in a healthcare setting: when the conceptual and the linguistic intertwine. Terminologica (2015), Presses Universitaires Savoie Mont Blanc.

Carvalho, Sara; Roche, Christophe and Costa, Rute (2019, forthcoming). Why read when you can watch? Video articles and knowledge representation within the medical domain. Terminologica (2015), Presses Universitaires Savoie Mont Blanc.

Castro, Ana and Alves, Dina Caetano (2019). Country Vignette: Portugal. In: J. Law et al., eds., Managing Children with Developmental Language Disorder: Theory and Practice Across Europe and Beyond. 1st ed. London: Routledge, [n.a.]. eISBN 9780429455308.

Castro, Ana; Marques, Carolina and Dôro, Catarina (2019). LARSP-PE: A Developmental Language Profile for European Portuguese. In: M. J. Ball, P. Fletcher and D. Crystal, Grammatical Profiles. Further Languages of LARSP. 1st ed. [n.a.]: Multilingual Matters, pp.151-173. ISBN 978-1788924382.

Conceição, Manuel Célio (2019). Prefácio. In: R. Fréjaville et al., eds., Diálogos Ibéricos. Faro: UAlg Editora, pp.9-14. ISBN 978-989-8859-67-9.

Correia, Clara Nunes and Alzamora, Helena (2019). A amiga genial – leituras do tempo. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Correia, Clara Nunes and Leal, Audria (2019). Leituras da Moda: a construção de um objeto semiótico. In: M. A. Babo and J. Lozano, eds., Modas, modos, maneiras: Atas do I Congresso Ibérico de Semiótica. Lisboa: ICNOVA – Instituto de Comunicação da Nova, pp.75-89.

Correia, Clara Nunes and Valentim, Helena Topa, eds. (2019). Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Costa, Ana and Batalha, Joana (2019). Para um mapa das fronteiras e das pontes em didática da gramática. In: A. Leal et al., A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas. [PDF] Porto: Universidade do Porto, pp.61-80. Available at: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/17894.pdf [Accessed 21 Jan. 2020]. eISBN 978-989-8969-20-0.

Costa, João and Couvaneiro, João (2019). Conhecimentos vs. competências: Uma dicotomia disparatada na educação. Lisboa: Guerra e Paz. ISBN 978-989-702-494-8.

Costa, Rute; Silva, Raquel; Ramos, Margarida and Carvalho, Sara (2019, forthcoming). Science with and for society: the popularization of Terminology within the domain of Nutrition. In: Mediating Specialized Knowledge: Challenges and Opportunities for LSP Communication and Research LSP Conference (July 10-12, 2019, Padua, Italy).

Coutinho, Maria Antónia (2019). Que inter-relações entre géneros de texto e conhecimento gramatical podem ser objeto de conhecimento explícito e de avaliação? Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (6) [Thematic issue: Avaliar Aprendizagens Gramaticais na Escola], pp.107-117. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln6ano2019a9 [Accessed 27 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Coutinho, Maria Antónia (2019). Sobre géneros de texto. In: A. Coutinho and N. Jorge, eds., Ensinar géneros de texto: conteúdos, estratégias e materiais. 1st ed. [eBook] Lisboa: Calameo, pp.6-9. Available at:
https://pt.calameo.com/read/005606479fa448551ceba [Accessed 24 Sep. 2019]. ISBN 978-989-20-9853-1.

Coutinho, Maria Antónia (2019). Texto e(m) linguística: Teorias, cruzamentos, aplicações. Lisboa: Ediçoes Colibri. 182 p.

Coutinho, Maria Antónia (2019). TFE & ISD: um diálogo sobre a atividade da linguagem. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Coutinho, Maria Antónia and Gonçalves, Matilde (2019). MD e outros funcionamentos discursivos: o caso de então e alors. In: O. Loureda et al., eds., Marcadores del discurso y lingüística contrastiva en las lenguas românicas. 1.st ed. Madrid: Iberoamericana/Vervuert, [n.a.].

