Publications – 2018


Aguilar, Miriam; Grillo, Nino (2018). Aspectual make-up reduces Relative Clause Avoidance. Abstracts’ book of AMLaP 2018, [n.a.].

Albuquerque, Alexandra; Costa, Rute (2018). The Satisfactory Cycle of Terminology Management in Translation Mediated Business Communication: Problems and Opportunities. In: É. Poirier, D. Gallego-Hernández, eds., Business and Institutional Translation. [n.a.]: Cambridge Scholars Publishing, pp.149-164. ISBN 978-1-5275-0760-9.

Albuquerque, Alexandra; Costa, Rute; Esperança, José (2018). O ciclo do satisfatório na gestão de terminologia das empresas internacionalizadas. In: M. González González, M.D. Sánchez-Palomino, I. Veiga Mateos, eds., Terminoloxía: a necesidade da colaboración. Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp.383-408. ISBN 978-84-16922-87-1.

Almeida, Bruno; Roche, Christophe; Costa, Rute (2018). Archaeological classification and ontoterminology: the case of Islamic archaeology of the al-Andalus. In: S. Carvalho, C. Brun, eds., Actes de la conférence TOTh 2017.  Chambéry: Éditions de l’université de Savoie Mont Blanc, pp.221-236. ISBN 978-2-919732-80-7.

Alzamora, Helena (2018). As perífrases verbais no português europeu contemporâneo. PhD Thesis. Supervised by Clara Nunes Correia. NOVA University Lisbon.

Alzamora, Helena; Correia, Clara Nunes (2018). Para lá das perífrases: os verbos “começar” e “acabar” enquanto verbos não auxiliares – algumas perspetivas. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.39-42.

Amaro, Raquel (2018). Integrating Prepositions in WordNets: Relations, Glosses and Visual Description. In: I. Kernerman, S. Krek, eds., Proceedings of the LREC 2018 Workshop “Globalex 2018 – Lexicography & WordNets”.  Miyazaki: European Language Resources Association (ELRA), pp. 66-74. ISBN 979-10-95546-28-3.

Baía, Fátima; Correia, Susana (2018). Reduplicated words and templates in Brazilian and European Portuguese. In: E. Babatsouli, ed., Crosslinguistic Research in Monolingual and Bilingual Speech. Chania: Institute of Monolingual and Bilingual Speech, pp.81-92.

Barbosa, Sílvia (2018). Léxico e cultura: a herança árabe (marroquina) “à mesa portuguesa”. In: Abordagens de Lexicografia Bilingue Português Europeu Árabe Padrão.  Rabat: Institut d’Etudes Hispano-Lusophones, Universidade Mohammed V, pp.129-143. ISBN 978-9954-22-943-9.

Batalha, Joana (2018). Relações entre conhecimento explícito da língua e a competência de leitura. Compreensão de dependências referenciais no ensino básico. PhD Thesis. Supervised by João Costa (NOVA University Lisbon) and Ana Luísa Costa (Instituto Politécnico de Setúbal). NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder SFRH/BD/73881/2010].

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Aquisição/aprendizagem da competência metafórica no contexto do Português Língua Não Materna: importância da reestruturação conceptual na expressão de emoções e valores. In: H. Barroso, ed., O Português na Casa do Mundo, Hoje.  V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.53-80. ISBN 978-989-755-348-6.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Metaphorical Competence in Multilingual Context of Language Acquisition and LearningPsychology of Language and Communication,  22(2) [special issue: In Honor of Professor Barbara Bokus – Developmental Psycholinguistics: Old Questions, New Answers], pp.534-556. ISSN 2083-8506.

Bermejo, Víctor Lara; Guilherme, Ana (2018). The politeness of ‘você’ in European Portuguese. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 11(2), pp.337-366. ISSN 2199-3386.

Brocardo, Maria Teresa (2018). Haver e ter – balanços e perspetivas. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.35-38.

Brocardo, Maria Teresa (2018). Usos epistémicos de ‘haver’ e ‘ter’ em português antigoRevue De Linguistique Romane, 82, pp.353-376.

Brocardo, Maria Teresa; Correia, Clara Nunes (2018). Apresentação. In: M. T. Brocardo, C. Nunes Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e Perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, [n.a.].

Brocardo, Maria Teresa; Correia, Clara Nunes, eds. (2018). Cadernos WGT: (Novos) Balanços e Perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH.

