Publications – 2018


Articles in international journals with peer review


Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Metaphorical Competence in Multilingual Context of Language Acquisition and LearningPsychology of Language and Communication, [online] 22(2) (Special issue: In Honor of Professor Barbara Bokus – Developmental Psycholinguistics: Old Questions, New Answers), pp.534-556. Available at: https://content.sciendo.com/view/journals/plc/22/1/article-p534.xml [Accessed 19 Feb. 2019]. ISSN 2083-8506.
DOI 10.2478/plc-2018-0024

Brocardo, Maria Teresa (2018). Usos epistémicos de ‘haver’ e ‘ter’ em português antigo. Revue De Linguistique Romane, 82, pp.353-376.

Calil, Eduardo and Pereira, Luísa Álvares (2018). Reconhecimento antecipado de problemas ortográficos em escreventes novatos: quando e como acontecemAlfa: Revista de Linguística, [online] 62(1), pp.91-123. Available at: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/10256
[Accessed 11 May 2018]. ISSN 1981-5794.

Fiéis, Alexandra and Lobo, Maria (2018). Word order in Portuguese gerund clauses: comparing Old Portuguese and Dialectal Portuguese. Estudos de Lingüística Galega, [online] special issue 2017, pp.45-59. Available at:
https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/12254107/Word_Order_in_Portuguese_Gerund_Clauses.pdf [Accessed 6 June 2019]. ISSN 1889-2566.
DOI 10.15304/elg.ve1.3590

Leal, Audria (2018). As representações semióticas no gênero: “Reportagem” em revistas publicadas em Portugal. Linguagem em (Dis)curso, [online] 18(2), pp.341-357. Available at: http://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/6517 [Accessed 6 June 2019]. ISSN 1982-4017.
DOI 10.1590/1982-4017-180205-10717

Lu, Shuang; Vigário, Marina; Correia, Susana; Jerónimo, Rita and Frota, Sónia (2018). Revisiting Stress “Deafness” in European Portuguese: A Behavioral and ERP Study. Frontiers in Psychology, [online] 9, pp.1-16. Available at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02486/full [Accessed 6 June 2019].
DOI 10.3389/fpsyg.2018.02486

Moita, Mara; Gonçalves, Ema; Medeiros, Conceição and Mineiro, Ana (2018). A phonological diachronic Study on Portuguese Sign Language of the Azores. Sign Language Studies, 19(1), pp.138-161.
DOI 10.1353/sls.2018.0030

Oliveira, Mariangela (2018). O afixoide “lá” em construções do português – perspectivização espacial e (inter)subjetificação. Revista LinguíStica, [online] 14(1), pp.109-129. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/14911 [Accessed 7 Sep. 2018]. eISSN 2238-975X; ISSN 1808-835X.

Pinto, Rosalice; Marques, Gorete and Dinis, Marisa Catarina (2018). Produção escrita para (da) academia em contexto universitário pós-Bolonha: uma reflexão críticaLinha D’Água, [online] 31(1), pp.127-143. Available at: http://www.periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/137640 [Accessed 4 Apr. 2018]. ISSN 2236-4242.
DOI 10.11606/issn.2236-4242.v31i1p127-143

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M. and Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? Pharmacy Practice, [online] 16 (Suppl. 1), p.2. Available at: https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/12687931/document_2.pdf [Accessed 6 June 2019]. eISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.
DOI 10.18549/PharmPract.2018.s1.1340

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, Márcia; Cavaco, Afonso M. and Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicines. Pharmacy Practice, [online] 16 (Suppl. 1), pp.1-2. Available at:
https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/12688015/document_1_2.pdf [Accessed 6 June 2019]. eISSN 1886-3655; ISSN 1885-642X.
DOI 10.18549/PharmPract.2018.s1.1340

Santos, Elian; Calil, Eduardo; Pereira, Luísa Álvares and Coimbra, Rosa (2018). Diversidade e densidade lexical em textos escritos por alunos recém-alfabetizados: um estudo descritivo de produções individuais e em díadesCalidoscópio, [online] 16(1), pp.25-32. Available at: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2018.161.03 [Accessed 11 May 2018]. ISSN 2177-6202.