Coutinho, Maria Antónia and Jorge, Noémia, eds. (2019). Ensinar géneros de texto: conteúdos, estratégias e materiais. 1st ed. [eBook] Lisboa: Calameo. Available at:
https://pt.calameo.com/read/005606479fa448551ceba [Accessed 24 Sep. 2019]. ISBN 978-989-20-9853-1

Coutinho, Antónia and Jorge, Noémia (2019). Resumo. In: A. Coutinho and N. Jorge, eds., Ensinar géneros de texto: conteúdos, estratégias e materiais. 1st ed. [eBook] Lisboa: Calameo, pp.86-91. Available at: https://pt.calameo.com/read/005606479fa448551ceba [Accessed 24 Sep. 2019]. ISBN 978-989-20-9853-1

Coutinho, Antónia and Jorge, Noémia (2019). Texto de opinião. In: A. Coutinho and N. Jorge, eds., Ensinar géneros de texto: conteúdos, estratégias e materiais. 1st ed. [eBook] Lisboa: Calameo, pp.17-20. Available at: https://pt.calameo.com/read/005606479fa448551ceba [Accessed 24 Sep. 2019]. ISBN 978-989-20-9853-1

Dechamps, Christina (2019). Collocations, para-synonymie et polysémie: incertitudes en traduction juridique. In: I. Simonnaes and M. Kristiansen, eds., Legal translation – Current Issues and Challenges in Research, Methods and Applications. 1st ed. Berlin: Franck & Timme GmbH, pp.207-220. ISBN 978-3-7329-0366-5.

Ferreira, Patrícia Santos and Estrela, Antónia (2019). Do texto à reflexão metalinguística: O esquema como elemento estruturante. Eutomia, [online] 1(23), pp.245-267. Available at: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/245-267 [Accessed 27 Jan. 2020]. ISSN 1982-6850.

Ferreira, Sandra Ataíde and Leal, Audria (2019). O trabalho do professor e as prescrições do domínio da leitura nas AE em Portugal. Revista INFAD de Psicologia, [online] 3(1), pp.293-308. Available at: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1495 [Accessed 28 Jan. 2020]. ISSN 0214-9877.

Fiéis, Alexandra and Madeira, Ana (2019). The Interpretation of Strong and Clitic Pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. 1st ed. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.59-80. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Filipe, Luzonzo and Coutinho, Maria Antónia (2019). Les Techniques et Stratégies d’Exploitation Didactique d’Eléments Socioculturels en Classe de Langue. Revista Linguagem Em Foco [online], 9(2), pp.31-46. Available at: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1575 [Accessed 11 Nov. 2020]. ISSN 2176-7955.

Frade, Mafalda (2019). Da língua dos clássicos aos clássicos na língua: uma leitura do poema “Vênus” de Carlos Drummond de Andrade. CALÍOPE: Presença Clássica, [online] 38, pp.4-22. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/caliope/article/view/31353 [Accessed 1 April 2020]. ISSN 2447-875X.

Gonçalves, Matilde (2019). Linguística e literatura: cruzamentos (im)prováveis. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, orgs., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Gonçalves, Matilde (2019). Quelques réflexions autour des activités de langage, des genres textuels et de l´implicite. In: I. Roboredo Seara and I. Simões Marques, eds., L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF] [n.d.]: Universidade Aberta, pp.66-71. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Gonçalves, Matilde and Jorge, Noémia (2019). Plano de texto e ensino da leitura. In: A. Leal et al., eds., A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas. Porto: Universidade do Porto, pp.121-137. Available at: https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/17894.pdf [Accessed 21 Jan. 2020]. eISBN 978-989-8969-20-0.

Gonçalves, Matilde and Jorge, Noémia (2019). Promoção da Literacia Científica: balanços e perspetivas. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.134-151. Available at: https://www.ipleiria.pt/esecs/discurso-academico-uma-area-disciplinar-em-construcao/ [Accessed 2 July 2020]. eISBN 978-989-54679-0-7.

