Publications – 2021


Almeida, Bruno; Costa, Rute (2021). OntoAndalus: An ontology of Islamic artefacts for terminological purposes. Semantic Web Journal, 12(2), pp.295-311. ISSN 1570-0844 (P); ISSN 2210-4968 (E).

Almeida, Bruno; Freire, Nuno; Monteiro, Daniel (2021). The development of the ROSSIO Thesaurus: Supporting content discovery and management in a research infrastructure. In: D. Dosso, S. Ferilli, P. Manghi, A. Poggi, G. Serra, G. Silvello, eds., Proceedings of the 17th Italian Research Conference on Digital Libraries. Aachen: CEUR-WS, pp.138–146.

Alzamora, Helena; Correia, Clara Nunes (2021, forthcoming). Estar a Vinf em Português Europeu Contemporâneo – Valores de Tempo, Aspeto e Modo. In: L. Schøsler, J. Härmä, J. Lindschow, eds., Actes du XXIXe Congrès International de Linguistique et de Philologie Romane. Copenhague.

Barbosa, Sílvia (2021, forthcoming) An exploratory study about the wine tasting terminology to non-expert wine drinkers. In: Second Wrocław Terminological Meeting, Wrocław, March 6-7, 2020.

Barbosa, Sílvia; Lino, Maria Teresa (2021, forthcoming). Images de la langue française dans le portugais européen contemporain, dans un domaine spécialisé. Le cas du domaine vinicole. In: Colloque Images des Langues Romanes: Discours, représentations et changements linguistiques, Université Paris 8, Paris, January 16-17, 2020.

Caetano, Maria do Céu (2021, forthcoming). Novas formações com bio- e -ívoro em português. In: Por Palavras e Gestos: A Arte da Linguagem. Vol. III. Editora Artemis.

Carvalho, Sara; Costa, Rute; Silva, Raquel (2021, forthcoming). Crowdsourcing in terminology work: the power of patient engagement. In: XIX EURALEX International Congress: Lexicography for InclusionAlexandroupolis, Greece.

Castro, Ana (2021, forthcoming). Revisão Crítica – Programa de Intervenção em Competências Linguísticas. Revista Portuguesa de Terapia Da Fala, 10.

Costa, Rute; Almeida, Bruno; Ramos, Margarida; Campos, Maria Inês, eds. (2021, forthcoming)., Linha d’Água, (thematic issue: Linguistics for Digital Humanities) 34(2). eISSN 2236-4242.

Dechamps, Christina (2021, forthcoming). Formation en traduction spécialisée, Data-Driven Learning et gestion de données terminologiques: quelques réflexions autour de la médiation linguistique. In: Atas da XV Jornada Realiter, University of Algarve, Faro, September 25-26, 2019.

Dechamps, Christina (2021, forthcoming). Glossaire terminologique collaboratif et Data-Driven Learning dans la traduction du lexique artistique. In: Nuove strategie per la traduzione del lessico artistico: da Giorgio Vasari a un corpus plurilingue dei beni culturali. Firenze: Firenze University Press.

Estrela, Antónia; Esteves, Sandrina (2021, forthcoming). Semana a Silabar. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Esteves, Sandrina (2021, forthcoming). Descobrir a gramática – 1.º ano. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia (2021, forthcoming). Descobrir a gramática – 2.º ano. Fábula Educação.

Estrela, Antónia; Ferreira, Patrícia; Boléo, Ana (2021). Aprendizagem entre pares: Mentorado num curso de Português Língua Estrangeira. In: N. Martins Ferreira; C. Nunes, eds., Diversidades, Educação e Inclusão. Lisboa: Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Lisboa, pp.127-144. ISBN 978-989-8912-13-8.

Fiéis, Alexandra; Madeira, Ana (2021, forthcoming). L1 effects in the L2 acquisition of long-distance binding in European Portuguese. In: L. Avram; A. Sevcenco; V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Gonçalves, Matilde; Rosa, Rute (2021, forthcoming). Mecanismos de reformulação no artigo científico. In: F. Silva, M. Gonçalves, D. Ablali, eds., Reformular: uma questão de géneros? / Reformuler: une question de genres? Braga: Húmus.

Jorge, Noémia (2021, forthcoming). Percursos didáticos interdisciplinares no 2.º Ciclo do Ensino Básico: uma abordagem logocêntrica. In: Investigação, Práticas e Contextos de Investigação, 2020.

Jorge, Noémia; Ferreira, Paula (2021, forthcoming). Características da descrição em textos de alunos de 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico. In: Investigação, Práticas e Contextos em Educação, 2020.

Lobo, Maria; Vitorino, Inês (2021, forthcoming). Acquisition of clitic climbing by European Portuguese children. In: L. Avram; A. Sevcenco; V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Martins, Ana Catarina; Nascimento, David; Pinto, Sofia; Alves, Dina; Wertzner, Haydée Fiszbein; Castro, Ana (2021, forthcoming). Phonological characteristics of European and Brazilian Portuguese in children with Speech Sound Disorders. Clinical Linguistics & Phonetics. eISSN 1464-5076.

Martins, Ana Sousa (2021, forthcoming). Materiais digitais e textos de leitura extensiva. In: C. Castro; A. Madeira, eds., Desenvolvimento de materiais digitais para Português como Língua Não Materna: experiências e desafios. Lisbon: Lidel.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2021, forthcoming). Comprender el mundo para mejorar un diccionario: las marcas temáticas en el Diccionario de la Lengua Española de la Real Academia Española. In: IX Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica: Lexicografía del Español. Internacionalización e Intercomunicación, Tenerife, Espanha.

Salgado, Ana; Costa, Rute; Tasovac, Toma (2021, forthcoming). Mapping domain labels of dictionaries. In: XIX EURALEX International Congress: Lexicography for Inclusion, Alexandroupolis, Greece.

Teixeira, Joana (2021). The impact of explicit instruction on different types of linguistic properties: Syntactic vs. Syntax-discourse properties. ITL – International Journal of Applied Linguistics, 172(1), pp.26-57. ISSN 0019-0829.

Teixeira, Joana (2021, forthcoming). Can explicit instruction help L2 learners overcome persistent L1 interference? The case of free inversion. In: L. Avram; A. Sevcenco; V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Tomaz, Margarida; Lobo, Maria; Madeira, Ana; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie (2021, forthcoming). Clitic omission and clitic placement in Portuguese-French bilingual children. In: L. Avram; A. Sevcenco; V. Tomescu, eds., Selected Proceedings of The Romance Turn 9. [Language Acquisition and Language Disorders series] Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.

Valentim, Helena Topa; Oliveira, Teresa; Teixeira, Carla, eds. (2021). Gramática e Texto. Interações e aplicação ao ensino. Lisbon: NOVA FCSH – CLUNL. ISBN 978-989-54081-2-2.