Zheng, Yi; Luegi, Paula; Madeira, Ana and Matos, Gabriela (2018). How Chinese learners of L2 European Portuguese interpret null and overt pronouns in forward and backward anaphora. Revista Linguíʃtica, [online] 14(2), pp.291-321. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/17653/13075 [Accessed 6 June 2019].


Articles in national journals with peer review


Fernandes, Joana (2018). Contributos do Texto para a Terminologia de base conceptual: O conceito de blended learning: uma viagem diacrónica. Polissema – Revista de Letras do ISCAP, (18), pp.1-36. ISSN 1645-1937.

Fiéis, Alexandra and Madeira, Ana (2018). Interpretação de pronomes em português L2: efeitos de transparência? Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.83-97. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/34 [Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a34

Leal, Audria (2018). Multimodalidade e Argumentação no Género Reportagem. Diacrítica, [online] 32 (1), pp.25-41. Available at: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/133/28 [Accessed 5 June 2019]. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.
DOI 10.21814/diacritica.133

Marques, Isabelle Simões and Koven, Michele (2018). (Co)narrações de viagens para Portugal por lusodescendentes no Facebook. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.134-151. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/37 [Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a37

Moita, Mara and Lobo, Maria (2018). Compreensão e produção oral de interrogativas-Q em crianças portuguesas surdas com implante coclear. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.168-189. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/39 [Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a39

Morgado, Sara; Luegi, Paula and Lobo, Maria (2018). Efeitos de animacidade do antecedente na resolução de pronomes sujeitoRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.190-205. Available at: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a40 [Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a40

Pinto, Rosalice; Soares Rodrigues, Maria das Graças and Damele, Giovanni (2018). Argumentação jurídica e estratégias retóricas: Uma análise pluridisciplinar de decisões judiciais. Diacrítica, [online] 32 (1), pp.95-110. Available at: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/143/31 [Accessed 5 June 2019]. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.
DOI 10.21814/diacritica.143

Pinto, Rosalice; Cavalcante, Mônica and Paiva Brito, Mariza Angélica (2018). Polêmica e argumentação: Interfaces possíveis em textos mediáticos de natureza política. Diacrítica, [online] 32 (1), pp.5-24. Available at: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/article/view/140/27 [Accessed 5 June 2019]. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.
DOI 10.21814/diacritica.140

Rosa, Rute; Fidalgo, Marta; Gonçalves, Matilde; Leal, Audria and Jorge, Noémia (2018). Organizadores textuais e plano de texto: a forma “e”Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.240-253. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/43
[Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a43

Teixeira, Joana (2018). Divergência seletiva no estádio final de aquisição de L2: Dados sobre a construção com there em inglêsRevista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.254-275. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/44 [Accessed 1 Oct. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a44

Vitorino, Inês and Lobo, Maria (2018). Aquisição de estruturas com subida de clítico em português europeu. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (4), pp.276-294. Available at: https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/45/28 [Accessed 5 June 2019]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.26334/2183-9077/rapln4ano2018a45


Chapters in books/proceedings with peer review


Albuquerque, Alexandra and Costa, Rute (2018). The Satisfactory Cycle of Terminology Management in Translation Mediated Business Communication: Problems and Opportunities. In: É. Poirier and D. Gallego-Hernández, eds., Business and Institutional Translation. [n.a.]: Cambridge Scholars Publishing, pp.149-164. ISBN 978-1-5275-0760-9.

Albuquerque, Alexandra; Costa, Rute and Esperança, José (2018). O ciclo do satisfatório na gestão de terminologia das empresas internacionalizadas. In: M. González González, M. D. Sánchez-Palomino and I. Veiga Mateos, eds., Terminoloxía: a necesidade da colaboración. Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp.383-408. ISBN 978-84-16922-87-1.

Almeida, Bruno; Roche, Christophe and Costa, Rute (2018). Archaeological classification and ontoterminology: the case of Islamic archaeology of the al-Andalus. In: C. Roche, ed., TOTh 2017: Terminologie & Ontologie: Théories et Applications. [PDF] Chambéry: Éditions de l’université de Savoie Mont Blanc, pp.221-236. Available at: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01826942 [Accessed 25 July 2019]. ISBN 9782919732807.

