Publications 2015-2017
2017
Abrantes, Ana Margarida (2017). Sobre o Perdão. Histórias de uma Resposta Improvável. In: A. T. Matos, G. d’Oliviera Martins and P. Hananberg, eds., O Futuro ao Nosso Alcance. Homenagem a Roberto Carneiro. 1.st ed. Lisboa: CEPCEP, pp.301-314. ISBN 978-972-9045-40-0.
Almeida, Carla (2017). Negociação do sentido em ambientes virtuais de ensino / aprendizagem. In: J. A. Moreira and C. Vieira, eds., eLearning no Ensino Superior. Vol. 4. 1.st ed. Coimbra: CINEP/IPC, pp.17-38. ISBN 978-989-99463-4-7.
Almeida, Carla (2017). O poder dos discursos do patronato portuense nas sessões comemorativas de aniversários: rituais verbais, argumentação e configuração enunciativa / The power of the speeches of porto’s employers in anniversary commemorative sessions: verbal rituals, argumentation and enunciative configuration, Revista Linha d’Água, [online] 30(1), pp.69-87. Available at: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i1p69-87 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 2236-4242.
Álvaro, Patrícia and Ferrari, Lilian, eds. (2017). Linguística cognitiva: pensamento, linguagem e cultura. Vol. 2. Campos de Goytacazes: Brasil Multicultural.
Andrade, Helen and Ferrari, Lilian (2017). Dêixis, espaços mentais e categorização: o caso dos pronomes we e you em inglês. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [online] 33(1), pp.219-241. Available at: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4450381937360662086 [Accessed 4 Sep. 2018]. ISSN 1678-460X.
Anjos, Rafael; Fernandes, Carla and Pereira, João (2017). 3D Flashback: an informative application for dance. ERCIM News, [online] 108, pp.33-34. Available at: https://ercim-news.ercim.eu/en108/special/3d-flashback-an-informative-application-for-dance [Accessed 28 Sep. 2017]. ISSN 0926-4981.
Avelar, Maíra and Ferrari, Lilian (2017). Integração experiencial e dêixis locativa: O papel discursivo dos gestos. Caderno de Estudos Linguísticos, [online] 59(1), pp.73-89. Available at: https://doi.org/10.20396/cel.v59i1.8648300 [Accessed 4 Sep. 2018]. ISSN 2447-0686.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2017). On Ironic Puns in Portuguese Authentic Oral Data. How does multiple meaning make irony work? In: A. Athanasiadou and H. Colston, eds., Irony in Language Use and Communication. 1.st ed. [n.a.]: John Benjamins, pp.109-126. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9332 [Accessed 8 May 2020]. ISBN 9789027209856.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2017). Tipologia do espaço e tipologia das línguas na Linguística cognitiva: proposta de Leonard Talmy. In: P. T. Alvaro and L. Ferrari, eds., Linguística Cognitiva: pensamento, linguagem e cultura. Vol. I. 1.st ed. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, pp.136-177. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9333 [Accessed 8 May 2020]. ISBN 978-85-5635-013-8.
Batoréo, Hanna Jakubowicz; Almeida, Nuno and Lourenço, Soraia (2017). Aspetos da Realidade do Português como Língua Oficial em Timor-Leste: uma reflexão dez anos depois da independência. In: P. Osório, ed., Teorias e Usos Linguísticos. Aplicações ao Português Língua Não Materna. 2nd ed. Lisboa: Lidel, pp.335-358. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9349 [Accessed 8 May 2020]. ISBN 978-989-752-258-1.
Bernardo, Ana Maria; Alves, Fernanda Mota and Abrantes, Ana Margarida, eds. (2017). Vom Experiment zur Neuorientierung. Forschungswege der Germanistik im 21. Jahrhundert. Berlim: Frank&Timme. ISBN 978-3-7329-0135-7.
Oliveira, Mariangela (2017). Linguística funcional centrada no uso e ensino. In: V. Casseb-Galvão and M. H. Neves, eds., O todo da língua – teoria e prática do ensino de português. 1.st ed. São Paulo: Parábola Editorial, pp.15-34.