Caetano, Maria do Céu (2018). Keynote Article: On the Notion of “Suffixal Alternation” in Word-formation. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.141-160. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel; Teixeira, Carla (2018). Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.19-26.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel; Teixeira, Carla (2018). O resumo de artigo científico: exemplo de um percurso didático em escrita académica. In: P. Osório, E. Leurquin, M. Coelho, eds., Lugar da gramática na aula de Português.  Rio de Janeiro: Dialogarts, pp.126-147.

Carvalho, Sara (2018). A terminological approach to knowledge organization within the scope of endometriosis: the EndoTerm project. PhD Thesis. Supervised by Rute Costa (NOVA University Lisbon) and Christophe Roche (Université Savoie Mont Blanc). Cotutel NOVA University Lisbon and Communauté Université Grenoble Alpes.

Carvalho, Sara; Costa, Rute; Roche, Christophe (2018). The Role of Conceptual Relations in the Drafting of Natural Language Definitions: an Example from the Biomedical Domain. In: I. Kernerman, S. Krek, eds., Proceedings of the LREC 2018 Workshop “Globalex 2018 – Lexicography & WordNets”.  Miyazaki: European Language Resources Association (ELRA), pp.10-16. ISBN 979-10-95546-28-3.

Conceição, Manuel Célio (2018). De que falamos, quando falamos de normalização? In: M. Nuñez Singala, ed., Terminoloxía e normalización. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela Publicacións, pp.41-47. ISBN 978-84-16954-79-7.

Conceição, Manuel Célio (2018). Português na casa do mundo: terminologias e políticas linguísticas. In: H. Barroso, coord., O português na casa do mundo. Braga: Humus, pp.27-38. ISBN 978-755-348-6.

Conceição, Manuel Célio (2018). Prefácio. In: A. Fragoso, S. Valadas, coords., Estudantes não tradicionais no ensino superior. Coimbra: CINEP/IPC, pp.10-16. ISBN 978-989-54277-4-1.

Conceição, Manuel Célio et al. (2018). How can moblity and inclusion be fostered through multlingualism in Higher Education? The MIME Vademecum. Saint Suplice: MIME, pp.120-121. ISBN 978-2-8399-2402-3.

Conceição, Manuel Célio et al. (2018). What is the role of English in multilingual and multicultural learning spaces? The MIME Vademecum. Saint Suplice: MIME, pp.140-141. ISBN 978-2-8399-2402-3.

Conceição, Manuel Célio et al. (2018). Why is it advisable to combine “international orientation” with “regional location” in the language strategy of universities? The MIME Vademecum. Saint Suplice: MIME, pp.130-131. ISBN 978-2-8399-2402-3.

Costa, Manuel Luís (2018). “Que ninguém carregue no botão!”: trajetórias, direcionalidade e a semântica dos verbos. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.43-48.

Costa, Rute; Ramos, Margarida (2018). Définition contextuelle et contexte définitionnel: Le cas de la terminologie des drones. [Poster] 11es journées du réseau Lexicologie, Terminologie, Traduction, Sep. 25-28, 2018, Grenoble, França.

Coutinho, Maria Antónia (2018). Literacia científica e literacia literária: implicações e desafios. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.28-42.

Coutinho, Maria Antónia; Carvalho, Beatriz; Guilherme, Ana; Teixeira, Joana (2018). Introduction. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.1-2. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Coutinho, Maria Antónia; Teixeira, Joana; Guilherme, Ana; Carvalho, Beatriz, eds. (2018). Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Dechamps, Christina (2018). Corpus de spécialité et didactique du FOS: quelles perspectives pour le français juridique. In: 4th International Conference Language for specific purposes and professional identity. Belgrad: University of Belgrad, pp.355-366. ISBN 978-86-81018-01-9. 

Dechamps, Christina (2018). Guides touristiques et combinatoire verbale. In: C. Flinz, E. Carpi, A. Farina, eds., Le guide touristique: lieu de rencontre entre lexique et images du patrimoine culturel. Vol. 1.  Florença: Firenze University Press, pp.145-156. eISBN 978-88-6453-693-4.

Dechamps, Christina (2018). Terminologie et didactique des langues: le mariage est-il possible pour un meilleur enseignement de la traduction? In: A. Bravo et al., eds., Culturas, Identidades e Litero-Línguas EstrangeirasAtas do I Colóquio Internacional de Línguas Estrangeiras.  Bragança: Instituto Politécnico de Bragança, pp.51-60. ISBN 978-972-745-244-6.