Amaro, Raquel (2018). Integrating Prepositions in WordNets: Relations, Glosses and Visual Description. In: I. Kernerman and S. Krek, eds., Proceedings of the LREC 2018 Workshop “Globalex 2018 – Lexicography & WordNets”. [PDF] Miyazaki: European Language Resources Association (ELRA), pp.66-74. Available at: http://lrec-conf.org/workshops/lrec2018/W33/index.html [Accessed 14 Feb. 2019]. ISBN 979-10-95546-28-3.

Batoréo, Hanna Jakubowicz (2018). Aquisição/aprendizagem da competência metafórica no contexto do Português Língua Não Materna: importância da reestruturação conceptual na expressão de emoções e valores. In: H. Barroso, ed., O Português na Casa do Mundo, Hoje. [PDF] V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.53-80. Available at: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/55301 [Accessed 19 Feb. 2019]. ISBN 978-989-755-348-6.

Caetano, Maria do Céu (2018). Keynote Article: On the Notion of “Suffixal Alternation” in Word-formation. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.141-160. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Carvalho, Sara; Costa, Rute and Roche, Christophe (2018). The Role of Conceptual Relations in the Drafting of Natural Language Definitions: an Example from the Biomedical Domain. In: I. Kernerman and S. Krek, eds., Proceedings of the LREC 2018 Workshop “Globalex 2018 – Lexicography & WordNets”. [PDF] Miyazaki: European Language Resources Association (ELRA), pp.10-16. Available at: http://lrec-conf.org/workshops/lrec2018/W33/index.html [Accessed 14 Feb. 2019]. ISBN 979-10-95546-28-3.

Dechamps, Christina (2018). Corpus de spécialité et didactique du FOS: quelles perspectives pour le français juridique. In: 4th International Conference Language for specific purposes and professional identity. Belgrade: University of Belgrade, pp.355-366. ISBN 978-86-81018-01-9. 

Dechamps, Christina (2018). Guides touristiques et combinatoire verbale. In: C. Flinz, E. Carpi and A. Farina, eds., Le guide touristique: lieu de rencontre entre lexique et images du patrimoine culturel. Vol. 1. [PDF] Firenze: Firenze University Press, pp.145-156. Available at: http://www.fupress.com/archivio/pdf/3359_15756.pdf [Accessed 2 Nov. 2018]. eISBN 978-88-6453-693-4.

Dechamps, Christina (2018). Terminologie et didactique des langues: le mariage est-il possible pour un meilleur enseignement de la traduction? In: A. Bravo et al., eds., Culturas, Identidades e Litero-Línguas EstrangeirasAtas do I Colóquio Internacional de Línguas Estrangeiras. [PDF] Bragança: Instituto Politécnico de Bragança, pp.51-60. Available at:
https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/17975/5/ebook%202015%20I%20CILE%20Livro%20de%20Atas%20v2.pdf [Accessed 2 Nov. 2018]. ISBN 978-972-745-244-6.

Gonçalves, Matilde (2018). Keynote Article: Towards a Text Theory (Within Text Linguistics). In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.13-27. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Grillo, Ninno; Aguilar, Miriam; Roberts, Leah; Santi, Andrea and Turco, Giuseppina (2018). Prosody of classic garden path sentences: The horse raced faster when embedded. In: Proceedings of the 9th International Conference on Speech Prosody. [PDF] [n.a.]: Speech prosody 2018, pp.284-288. Available at: https://www.isca-speech.org/archive/SpeechProsody_2018/pdfs/196.pdf [Accessed 7 June 2019]. ISSN 2333-2042.

Fidalgo, Marta (2018). Text Linguistics and Text Revision: An Alliance Approach. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.28-41. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Jorge, Noémia and Luís, Maria do Rosário (2018). O discurso relatado em textos de divulgação científica na imprensa portuguesa atual. In: J. Veloso, J. Guimarães, P. Silvano and R. Sousa-Silva, eds., A linguística em diálogo. Volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto. Porto: Universidade do Porto, pp.229-245. ISBN 9789895410439.