Oliveira, Mariangela (2017). Propriedades contextuais e mudança construcional: o caso de aí está e aí tá no português do Brasil. Revista Odisséia, [online] 2 (special issue), pp.125-143. Available at: https://doi.org/10.21680/1983-2435.2017v2n0ID12889 [Accessed 7 Sep. 2018]. ISSN 1983-2435.
Oliveira, Mariangela and Teixeira, Ana (2017). Padrões construcinais de base locativa na perspectiva do texto e da gramática do português. In: E. Luquetti and S. Moura, eds., Linguística em perspectiva: cognição e ensino de língua e literatura. Vol. 1. 1.st ed. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, pp.74-91.
Pelosi, Ana; Santos, Letícia Adriana and Amaral, Janete Pereira (2017). Prefácio. In: A. Pelosi, L. A. Santos and J. P. Amaral, org., Violência, Polidez, Mediação de Conflitos e Acesso à Justiça: Alguns Caminhos. Vol. 1. Fortaleza: Estácio.
Pelosi, Ana; Santos, Letícia Adriana and Amaral, Janete Pereira, eds. (2017). Violência, Polidez, Mediação de Conflitos e Acesso à Justiça: Alguns Caminhos. Vol. 1. Fortaleza: Estácio.
Pinheiro, Diogo and Ferrari, Lilian (2017). “Aí vem eu doidão”: Uma abordagem cognitivista para a inversão do sujeito no português brasileiro. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [online] 33(1), pp.187-217. Available at: http://dx.doi.org/10.1590/0102-445030345206455426 [Accessed 4 Sep. 2018]. ISSN 1678-460X.
Pinheiro, Diogo et al. (2017). Referência genérica em SNs singulares: uma abordagem cognitivista experimental. Revista de Estudos da Linguagem, [online] 25(3), pp.1463-1500. Available at: http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.25.3.1463-1500 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 2237-2083.
Silva, Maria da Luz and Batoréo, Hanna Jakubowicz (2017). Aquisição e aprendizagem da morfologia e morfossintaxe verbal pelos falantes de herança das comunidades imigrantes na Suíça. In: P. Osório, ed., Teorias e Usos Linguísticos. Aplicações ao Português Língua Não Materna. 2.nd ed. Lisboa: Lidel, pp.55-68. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9348 [Acesso 8 May 2020]. ISBN 978-989-752-258-1.
Teixeira, José (2017). Mais importante que a verdade: o valor argumentativo dos provérbios. In: R. Soares and O. Lauhakangas, eds., 10.º Colóquio Interdisciplinar sobre Provérbios / 10th Interdisciplinary Colloquium on Proverbs. Atas ICP16 Proceedings. [PDF] [n.a.]: Associação Internacional de Parameologia / International Association of Paramiology (AIP-IAP), pp.550-560. Available at: http://hdl.handle.net/1822/47555 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 978-989-98685-7-1.
Teixeira, José (2017). Metáforas verbais e pictóricas, média e comunicação: a cascata de metáforas de “geringonça” nos cartunes. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Linguísticos, [online] 21(1), pp.87-110. Available at: http://hdl.handle.net/1822/53379 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 0874-0321.
2016
Almeida, Carla (2016). «Conselho de amigo, aviso do céu»: contributos para a análise semântico-pragmática dos atos ilocutórios de conselho e de aviso em confronto com o de ameaça. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (2), pp.1-29. Available at: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1534/1340 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapl2a1
Almeida, Carla (2016). Dispositivos linguísticos de atenuação e de intensificação: estratégias retórico-argumentativas de persuasão. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Linguísticos, 20(1), pp.25-50. ISSN 0874-0321.
Almeida, Carla (2016). Estratégias discursivas de mitigação na sequência discursiva de pergunta-resposta: a justificação no contexto de entrevista. Revista da Associação Portuguesa de Linguística, [online] (1), pp.19-36. Available at: http://ojs.letras.up.pt/index.php/APL/article/view/1585/1408
[Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 2183-9077.
