Chapters in books


Abrantes, Ana Margarida and Pascual, Esther (2018). Talk this dance. On the conceptualization of dance as fictive conversation. In: R. Kemp and B. McConachie, eds., The Routledge Companion to Theater, Performance and Cognitive Science. 1.st ed. New York and London: Routledge. eISBN 9781315169927; ISBN 9781138048898.

Baía, Fátima and Correia, Susana (2018). Reduplicated words and templates in Brazilian and European Portuguese. In: E. Babatsouli, ed., Crosslinguistic Research in Monolingual and Bilingual Speech. 1.st ed. Chania: Institute of Monolingual and Bilingual Speech, pp.81-92.

Cardoso, Adriana; Sebastião, Isabel and Teixeira, Carla (2018). O resumo de artigo científico: exemplo de um percurso didático em escrita académica. In: P. Osório, E. Leurquin and M. Coelho, eds., Lugar da gramática na aula de Português. 1.st ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, pp.126-147.

Coutinho, Maria Antónia (2018). Literacia científica e literacia literária: implicações e desafios. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.28-42. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola
[Accessed 12 Oct. 2018].

Ferro, Maria João and Gómez, A. (2018, forthcoming). A integração de ferramentas digitais no ensino presencial de línguas para fins específicos: O caso do inglês e do espanhol de negócios. In: Innovation and Technology in Language Teaching Proceedings.

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – algumas marcas de género. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.79-89. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Filipe, Luzonzo (2018). O artigo de divulgação científica – da análise de um exemplar de género à produção textual orientada. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.177-184. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Gonçalves, Matilde et al. (2018). Textos de divulgação da ciência – das práticas sociais à aula de Português. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.90-102. Available at:
https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Jorge, Noémia and Luís, Rosário (2018). O discurso relatado em textos de divulgação científica na imprensa portuguesa atual. In: J. Veloso, J. Guimarães, P. Silvano and R. Silva, eds., A linguística em diálogo. Volume comemorativo dos 40 anos do Centro de Linguística da Universidade do Porto. 1.st ed. Porto: FLUP – CLUP, [n.a.]. ISBN 9789895410439.

Leal, Audria (2018). Multimodalidade e multiliteracia: elementos verbais e não verbais nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.43-54. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Lino, Teresa (2018). Lexicografia Bilingue: Dicionário Português Europeu-Árabe Padrão. In: Abordagens de Lexicografia Bilingue Português Europeu – Árabe Padrão. 1.st ed. Rabat: Institut d’Etudes Hispano Lusophones, Université Mohamed V, [n.a.].

Lino, Teresa (2018). Portuguese lexicography in the internet era. In: P. Fuertes-Oliveira, ed., The Routledge Handbook of Lexicography. 1.st ed. Abingdon: Routledge, [n.a.]. ISBN 9781138941601.

Madeira, Ana (2018). Inflected infinitives in L2 Portuguese. In: A. L. Santos e A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. 1.st ed. [n.a.]: John Benjamins Publishing Company, pp.321-360. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Nardelli, Marina Cestari and Lobo, Maria (2018). Clitic omission in bilingual Portuguese-Spanish acquisition. In: A.Gavarró, ed., On the Acquisition of the Syntax of Romance. 1.st ed. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.119-145.

Oliveira, Mariangela (2018). Afixoides de base espacial em construções gramaticais do português: neoanálise e analogização. In: E. Bispo and I. Rosário, eds., Pesquisas contemporâneas em descrição do português. 1.st ed. Niterói: Instituto de Letras/UFF, pp.56-67.

Oliveira, Mariangela (2018). Arquitetura construcional e competição pelo uso. In: M. A. Cunha, E. Bispo and J. Silva, eds., Variação e mudança em perspectiva construcional. 1.st ed. Natal: Edufrn, pp.105-136. ISBN 978-85-425-0787-4.

Pinto, Rosalice and Teixeira, Carla (2018). A Constituição brasileira de 88 e seus ecos intertextuais: A “jurislinguística discursiva” em foco. In: A. L. Tinoco Cabral and F. Bueno, eds., Direito e linguagem: a Constituição de 1988. 1.st ed. [n.a.]: Editora Thoth, p.125.

Ramos, Isabel (2018). Entre o Português, a História e a Biologia – da leitura analítica à construção de grelhas de análise textual. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.164-176. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Rosa, Rute (2018). A ordem do expor e a ordem do narrar nos textos de divulgação científica. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.70-78. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola
[Accessed 12 Oct. 2018].

Silva, Carolina (2018). How Portuguese children interpret subject pronouns in complement clauses: Effects of mood selection and position of antecedent. In: A. L. Santos and A. Gonçalves, eds., Complement Clauses in Portuguese: Syntax and acquisition. 1.st ed. Amesterdam: John Benjamins Publishing Company, pp.361-391. (Issues in Hispanic and Lusophone Linguistics, vol. 17.)

Teixeira, Carla (2018). Géneros de divulgação científica (notícia, reportagem, entrevista) – do contexto de produção ao texto. In: M. Gonçalves and N. Jorge, eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.147-163. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Teixeira, Carla (2018). O especialista e outros sujeitos em artigos jornalísticos de divulgação científica na área da saúde. In: M. Gonçalves and N. Jorge eds., Literacia científica na escola. 1.st ed. [eBook] Lisboa: NOVA FCSH – CLUNL, pp.55-69. Available at: https://issuu.com/matildegoncalves5/docs/literacia_cient_fica_na_escola [Accessed 12 Oct. 2018].

Teixeira, José (2018). O Falar Bracarense: mitos, identidades e palavrões. In: J. Teixeira, ed., Espaços, Culturas Urbanas e Contemporaneidade. 1.st ed. Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho, pp.159-178. ISBN 978-989-755-336-3.