Fernandes, Joana (2018). Contributos do Texto para a Terminologia de base conceptual: O conceito de blended learning: uma viagem diacrónicaPolissema – Revista de Letras do ISCAP, (18), pp.1-36. ISSN 1645-1937.

Ferreira, Nuno Martins; Estrela, Antónia; Valente, Bianor; Covelo, Rui, coord., (2018). O edifício da Escola Superior de Educação de Lisbon: 100 anos a formar professores (1916-2016). Ciclo de conferências. Lisbon: Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Lisboa.

Ferro, Maria João; Gómez, A. (2018, forthcoming). A integração de ferramentas digitais no ensino presencial de línguas para fins específicos: O caso do inglês e do espanhol de negócios. In: Innovation and Technology in Language Teaching Proceedings.

Fidalgo, Marta (2018). Text Linguistics and Text Revision: An Alliance Approach. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.28-41. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Fidalgo, Marta (2018). Texto e tecnologias de tradução – perspetivas e desafios. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.13-18.

Fiéis, Alexandra; Lobo, Maria (2018). Word order in Portuguese gerund clauses: comparing Old Portuguese and Dialectal Portuguese. Estudos de Lingüística Galega, [special issue], pp.45-59. eISSN 1989-578X; ISSN 1889-2566.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2018). Interpretação de pronomes em português L2: efeitos de transparência? Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.83-97. ISSN 2183-9077.

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – algumas marcas de género. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.79-89.

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – da análise de um exemplar de género à produção textual orientada. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.177-184.

Gonçalves, Matilde (2018). Keynote Article: Towards a Text Theory (Within Text Linguistics). In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.13-27. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Gonçalves, Matilde; Jorge, Noémia (2018). Apresentação. In: M. Gonçalves, N. Jorge eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.4-5.

Gonçalves, Matilde; Jorge, Noémia, eds. (2018). Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH.

Gonçalves, Matilde et al. (2018). Textos de divulgação da ciência – das práticas sociais à aula de Português. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.90-102.

Grillo, Ninno; Aguilar, Miriam; Roberts, Leah; Santi, Andrea; Turco, Giuseppina (2018). Prosody of classic garden path sentences: The horse raced faster when embedded. In: Proceedings of the 9th International Conference on Speech Prosody. [n.a.]: Speech prosody 2018, pp.284-288. ISSN 2333-2042.

Grin, François, coord., Conceição, Manuel Célio et al., eds. (2018). The MIME Vademecum. Mobility and Inclusion in Multilingual Europe. [n.a.]: MIME Project. ISBN 978-2-8399-2402-3.

Heitor, Olga (2018). Lexicultura e Ensino de Português Língua estrangeira. In: Abordagens de Lexicografia Bilingue Português Europeu Árabe Padrão.  Rabat: Institut d’Etudes Hispano-Lusophones, Mohammed V University, pp.145-158. ISBN 978-9954-22-943-9.

Jorge, Noémia (2018). Guia de Estudo: Português – 10.º Ano. Porto: Porto Editora.

Jorge, Noémia (2018). Preparação para Exames Nacionais de Português 12.º Ano. Mem Martins: Editorial do Ministério da Educação.

Jorge, Noémia; Luís, Maria do Rosário (2018). O discurso relatado em textos de divulgação científica na imprensa portuguesa atual. In: J. Veloso, J. Guimarães, P. Silvano, R. Sousa-Silva, eds., A linguística em diálogo. Volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto. Porto: Centro de Linguística da Universidade do Porto, pp.229-245. ISBN 978-989-54104-3-9.

Jorge, Noémia; Coutinho, Maria Antónia; Fidalgo, Marta; Rosa, Rute, eds. (2018). Práticas textuais 17|18. [n.a.]: Calaméo. ISBN 978-989-20-8480-0.

Leal, Audria (2018). Representações semióticas no gênero “Reportagem” em revistas publicadas em Portugal. Linguagem em (Dis)curso, 18(2), pp.341-357. ISSN 1982-4017.

Leal, Audria (2018). Multimodalidade e Argumentação no Género ReportagemDiacrítica, 32 (1), pp.25-41. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.

Leal, Audria (2018). Multimodalidade e multiliteracia: elementos verbais e não verbais nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.43-54.