Lino, Teresa (2018, forthcoming). Internacionalizaçâo da Língua Portuguesa e Lexicografia. In: Actes des Assises Internationales de la Langue Portugaise et de la Langue Espegnole. Université de Jean Monnet – Saint-Étienne.

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca and Crispim, Maria de Lourdes (2018). Dificuldades na Elaboração do Dicionário da Língua Portuguesa Medieval. In: Atas do 30.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.a.].

Malaca Casteleiro, João; Xavier, Maria Francisca and Crispim, Maria de Lourdes (2018). Documentação Antiga para o Núcleo da Lusofonia: Museu dos Descobrimentos de Belmonte. In: Atas do 29.º Colóquio da Lusofonia. Pico: AICL – Associação Internacional Colóquios da Lusofonia, [n.a.].

Martinez, W. and Barbosa, Sílvia (2018). Building a Portuguese oenological dictionary: from corpus to terminology via co-occurrence networks. In: J. Čibej, V. Gorjanc, I. Kosem and S. Krek, eds., Proceedings of the XVIII EURALEX International Congress: Lexicography in Global Contexts. [PDF] Ljubljana: Ljubljana University Press, Faculty of Arts, pp.351-361. Available at: https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/book/118 [Accessed 5 June 2019].

Morozova, Milana (2018). Designing a Transcription System for Spoken Discourse: A Case of Stand-Up Comedy. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.72-88. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M.; Costa, Márcia and Vigário, Marina (2018). Effects of non-native spelling in the production accuracy of Portuguese medicine brand names. In: J. E. Quintela Varajão et al., eds., CENTERIS 2018 – Conference on Enterprise Information Systems: ProjMAN 2018 – International Conference on Project MANagement / HCist 2018 – International Conference on Health and Social Care Information Systems and Technologies. Vol. 138. [n.a.]: SciKA, pp.295-301.

Ramos, Margarida and Costa, Rute (2018). Semantic analyses of texts for eliciting and representing concepts: the TermCork project. In: C. Roche, ed., TOTh 2016: Terminologie & Ontologie: Théories et Applications. Chambéry: Éditions de l’université de Savoie Mont Blanc, pp.167-200. ISBN 9782919732821.

Rodeiro, Helena (2018). The Management of Voices in the News: Enunciative Staging and Enunciative “Effacement” in Television News Reports. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.106-121. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Rosa, Rute (2018). The Attribution of Genre Tags: The Case of Graffiti. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.89-105. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Rosa, Rute (2018). The Discursive Pattern of Academic Texts. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.42-57. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Salema, Luís; Costa, Rute e Roberto, Maria Teresa (2018, forthcoming). Terminological phraseology in European Portuguese weather forecasts. In: Proceedings of the 44th Austrian Linguistics Conference.

Silva, Manuel (2018). Localização de ontologias de domínio no contexto de redes colaborativas: contributos de uma abordagem de base terminológica. In: M. González González, M. D. Sánchez-Palomino and I. Veiga Mateos, eds., Terminoloxía: a necesidade da colaboración. Madrid: Iberoamericana Vervuert, pp.409-436. ISBN 978-84-16922-87-1.

Teixeira, José (2018). De todas as línguas se pode ver o mar: O Português e as línguas globais. In: H. Barroso, ed., O Português na Casa do Mundo, Hoje. [PDF] V. N. Famalicão: Edições Húmus, pp.133-153. Available at: http://hdl.handle.net/1822/54979 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 978-989-755-348-6.

Valentim, Duane (2018). Epilinguistic Activity in a Teaching Context: Reported Enunciation. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.58-71. ISBN 978-1-5275-0568-1.


Chapters in books


Abrantes, Ana Margarida and Pascual, Esther (2018). Talk this dance. On the conceptualization of dance as fictive conversation. In: R. Kemp and B. McConachie, eds., The Routledge Companion to Theater, Performance and Cognitive Science. 1.st ed. New York and London: Routledge. eISBN 9781315169927; ISBN 9781138048898.