Gonçalves, Matilde and Jorge, Noémia (2019). Textualizar a ciência no contexto português: processos textuais e genológicos. In: VI Encontro Internacional do Interacionismo Sociodiscursivo, [online]. Available at: https://proceedings.science/isd-2019/papers/generos–textos-e-popularizacao-da-ciencia [Accessed 25 Nov. 2019].

Gonçalves, Matilde and Magalhães, Miguel (2019). Corpus e géneros textuais nas práticas de divulgação de ciência ou as novas hierarquias na construção do conhecimento. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.145-157. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a11 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Gonçalves, Matilde and Rosa, Rute (2019). O suporte digital na leitura e compreensão textual. In: A. M. Ferreira et al., eds., Pelos mares da língua portuguesa 4. Aveiro: UA Editora, pp.571-587. Available at: http://hdl.handle.net/10773/27566 [Accessed 14 Feb. 2020]. ISBN 978-972-789-624-0.

Gramacho, Carolina; Madeira, Ana; Martins, Cláudia; Alexandre, Nélia; Pinto, Jorge and Correia, Susana (2019). POR Nível: Construção e validação de um teste de colocação para o Português Língua Estrangeira – resultados de um estudo-piloto. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.172-189. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a13 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Gu, Wenjun (2019). A Study of the immigration and refugee issues in EU and its member states. In: C. Deming, ed., 葡萄牙移民的社会保障. Shanghai: Shanghai Foregin Language Education Press, pp.347-359.

Gu, Wenjun (2019). Aquisição de pronomes clíticos de português europeu por falantes de chinês: dados sobre a colocação. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.190-206. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a14 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Gu, Wenjun (2019). Pronomes clíticos na aprendizagem de PLE: um estudo empírico sobre a sua produção por falantes de chinês. In: A. M. Ferreira et al., eds., Pelos mares da língua portuguesa 4. Aveiro: UA Editora, pp.675-687. Available at: http://hdl.handle.net/10773/27566 [Accessed 14 Feb. 2020]. ISBN 978-972-789-624-0.

Joaquim, Carolina (2019). A representação discursiva de mulheres e homens em posição de destaque: um estudo comparativo e exploratório. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. V. N. Famalicão: Edições Húmus / CEHUM, pp.133-156. ISBN 978-989-755-430-8.

Jorge, Noémia (2019). A síntese como género escolar transdisciplinar. Revista Portuguesa de Educação, [online] 32(2), pp.150-170. Available at: https://doi.org/10.21814/rpe.15140 [Accessed 6 Jan. 2020]. ISSN 0871-9187; eISSN 2183-0452.

Jorge, Noémia (2019). Géneros de texto nos programas curriculares atuais: ponto da situação. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.325-329. Available at: https://www.ipleiria.pt/esecs/discurso-academico-uma-area-disciplinar-em-construcao/ [Accessed 2 July 2020]. eISBN 978-989-54679-0-7.

Jorge, Noémia (2019). Guia de estudo – Português, 11.º ano. Porto: Porto Editora. ISBN 978-972-0-46404-0.

Jorge, Noémia; Coutinho, Maria Antónia; Fidalgo, Marta and Rosa, Rute (2019). Práticas Textuais 17|18: Um exemplo de apropriação de géneros textuais no Ensino Superior. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.182-199. Available at: https://www.ipleiria.pt/esecs/discurso-academico-uma-area-disciplinar-em-construcao/ [Accessed 2 July 2020]. eISBN 978-989-54679-0-7.

Jorge, Noémia; Coutinho, Maria Antónia; Martins, Ana; Perdigão, Helena; Miranda, Maria Inês and Machado, Noémia (2019). Ensinar Português: conteúdos, estratégias e materiais. Palavras – revista em linha, [online] 2(2), pp.131-134. Available at: https://palavras.appform.pt/ojs/index.php/revista/article/view/51 [Accessed 23 Jan. 2019]. ISSN 2184-268X.