Leal, Audria; Gomes, Andreia; Silva, Luciana Pereira da; Sousa, Sweder (2018, forthcoming). A Prática de Análise Linguística na Base Nacional Comum Curricular: Pontos e Pespontos. In: A. Gomes, S. Souza, eds., Língua Materna e Base Nacional Curricular Comum: propostas e desafios. Campinas: Mercado das Letras.

Leal, Audria; Teixeira, Carla; Marques, Isabelle Simões; Gonçalves, Matilde (2018). The First “Shares”: The First Ten Forums for Linguistic Sharing. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.3-12. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Lino, Teresa (2018). Lexicografia Bilingue: Dicionário Português Europeu-Árabe Padrão. In: Abordagens de Lexicografia Bilingue Português Europeu Árabe Padrão.  Rabat: Institut d’Etudes Hispano Lusophones, Université Mohamed V, pp.11-29. ISBN 978-9954-22-943-9.

Lino, Teresa (2018). Portuguese lexicography in the internet era. In: P. Fuertes-Oliveira, ed., The Routledge Handbook of Lexicography.  Abingdon: Routledge, [n.a.]. ISBN 9781138941601.

Lino, Teresa (2018, forthcoming). Internacionalizaçâo da Língua Portuguesa e Lexicografia. In: Actes des Assises Internationales de la Langue Portugaise et de la Langue Espegnole. Université de Jean Monnet – Saint-Étienne.

Loureiro, Ana Bela (2018, forthcoming). Création lexicale en portugais contemporain en Angola. In: Actes du Colloque sur La variation linguistique dans les langues romanes, le 11 et le 12 janvier 2018, Paris.

Lu, Shuang; Vigário, Marina; Correia, Susana; Jerónimo, Rita; Frota, Sónia (2018). Revisiting Stress “Deafness” in European Portuguese: A Behavioral and ERP StudyFrontiers in Psychology, 9, pp.1-16.

Madeira, Ana (2018). Inflected infinitives in L2 Portuguese. In: A. L. Santos, A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. [n.a.]: John Benjamins Publishing Company, pp.321-360. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes (2018). Dificuldades na Elaboração do Dicionário da Língua Portuguesa Medieval. In: Atas do 30.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.a.].

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca; Crispim, Maria de Lourdes (2018). Documentação Antiga para o Núcleo da Lusofonia: Museu dos Descobrimentos de Belmonte. In: Atas do 29.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.a.].

Marques, Isabelle Simões; Koven, Michele (2018). (Co)narrações de viagens para Portugal por lusodescendentes no FacebookRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.134-151. ISSN 2183-9077.

Marques, Maria Aldina; Seara, Isabel Roboredo, eds. (2018). Diacrítica. Argumentação e Discursos,  31(1). eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.

Martinez, W.; Barbosa, Sílvia (2018). Building a Portuguese oenological dictionary: from corpus to terminology via co-occurrence networks. In: J. Čibej, V. Gorjanc, I. Kosem, S. Krek, eds., Proceedings of the XVIII EURALEX International Congress: Lexicography in Global Contexts.  Ljubljana: Ljubljana University Press, Faculty of Arts, pp.351-361.

Martins, Ana Sousa (2018). O texto de opinião: referencialidade, accionalidade e linearização. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.7-12.

Moita, Mara; Lobo, Maria (2018). Compreensão e produção oral de interrogativas-Q em crianças portuguesas surdas com implante coclearRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.168-189. ISSN 2183-9077.

Moita, Mara; Gonçalves, Ema; Medeiros, Conceição; Mineiro, Ana (2018). A phonological diachronic Study on Portuguese Sign Language of the Azores. Sign Language Studies, 19(1), pp.138-161. ISSN 1533-6263.

Moreno, Mihaela (2018). Relational Adjectives in Romance and English. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9781108290401.

Morgado, Sara; Lobo, Maria; Luegi, Paula (2018). The overt pronoun in European Portuguese prefers animate antecedents. [Poster] CUNY 2018, March 15, 2018, Davis, United States of America.

Morgado, Sara; Luegi, Paula; Lobo, Maria (2018). Efeitos de animacidade do antecedente na resolução de pronomes sujeitoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.190-205. ISSN 2183-9077.

Morozova, Milana (2018). Designing a Transcription System for Spoken Discourse: A Case of Stand-Up Comedy. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.72-88. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Nardelli, Marina Cestari; Lobo, Maria (2018). Clitic omission in bilingual Portuguese-Spanish acquisition. In: A. Gavarró, ed., On the Acquisition of the Syntax of Romance.  Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.119-145.