Baía, Fátima and Correia, Susana (2018). Reduplicated words and templates in Brazilian and European Portuguese. In: E. Babatsouli, ed., Crosslinguistic Research in Monolingual and Bilingual Speech. 1.st ed. Chania: Institute of Monolingual and Bilingual Speech, pp.81-92.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel and Teixeira, Carla (2018). O resumo de artigo científico: exemplo de um percurso didático em escrita académica. In: P. Osório, E. Leurquin and M. Coelho, eds., Lugar da gramática na aula de Português. 1.st ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, pp.126-147.

Coutinho, Maria Antónia (2018). Literacia científica e literacia literária: implicações e desafios. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.28-42. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola
[Accessed 12 Oct. 2018].

Ferro, Maria João and Gómez, A. (2018, forthcoming). A integração de ferramentas digitais no ensino presencial de línguas para fins específicos: O caso do inglês e do espanhol de negócios. In: Innovation and Technology in Language Teaching Proceedings.

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – algumas marcas de género. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.79-89. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – da análise de um exemplar de género à produção textual orientada. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.177-184. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Gonçalves, Matilde et al. (2018). Textos de divulgação da ciência – das práticas sociais à aula de Português. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.90-102. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Jorge, Noémia and Luís, Rosário (2018). O discurso relatado em textos de divulgação científica na imprensa portuguesa atual. In: J. Veloso, J. Guimarães, P. Silvano and R. Silva, eds., A linguística em diálogo. Volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto. 1.st ed. Porto: FLUP – CLUP, [n.a.]. ISBN 9789895410439.

Leal, Audria (2018). Multimodalidade e multiliteracia: elementos verbais e não verbais nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.43-54. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Lino, Teresa (2018). Lexicografia Bilingue: Dicionário Português Europeu-Árabe Padrão. In: Abordagens de Lexicografia Bilingue Português Europeu – Árabe Padrão. 1.st ed. Rabat: Institut d’Etudes Hispano Lusophones, Université Mohamed V, [n.a.].

Lino, Teresa (2018). Portuguese lexicography in the internet era. In: P. Fuertes-Oliveira, ed., The Routledge Handbook of Lexicography. 1.st ed. Abingdon: Routledge, [n.a.]. ISBN 9781138941601.

Madeira, Ana (2018). Inflected infinitives in L2 Portuguese. In: A. L. Santos e A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. 1.st ed. [n.a.]: John Benjamins Publishing Company, pp.321-360. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Nardelli, Marina Cestari and Lobo, Maria (2018). Clitic omission in bilingual Portuguese-Spanish acquisition. In: A.Gavarró, ed., On the Acquisition of the Syntax of Romance. 1.st ed. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.119-145.

Oliveira, Mariangela (2018). Afixoides de base espacial em construções gramaticais do português: neoanálise e analogização. In: E. Bispo and I. Rosário, eds., Pesquisas contemporâneas em descrição do português. 1.st ed. Niterói: Instituto de Letras/UFF, pp.56-67.

Oliveira, Mariangela (2018). Arquitetura construcional e competição pelo uso. In: M. A. Cunha, E. Bispo and J. Silva, eds., Variação e mudança em perspectiva construcional. 1.st ed. Natal: Edufrn, pp.105-136. ISBN 978-85-425-0787-4.

Pinto, Rosalice and Teixeira, Carla (2018). A Constituição brasileira de 88 e seus ecos intertextuais: A “jurislinguística discursiva” em foco. In: A. L. Tinoco Cabral and F. Bueno, eds., Direito e linguagem: a Constituição de 1988. 1.st ed. [n.a.]: Editora Thoth, p.125.

Ramos, Isabel (2018). Entre o Português, a História e a Biologia – da leitura analítica à construção de grelhas de análise textual. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.164-176. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Rosa, Rute (2018). A ordem do expor e a ordem do narrar nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.70-78. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola
[Accessed 12 Oct. 2018].

Silva, Carolina (2018). How Portuguese children interpret subject pronouns in complement clauses: Effects of mood selection and position of antecedent. In: A. L. Santos and A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. 1.st ed. Amesterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.361-391. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Teixeira, Carla (2018). Géneros de divulgação científica (notícia, reportagem, entrevista) – do contexto de produção ao texto. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.147-163. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Teixeira, Carla (2018). O especialista e outros sujeitos em artigos jornalísticos de divulgação científica na área da saúde. In: M. Gonçalves and N. Jorge eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.55-69. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Teixeira, José (2018). O Falar Bracarense: mitos, identidades e palavrões. In: J. Teixeira, ed., Espaços, Culturas Urbanas e Contemporaneidade. 1.st ed. Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho, pp.159-178. ISBN 978-989-755-336-3.