Jorge, Noémia; Ramos, Auxília; Braga, Zaida and Nunes, Susana (2019). Preparação para o Exame Final Nacional – Português, 11.º ano. Porto: Porto Editora. ISBN 978-972-0-00219-8.

Lino, Teresa (2019). Compte-rendu: John Humbley, La néologie terminologique, Limoges, Éditions Lambert-Lucas, collection “La Lexicothèque”. Revue Scolia, (33), [n.a.]. Presses Universitaires de Strasbourg. ISSN 1253-9708.

Lino, Teresa (2019). John HUMBLEY, La néologie terminologique, Limoges, Éditions LambertLucas, collection La Lexicothèque, 2018, 468 pages. Scolia, [online] 33, pp.167-169. Available at: http://journals.openedition.org/scolia/995 [Accessed 8 Jan. 2020]. ISSN 1253-9708.

Lino, Teresa (2019). Neologia e neonímia em língua portuguesa: critérios de identificação. Linha D’Água, [online] 32(3), pp.9-23. Available at: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v32i3p9-23 [Accessed 6 Jan. 2020]. eISSN 2236-4242.

Lino, Teresa (2019). Terminologie et Lexicographie de spécialité. In: Actes du Colloque International la terminologie dans les langues peu dotées: Élaboration, méthodologie et retombés. Rabat: IRCAM – Institut Royal de la Culture Amazighe, [n.a.].

Lino, Teresa and Grôs, Ana Pita (2019). Internacionalização da Língua Portuguesa e Lexicografia. In: R. M. Fréjaville et al., eds., Dialogues Ibériques: Assises Internationales de la Langue Portugaise et de la Langue Espagnole; Diálogos Ibéricos: Jornadas Internacionais sobre a Importância da Língua Portuguesa e da Língua Espanhola; Diálogos Ibéricos: Jornadas Internacionales sobre la Importancia de la Lengua Portuguesa y de la Lengua Española. Faro: Universidade do Algarve, [n.a.]. ISBN 978-989-8859-67-9.

Lobo, Maria; Madeira, Ana and Silva, Carolina (2019). L1 Effects in the interpretation of subject pronouns in L2 Portuguese. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. 1st ed. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.42-58. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla and Vaz, Stéphanie (2019). Effects of syntactic structure on the comprehension of clefts. Glossa: a journal of general linguistics, [online] 4(1), p.74. Available at: https://doi.org/10.5334/gjgl.645 [Accessed 5 July 2019]. eISSN 2397-1835.

Lombardo, Elena (2019). Os pronomes clíticos nos testemunhos da “Crónica do Xarife Mulei Mahamet e del-Rey D. Sebatião” – Um estudo comparativo. LaborHistórico, [online] 5(1), pp.209-229. Available at: https://doi.org/10.24206/lh.v5i1.24279 [Accessed 17 June 2020]. ISSN 2359-6910.

Lynce, Sofia; Moita, Mara; Freitas, Maria João; Santosa, Maria Emília and Mineiro, Ana (2019). Phonological development in Portuguese deaf children with cochlear implants: Preliminary study. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiologia, [online] 39(3), pp.115-128. Available at: https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2019.03.002 [Accessed 5 July 2019]. ISSN 0214-4603.

Madeira, Ana (2019). Contributos da investigação em aquisição de segunda língua para o ensino do português a diferentes públicos. In: V. B. Furtoso et al., eds., Anais do Simpósio SIPLE 2018. Londrina, Brasil: Sociedade Internacional de Português Língua Estrangeira, pp.101-125.

Madeira, Ana and Fiéis, Alexandra (2019). Inflected infinitives in Portuguese. In: L. Franco and P. Lorusso, eds., Linguistic Variation: Structure and Interpretation: Contributions In Honor of M. Rita Manzini. 1st ed. [n.a.]: De Gruyter Mouton, pp.423-438. ISBN 978-1-5015-0520-1.