Perdigão, A. C. M.; Estrela, Antónia; Melício, F.; Fróis, T. (2018). Estratégia de internacionalização em português. O Centro de Línguas e Cultura do IPL. Património Histórico do espaço lusófono. Ciência, Arte e Cultura. In: XXVIII Encontro Associação das Universidades de Língua Portuguesa. Lubango: AULP, pp.277-286.

Pinto, Rosalice; Cavalcante, Mônica; Paiva Brito, Mariza Angélica (2018). Polêmica e argumentação: Interfaces possíveis em textos mediáticos de natureza políticaDiacrítica, 32 (1), pp.5-24. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.

Pinto, Rosalice; Marques, Gorete; Dinis, Marisa Catarina (2018). Produção escrita para (da) academia em contexto universitário pós-Bolonha: uma reflexão críticaLinha D’Água, 31(1), pp.127-143. ISSN 2236-4242.

Pinto, Rosalice; Soares Rodrigues, Maria das Graças; Damele, Giovanni (2018). Argumentação jurídica e estratégias retóricas: Uma análise pluridisciplinar de decisões judiciaisDiacrítica, 32 (1), pp.95-110. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.

Pinto, Rosalice; Teixeira, Carla (2018). A Constituição brasileira de 88 e seus ecos intertextuais: A “jurislinguística discursiva” em foco. In: A. L. Tinoco Cabral, F. Bueno, eds., Direito e linguagem: a Constituição de 1988. [n.a.]: Editora Thoth, p.125.

Pinto, Rosalice; Valentim, Helena Topa (2018). Discurso relatado e responsabilização enunciativa em géneros académicos. In: J. Veloso, J. Guimarães, P. Silvano, R. Sousa-Silva, eds., A linguística em diálogo: volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto. Porto: Centro de Linguística da Universidade do Porto, pp.307-320. ISBN 978-989-54104-3-9.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? Pharmacy Practice, 16 (Supl. 1), p.2. eISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? [Poster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, June 25-27, 2018, Faculdade de Farmácia, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Costa, Márcia; Vigário, Marina (2018). Effects of non-native spelling in the production accuracy of Portuguese medicine brand names. In: J. E. Quintela Varajão et al., eds., CENTERIS 2018 – Conference on Enterprise Information Systems: ProjMAN 2018 – International Conference on Project MANagement; HCist 2018 – International Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies. Vol. 138. [n.a.]: SciKA, pp.295-301.

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, M.; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicines. [Poster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, June 25-27, 2018, Faculdade de Farmácia, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, Márcia; Cavaco, Afonso M.; Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicinesPharmacy Practice, 16 (Sup. 1), pp.1-2. eISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.

Prado Aragonés, Josefina; Galloso Camacho, M. Victoria; Conceição, Manuel Célio, eds. (2018). La disponibilidad léxica en situación de contacto de lenguas en las zonas limítropes de Andalucía y Extremadura España. [n.a.]: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva. ISBN 978-84-92944-05-7.

Pruekchaikul, Korapat (2018). A antítese do homem: Uma análise pictórica das publicidades portuguesas. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.27-33.

Ramos, Isabel (2018). Entre o Português, a História e a Biologia – da leitura analítica à construção de grelhas de análise textual. In: M. Gonçalves, N. Jorge eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.164-176.

Ramos, Margarida; Costa, Rute (2018). Semantic analyses of texts for eliciting and representing concepts: the TermCork project. In: S. Carvalho, C. Brun, eds., Actes de la conférence TOTh 2016.  Chambéry: Presses Universitaires Savoie Mont Blanc, pp.167-200. ISBN 978-2-919732-82-1; ISSN 2607-5008.

Rodeiro, Helena (2018). The Management of Voices in the News: Enunciative Staging and Enunciative “Effacement” in Television News Reports. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.106-121. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Rodrigues, Sónia Valente; Seara, Isabel Roboredo; Falé, Isabel, eds., Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (4). Lisbon: APL. ISSN 2183-9077.

Rosa, Rute (2018). A noção de padrão discursivo: balanço e perspetivas. In: M. T. Brocardo, C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.1-6.

Rosa, Rute (2018). A ordem do expor e a ordem do narrar nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.70-78.