Books


Banza, Ana Paula and Gonçalves, Maria Filomena (2018). Roteiro de História da Língua Portuguesa. Évora: UNESCO Chair in Intangible Heritage and Traditional Know-How: Linking Heritage. University of Évora. ISBN 978-989-99442-6-8.

Jorge, Noémia (2018). Guia de Estudo: Português – 10.º Ano. Porto: Porto Editora.

Jorge, Noémia (2018). Preparação para Exames Nacionais de Português 12.º Ano. Mem Martins: Editorial do Ministério da Educação.

Moreno, Mihaela (2018). Relational Adjectives in Romance and English. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9781108290401.
DOI 10.1017/9781108290401


Book editions


Coutinho, Maria Antónia; Guilherme, Ana; Teixeira, Joana and Carvalho, Beatriz, eds. (2018). Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Gonçalves, Matilde and Jorge, Noémia, eds. (2018). Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL. Available at:
https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Grin, François, coord., Conceição, Manuel Célio et al., eds. (2018). The MIME Vademecum. Mobility and Inclusion in Multilingual Europe. [n.a.]: MIME Project. ISBN 978-2-8399-2402-3.

Jorge, Noémia; Coutinho, Maria Antónia; Fidalgo, Marta and Rosa, Rute, eds. (2018). Práticas textuais 17|18. 1.st ed. [PDF] [n.a.]: Calaméo. Available at: http://hdl.handle.net/10362/42697 [Accessed 30 July 2018]. ISBN 978-989-20-8480-0.

Prado Aragonés, Josefina; Galloso Camacho, M. Victoria and Conceição, Manuel Célio, eds. (2018). La disponibilidad léxica en situación de contacto de lenguas en las zonas limítropes de Andalucía y Extremadura España. [n.a.]: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva. ISBN 978-84-92944-05-7.

Teixeira, José, ed. (2018). Espaços, Culturas Urbanas e Contemporaneidade. Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho. ISBN 978-989-755-336-3.


Journal editions


Marques, Maria Aldina and Seara, Isabel Roboredo, eds. (2018). Diacrítica. Argumentação e Discursos, [online] 31(1). Available at: http://diacritica.ilch.uminho.pt/index.php/dia/issue/view/3/PDF-32.1 [Accessed 29 Jan. 2019]. eISSN 2183-9174; ISSN 0870-8967.


Doctoral Theses


Alzamora, Helena (2018). As perífrases verbais no português europeu contemporâneo. PhD. Supervised by Clara Nunes Correia. Universidade NOVA de Lisboa. Available at: http://hdl.handle.net/10362/35961 [Accessed 24 Oct. 2018].

Batalha, Joana (2018). Relações entre conhecimento explícito da língua e a competência de leitura. Compreensão de dependências referenciais no ensino básico. PhD. Supervised by João Costa (Universidade NOVA de Lisboa) and Ana Luísa Costa (Instituto Politécnico de Setúbal). Universidade NOVA de Lisboa. Available at: http://hdl.handle.net/10362/43439 [Accessed 18 Oct. 2018].

Carvalho, Sara (2018). A terminological approach to knowledge organization within the scope of endometriosis: the EndoTerm project. PhD. Supervised by Rute Costa (Universidade NOVA de Lisboa) and Christophe Roche (Université Savoie Mont Blanc). Co-tutelle agreement between the Universidade NOVA de Lisboa and the Communauté Université Grenoble Alpes. Available at: http://hdl.handle.net/10362/49745 [Accessed 7 Nov. 2018].

Teixeira, Joana (2018). L2 Acquisition at the interfaces: Subject-verb inversion in L2 English and its pedagogical implications. PhD. Supervised by Ana Madeira and Ana Gonçalves Matos. Universidade NOVA de Lisboa. Available at: http://hdl.handle.net/10362/54381 [Accessed 14 Dec. 2018].