Marques, Isabelle Simões (2019). Distanciamento e bilinguismo em romances portugueses sobre a emigração. In: I. Roboredo Seara, I. Sebastião and I. Simões Marques, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, pp.279-295. ISBN 978-989-755-318-9.

Marques, Isabelle Simões (2019). Navegando pelas línguas: interculturalidade e plurilinguismo literário. In: A. M. Ferreira et al., eds., Pelos mares da língua portuguesa 4. Aveiro: UA Editora, pp.343-350. Available at: http://hdl.handle.net/10773/27566 [Accessed 14 Feb. 2020]. ISBN 978-972-789-624-0.

Marques, Maria Aldina; Seara, Isabel Roboredo and Duarte, Isabel Margarida (2019). Argumentação ad hominem, formas de tratamento e protesto político. Revista Redis – Revista de Estudos do Discurso, [online] 8, pp.122-138. Available at: https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/6564 [Accessed 21 Jan. 2020]. ISSN 2183-3958.

Martins, Ana Sousa (2019). Contos com Nível. Leitura extensiva e exercícios. Nível B1. Lisboa: Lidel. ISBN 978-989-752-406-6.

Martins, Ana Sousa (2019). O texto literário como objeto de estudo (legítimo) em linguística. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Moreno, António Barreira (2019). Paquetes, vapores e outras embarcações na Ode Marítima de Álvaro de Campos: uma abordagem enunciativa. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Morozova, Milana (2019). The role of discourse markers (DMs) in text organization of the genre stand-up comedy in Portugal and in the United States. PhD. Supervised by Maria Antónia Coutinho. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder – PD/BD/105766/2014]. Available at: http://hdl.handle.net/10362/80825 [Accessed 25 Nov. 2019].

Noronha, M. F. and Conceição, Manuel Célio (2019). Fixação terminológica por tradutores: em busca da normalização perdida! In: M. Blas et al., eds., Terminología para la normalización y terminología para la internacionalización. 1st ed. Barcelona: IEC/Univ Politecnica da Catalunha, [n.a.].

Oliveira, Filipe de; Marques, J.; Rosado-Pinto, Patrícia; Mourão, A.; Fino, H.; Catarino, Maria Isabel; Casqueiro, Patrícia; Lages, Carmen; Pimentel, Dulce; Caetano, Maria do Céu; Neto, Maria Teresa and Oliveira, Tiago (2019). O projeto Desenvolvimento de Competências de Coordenação Pedagógica da Universidade Nova de Lisboa. In: M. J. Costa et al., eds., CNaPPES 2018 – 5º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior: Braga, Portugal, 12 e 13 de julho de 2018. [PDF] Braga: [n.a.] pp.314-320. Available at: http://cnappes.org/cnappes-2018/files/2019/04/LIVRO-ATAS-CNAPPES-2018_FINAL.pdf [Accessed 7 June 2019]. ISBN 978-989-20-9477-9.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso and Vigário, Marina (2019). Effects of non-native word shapes, and age and education in the recognition and recall of medicine namesWritten Language and Literacy, [online] 22(1), pp.95-130. Available at: https://doi.org/10.1075/wll.00021.pir [Accessed 28 Jan. 2020]. ISSN 1387-6732; eISSN 1570-6001.

Pruekchaikul, Korapat (2019). Identity construction in advertising. A case study of Portuguese bank pamphlets. Concentric, [online] 45(1), pp.112-140. Available at: https://doi.org/10.1075/consl.00005.pru [Accessed 7 June 2019]. ISSN 1810-7478; eISSN 2589-5230.

Pruekchaikul, Korapat (2019). Prática Publicitária como Construção Identitária: Análise Textual e Discursiva de Folhetos Bancários Portugueses. PhD. Supervised by Maria Antónia Coutinho. NOVA University Lisbon. Available at: https://run.unl.pt/handle/10362/89713 [Accessed 10 Dec. 2019].