Rosa, Rute (2018). The Attribution of Genre Tags: The Case of Graffiti. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.89-105. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Rosa, Rute (2018). The Discursive Pattern of Academic Texts. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.42-57. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Rosa, Rute; Fidalgo, Marta; Gonçalves, Matilde; Leal, Audria; Jorge, Noémia (2018). Organizadores textuais e plano de texto: a forma “e”Revista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.240-253. ISSN 2183-9077.

Salema, Luís; Costa, Rute; Roberto, Maria Teresa (2018, forthcoming). Terminological phraseology in European Portuguese weather forecasts. In: Proceedings of the 44th Austrian Linguistics Conference.

Seara, Isabel Roboredo (2018). A escrita como revelação do ‘eu’. Linha d´Água, 31(1), pp.73-89. eISSN 2236-4242.

Seara, Isabel Roboredo (2018). Prefácio. In: S. Brito, ed., O Tom Confessional e Autobiográfico na epistolografia de Machado de Assis. Lisbon: Chiado Editora, pp.7-11.

Silva, Carolina (2018). How Portuguese children interpret subject pronouns in complement clauses: Effects of mood selection and position of antecedent. In: A. L. Santos, A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition.  Amesterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.361-391. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Silva, Manuel (2018). Localização de ontologias de domínio no contexto de redes colaborativas: contributos de uma abordagem de base terminológica. In: M. González González, M. D. Sánchez-Palomino, I. Veiga Mateos, eds., Terminoloxía: a necesidade da colaboración. Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp.409-436. ISBN 978-84-16922-87-1.

Teixeira, Carla (2018). Géneros de divulgação científica (notícia, reportagem, entrevista) – do contexto de produção ao texto. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.147-163.

Teixeira, Carla (2018). O especialista e outros sujeitos em artigos jornalísticos de divulgação científica na área da saúde. In: M. Gonçalves, N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. Lisbon: CLUNL, NOVA FCSH, pp.55-69.

Teixeira, Joana (2018). Divergência seletiva no estádio final de aquisição de L2: Dados sobre a construção com there em inglêsRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.254-275. ISSN 2183-9077.

Teixeira, Joana (2018). L2 Acquisition at the interfaces: Subject-verb inversion in L2 English and its pedagogical implications. PhD Thesis. Supervised by Ana Madeira and Ana Gonçalves Matos. NOVA University Lisbon. [FCT Grant Holder PD/BD/52263/2013].

Valentim, Duane (2018). Epilinguistic Activity in a Teaching Context: Reported Enunciation. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira, B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.58-71. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Valentim, Duane (2018). Proposta de trabalho didáctico sobre o conteúdo Enunciação Reportada sob uma abordagem enunciativa. PhD Thesis. Supervised by Marília Blundi Onofre (Universidade Federal de São Carlos) and Helena Topa Valentim (NOVA University Lisbon). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo (Brazil).

Vitorino, Inês; Lobo, Maria (2018). Aquisição de estruturas com subida de clítico em português europeuRevista da Associação Portuguesa de Linguística, (4), pp.276-294. ISSN 2183-9077.

Wang, Suoying; Lu Yanbin (2018). Gramática da Língua Portuguesa. 17th ed. Shanghai: Shanghai Foreign Language Education Press [1st edition: 1999].

Wang, Suoying; Lu Yanbin (2018). Dicionário Conciso Chinês-Português. 13th ed. Shanghai: Shanghai Foreign Language Education Press [1st edition: 1994, SISU Xangai].

Wang, Suoying (2018). Eufemismo na Tradução Fonética para Chinês In: C. Morais et al, eds., Diálogos Intercurais Portugal-China 1. II Congresso Internacional Diálogos Interculturais Portugal-China. Aveiro: Instituto Confúcio da Universidade de Aveiro, pp.377-386. ISBN 978-972-789-575-5.

Wang, Suoying (2018). A Questão da Cultura no Ensino de Chinês a Portugueses. In: L. Barbeiro et al, eds., Entre Línguas e Culturas. Pontes Europa/China, Atas da III Conferência Internacional “Pontes Europa-China”. Leiria: Instituto Politécnico de Leiria, pp.331-348.

Zheng, Yi; Luegi, Paula; Madeira, Ana; Matos, Gabriela (2018). How Chinese learners of L2 European Portuguese interpret null and overt pronouns in forward and backward anaphora. Revista Linguíʃtica, 14(2), pp.291-321.