Valentim, Duane (2018). Proposta de trabalho didáctico sobre o conteúdo Enunciação Reportada sob uma abordagem enunciativa. PhD. Supervised by Marília Blundi Onofre (Universidade Federal de São Carlos, SP) and Helena Topa Valentim (Universidade NOVA de Lisboa). Universidade Federal de São Carlos, São Paulo (Brazil). Available at:
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/10118/VALENTIM_Duane_2018.pdf?sequence=4&isAllowed=y [Accessed 19 Nov. 2018].


Other publications


Alzamora, Helena and Correia, Clara Nunes (2018). Para lá das perífrases: os verbos “começar” e “acabar” enquanto verbos não auxiliares – algumas perspetivas. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.39-42.

Brocardo, Maria Teresa (2018). Haver e ter – balanços e perspetivas. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.35-38.

Brocardo, Maria Teresa and Correia, Clara Nunes, eds. (2018). Cadernos WGT: (Novos) Balanços e Perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel and Teixeira, Carla (2018). Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.19-26.

Costa, Manuel Luís (2018). “Que ninguém carregue no botão!”: trajetórias, direcionalidade e a semântica dos verbos. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.43-48.

Costa, Rute and Ramos, Margarida (2018). Définition contextuelle et contexte définitionnel: Le cas de la terminologie des drones. [Poster] 11es journées du réseau Lexicologie, Terminologie, Traduction, 25-28 Sep., Grenoble, France.

Fidalgo, Marta (2018). Texto e tecnologias de tradução – perspetivas e desafios. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.13-18.

Martins, Ana Sousa (2018). O texto de opinião: referencialidade, accionalidade e linearização. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.7-12.

Morgado, Sara; Lobo, Maria and Luegi, Paula (2018). The overt pronoun in European Portuguese prefers animate antecedents. [Poster] CUNY 2018, 15 March, Davis, United States of America.

Pires, Carla; Correia, Susana; Cavaco, Afonso M. and Vigário, Marina (2018). Are Portuguese brand names of medicines readable? [Poster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, 25-27 June, University of Lisbon, Lisboa, Portugal.

Pires, Carla; Correia, Susana; Costa, M.; Cavaco, Afonso M. and Vigário, Marina (2018). Evaluation of oral production accuracy of Portuguese brand names of medicines. [Poster] 1st International Conference on Pharmacy Practice Research, 25-27 June, University of Lisbon, Lisboa, Portugal.

Pruekchaikul, Korapat (2018). A antítese do homem: Uma análise pictórica das publicidades portuguesas. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.27-33.

Rosa, Rute (2018). A noção de padrão discursivo: balanço e perspetivas. In: M. T. Brocardo and C. N. Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, pp.1-6.


Other articles and chapters in books


Brocardo, Maria Teresa and Correia, Clara Nunes (2018). Apresentação. In: M.T. Brocardo and C. Nunes Correia, eds., Cadernos WGT: (Novos) Balanços e Perspetivas. Lisboa: NOVA FCSH, [n.a.].

Coutinho, Maria Antónia; Carvalho, Beatriz; Guilherme, Ana and Teixeira, Joana (2018). Introduction. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.1-2. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Gonçalves, Matilde and Jorge, Noémia (2018). Apresentação. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.4-5. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Leal, Audria; Teixeira, Carla; Marques, Isabelle Simões and Gonçalves, Matilde (2018). The First “Shares”: The First Ten Forums for Linguistic Sharing. In: M. A. Coutinho, A. Guilherme, J. Teixeira and B. Carvalho, eds., Grammar and Text: Selected Papers from the 10th and 11th Fora for Linguistic Sharing. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing, pp.3-12. ISBN 978-1-5275-0568-1.

Seara, Isabel Roboredo (2018). Prefácio. In: S. Brito, ed., O Tom Confessional e Autobiográfico na epistolografia de Machado de Assis. Lisboa: Chiado Editora, pp.7-11.

Teixeira, José (2018). Espaços, Culturas Urbanas e Contemporaneidade: Em jeito de Introdução. In: J. Teixeira, ed., Espaços, Culturas Urbanas e Contemporaneidade. 1.st ed. Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho, pp.7-15. ISBN 978-989-755-336-3.