Ramos, Margarida (2019). ELEXIS Report – ELEXIS Transnational Research Visit Grant. 5 p. [PDF]. Report within an ELEXIS Transnational Research Visit Grant. Available at: https://elex.is/wp-content/uploads/2019/03/ELEXIS-Report_MRamos_Correct-Version.pdf [Accessed 1 April 2019].

Robalo, Karima Fangour (2019). Vulgarisation Terminologique dans le Domaine des Énergies Renouvelables, Português-Árabe. PhD. Supervised by Teresa Lino. NOVA University Lisbon. Available at: http://hdl.handle.net/10362/89285 [Accessed 8 Jan. 2019].

Roche, Christophe; Alcina, Amparo and Costa, Rute (2019). Terminological Resources in the Digital Age. Terminology, [online] 25(2) (Special Issue: Terminology and e-dictionaries), pp.139-145. Available at: https://doi.org/10.1075/term.00033.roc [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Roche, Christophe; Costa, Rute; Carvalho, Sara and Almeida, Bruno (2019). Knowledge-based terminological e-dictionaries: The EndoTerm and al-Andalus Pottery projects. Terminology, [online] 25(2) (Special Issue: Terminology and e-dictionaries), pp.259-291. Available at: https://doi.org/10.1075/term.00038.roc [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 1569-9994; ISSN 0929-9971.

Rosa, Rute (2019). Modelo didático do género artigo científico: um contributo para o ensino do Português como Língua Adicional. BELT – Brazilian English Language Teaching Journal, [online] 10(1). Available at: http://dx.doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33154 [Accessed 11 Dec. 2019]. eISSN 2178-3640.

Rosa, Rute; Ricciardi, Natalia and Gonçalves, Matilde (2019). O papel do graffiti na construção do (contra)poder: um estudo comparativo Portugal/Argentina. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. V. N. Famalicão: Edições Húmus / CEHUM, pp.263-281. ISBN 978-989-755-430-8.

Salgado, Ana (2019). Comparison of the macro/microstructure of the Iberian Academy Dictionaries. 3 p. ELEXIS Report – ELEXIS Transnational Research Visit Grant. Available at: http://doi.org/dhd6 [Accessed 13 Jan. 2020].

Salgado, Ana (2019). Iberian Academy Dictionaries as Lexical Resources. [Poster] ELEXIS Observer Event, 18-19 Sep., Vienna, Austria. Available at: http://doi.org/dhd5 [Acesso 13 Jan. 2020].

Salgado, Ana and Costa, Rute (2019). Marcas temáticas en los diccionarios académicos ibéricos: estudio comparativo. RILEX: Revista sobre investigación léxicos, [online] 2(2), pp.37-63. Available at: https://doi.org/10.17561/rilex.v2.n2.2 [Accessed 27 Dec. 2019]. eISSN 2605-3136.

Salgado, Ana; Costa, Rute and Tasovac, Toma (2019). Improving the consistency of usage labelling in dictionaries with TEI Lex-0. Lexicography: Journal of ASIALEX [PDF]. Available at: https://doi.org/10.1007/s40607-019-00061-x [Accessed 21 Nov. 2019]. eISSN 2197-4306.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma and Simões, Alberto (2019). TEI Lex-0 In Action: Improving the Encoding of the Dictionary of the Academia das Ciências de Lisboa. In: I. Kosem et al. (eds.), Electronic lexicography in the 21st century. Proceedings of the eLex 2019 conference. 1-3 October 2019, Sintra, Portugal. [PDF] Brno: Lexical Computing CZ, s.r.o., pp.417-433. Available at: https://elex.link/elex2019/proceedings-download/ [Accessed 2 Oct. 2019]. ISSN 2533-5626.

Seara, Isabel Roboredo (2019). “O presidente é o fusível de segurança do sistema”. Discurso de comemoração de mandato presidencial e diálogo subsequente. Construção do ethos de proximidade e de autoridade. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. V. N. Famalicão: Edições Húmus / CEHUM, pp.95-116. ISBN 978-989-755-430-8.

Seara, Isabel Roboredo (2019). Prefácio. In: D. E. Garcia da Silva, ed., Práticas semiótico-discursivas. Texto e imagem na (re)construção de identidades. Brasília: Thesaurus Editora, pp.13-16.

Seara, Isabel Roboredo; Albuquerque, Rodrigo and Cabral, Ana Lúcia, eds. (2019). Cadernos de Linguagem e Sociedade, [online] 20 (special issue: Dossiê Estudos sobre Polidez). Available at: https://periodicos.unb.br/index.php/les/index [Accessed 29 June 2020]. eISSN 2179-4790; ISSN 0104-9712.

Seara, Isabel Roboredo and Marques, Isabelle Simões (2019). À mots couverts. Connivence et secret dans des lettres intimes. In: I. Roboredo Seara and I. Simões Marques, eds., L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF] [n.a.]: Universidade Aberta, pp.72-80. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Seara, Isabel Roboredo and Marques, Isabelle Simões, eds. (2019). L’implicite dans les langues romanes: langue, texte et discours. [PDF] [n.a.]: Universidade Aberta. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/8699 [Accessed 20 Jan. 2020]. ISBN 978-972-674-854-0.

Seara, Isabel Roboredo; Marques, Isabelle Simões and Sebastião, Isabel, eds. (2019). Discurso(s) de cumplicidade: Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus. ISBN 978-989-755-318-9.

Seara, Isabel Roboredo; Marques, Isabelle Simões and Sebastião, Isabel (2019). Nota Editorial. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, pp.7-12. ISBN 978-989-755-318-9.

Seara, Isabel Roboredo and Ninitas, Mariana Silva (2019). Dizer o amor por carta. A atualidade do género epistolar e a sua importância na aula de língua portuguesa. Análise linguística de uma carta de António Lobo Antunes. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade. Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, pp.297-318. ISBN 978-989-755-318-9.

Seara, Isabel Roboredo and Viola, Ana Isabel (2019). L’indignation au féminin dans le débat parlementaire portugais. In: M. Tredez-Lopez and H. Bayter, eds., Le renouveau Parlementaire: entre discours et action. 1st ed. [n.a.]: Harmattan, pp.275-292. ISBN 978-2-343-17387-0.

Sebastião, Isabel and Marques, Isabelle Simões (2019). Como a linguagem se torna poder: “Make America Great Again”. In: M. A. Marques and S. Guimarães, eds., Linguagens de Poder. V. N. Famalicão: Edições Húmus / CEHUM, pp.55-78. ISBN 978-989-755-430-8.

Silva, Jacques (2019). Educação Empreendedora. In: J. Jardim and J. E. Franco, eds., Empreendipédia – Dicionário de Educação para o Empreendedorismo. 1.st ed. Lisboa: Gradiva, pp.227-232. ISBN 9789896168773.

Silva, Paulo Nunes and Rosa, Rute (2019). O plano de texto do artigo científico: caracterização e perspectivas didáticas. Delta, [online] 35(4). Available at: http://dx.doi.org/10.1590/1678-460×2019350409 [Accessed 4 Dec. 2019]. eISSN 1678-460X.

Silva, Raquel and Costa, Rute (2019). Accéder aux connaissances des experts par l’entremise de la médiation en Terminologie. In: M. De Gioia and M. Marcon, eds., L’essentiel de la médiation. Le regard des sciences humaines et sociales. [PDF] Peter Lang, pp.105-121. Available at: https://doi.org/10.3726/b16164 [Accessed 9 June 2020]. ISBN 978-2-8076-1088-0.

Simões, Alberto; Salgado, Ana; Costa, Rute and Almeida, José João (2019). LeXmart: A Smart Tool for Lexicographers. In: I. Kosem et al. (eds.), Electronic lexicography in the 21st century. Proceedings of the eLex 2019 conference. 1-3 October 2019, Sintra, Portugal. [PDF] Brno: Lexical Computing CZ, s.r.o., pp.453-466. Available at: https://elex.link/elex2019/proceedings-download/ [Accessed 2 Oct. 2019]. ISSN 2533-5626.

Tchimbali, Augusto (2019, forthcoming). E-Lexicography and African languages – towards an Afrocentric approach. In: Proceedings of IV CHAM International Conference “Innovation, Invention and Memory in Africa”. Routledge.

Teixeira, Carla (2019). O género de texto e os tipos de discurso: conhecimentos de linguística textual e do interacionismo sociodiscursivo para o estudo do texto literário. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Teixeira,  Carla and Leal, Audria (2019). A multimodalidade na escrita académica. In: F. Caels, L. F. Barbeiro and J. Vieira Santos, eds., Discurso Académico: Uma área disciplinar em construção. Coimbra/Leiria: CELGA-ILTEC, pp.287-311. Available at: https://www.ipleiria.pt/esecs/discurso-academico-uma-area-disciplinar-em-construcao/ [Accessed 2 July 2020]. eISBN 978-989-54679-0-7.

Teixeira, Joana (2019). From a Romance null subject grammar to a non-null subject grammar: The syntax of pronominal subjects in advanced and near-native English. In: M. Elsig, I. Feldhausen, I. Kuchenbrandt and M. Neuhaus, eds., Romance Languages and Linguistic Theory 2016. Selected papers from ‘Going Romance’ 30. [PDF] Amsterdam: John Benjamins, pp.256–274. Available at: https://doi.org/10.1075/rllt.15.13tei [Accessed 25 Nov. 2019]. ISBN 9789027203373.

Teixeira, Joana (2019). Is the syntax-discourse interface a locus of permanent optionality? The case of locative inversion in L2 English. In: R. Slabakova, J. Corbet, L. Domínguez, A. Dudley and A. Wallington, eds., Explorations in Second Language Acquisition and Processing. 1st ed. Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.120-137. ISBN 978-1-5275-2776-8.

Teixeira, Joana (2019). Sujeitos nulos em inglês L2. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.365-384. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a24 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Teixeira, Joana (2019). The impact of explicit instruction on different types of linguistic properties: Syntactic vs. syntax-discourse properties. ITL – International Journal of Applied Linguistics, [online] 170(1), [n.a.]. Available at: https://doi.org/10.1075/itl.18022.tei [Accessed 4 Feb. 2020]. ISSN 0019-0829.

Teixeira, José (2019). Publicidade e storytelling: a força de uma metáfora numa linguagem de poder. In: M. A. Marques and S. Guimarães de Sousa, eds., Linguagens de Poder. V. N. Famalicão: Edições Húmus / CEHUM, pp.245-262. ISBN 978-989-755-430-8.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla and Vaz, Stéphanie (2019). Omissão e colocação de clíticos por crianças bilingues Português-Francês. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (5), pp.385-412. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln5ano2019a25 [Accessed 25 Nov. 2019]. ISSN 2183-9077.

Valentim, Helena Topa (2019). Da insubmissão da linguagem literária à consistência deformável da língua: dizer o indizível. In: C. N. Correia and H. T. Valentim, eds., Cadernos WGT: Linguística & Texto Literário. Lisboa: NOVA FCSH.

Valentim, Helena Topa (2019). Fronteira entre os empregos discursivo e não discursivo. Os casos de justamente e injustamente. In: I. Roboredo Seara, I. Simões Marques and I. Sebastião, eds., Discurso(s) de cumplicidade: Homenagem a Fernanda Menéndez. Lisboa: Edições Húmus, pp.191-206. ISBN 978-989-755-318-9.

Xavier, Maria Francisca; Caetano, Maria do Céu; Afonso, Ana and Castro, Eduardo (2019). Um dicionário de preposições complexas. [Poster] XXXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 9-11 Oct. 2019, Braga, Portugal.