DOI 10.21747/ 2183-9077/rapla4
Almeida, Maria Clotilde and Sousa, Bibiana (2016). Worldmaking in Rap – Predators, Fighters, Salvagers: a Multimodal Approach. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.23-37. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Álvaro, Patrícia and Ferrari, Lilian, eds. (2016). Linguística cognitiva: da linguagem aos bastidores da mente. Vol. 1. Campos de Goytacazes: Brasil Multicultural.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). AQUA-motion domain and metaphorization patterns in European Portuguese: AQUA-motion metaphor in AERO-motion and abstract domains. Signo Journal, 41(70), pp.88-100. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6231 [Accessed 8 May 2020]. ISSN 1982-2014.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Como conceptualizamos a ironia no discurso? Representações e meta-representações do implícito. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Linguísticos, 20(1), pp.9-24. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6234 [Accessed 8 May 2020]. ISSN 0874-0321.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Gramáticas de costas voltadas: que futuro para o ensino do português como língua pluricêntrica a falantes não-nativos (PLNM)? In: B. Hlibowicka-Weglarz, J. Wisniewska and E. Jablonka, eds., Língua Portuguesa: unidade e diversidade. 1.st ed. Lublin: Editora da Universidade Marie Curie-Sklodowska, pp.93-108. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6232 [Acessed 8 May 2020]. ISBN 978-83-7784-913-2.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Que gramática temos para estudar o português língua pluricêntrica? In: J. Teixeira, ed., O Português como Língua num mundo global: problemas e potencialidades. 1.st ed. Braga: Universidade do Minho – Centro de Estudos Lusíadas, pp.85-102. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6235 [Accessed 8 May 2020]. ISBN 978-989-755-209-0.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). Resenha Crítica: The languag myth: why language is not an instinct? Revista LinguíStica, 12(1), pp.21-32. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6236 [Accessed 8 May 2020]. eISSN 2238-975X; ISSN 1808-835X.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2016). The contact induced partial restructuring of the non-dominating variety of portuguese in East Timor. In: R. Muhr et al., eds., Pluricentric languages and non-dominant varieties worldwide: the pluricentricity of portuguese and spanish: new concepts and descriptions. Vol. 2. 1.st ed. Wien: Peter Lang, pp.137-152. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6233 [Accessed 8 May 2020]. ISBN 978-3-631-67914-2.
Batoréo, Hanna Jakubowicz and Ferrari, Lilian (2016). Events of motion and Talmyan typology: verb-framed and satellite-framed patterns in Portuguese. Cognitive Semantics, 2(1), pp.59-79. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/6212 [Accessed 8 May 2020]. eISSN 2352-6416; ISSN 2352-6408.
Cabral, Diogo; Silva, João; Fernandes, Carla and Correia, Nuno (2016). Annotating Live Video with Tablet Computers: a preliminary user study. In: P. Buono, R. Lanzilotti and M. Matera, eds., Proceedings of the 2016 International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (AVI’16). [PDF] New York: ACM, pp.296-297. Available at: https://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2909132.2926069 [Accessed 12 Oct. 2017]. ISBN 9781450341318.
DOI 10.1145/2909132.2926069
Carneiro, Mônica and Pelosi, Ana (2016). Metáforas sistemáticas e sua emersão na fala de vítimas de violência doméstica contra a mulher. In: E. Leurquin, M.J. Marçalo and M.M. Souza, eds., Múltiplas Facetas da Linguagem. 1.st ed. Campinas: Mercado de Letras, pp.15-36. ISBN 978-85-7591-440-3.
Castilho, Ataliba, ed. (2016). Rede Interuniversitária/Projeto: Projecto CNPq (Brasil) “Para a História do Português Brasileiro (PHPB)”. Scientific revision [one chapter] by H. Batoréo. São Paulo: Universidade de São Paulo and Museu da Língua Portuguesa. Available at: https://sites.google.com/site/corporaphpb/home [Accessed 29 Aug. 2018].
Cavalcanti, Fernanda and Pelosi, Ana (2016). As metáforas animais e suas implicações interacionais. Scripta, [online] 20(40), pp.272-285. Available at:
http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/P.2358-3428.2016v20n40p272 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 2358-3428.
DOI 10.5752/P.2358-3428.2016v20n40p272
Evola, Vito; Skubisz, Joanna and Fernandes, Carla (2016). The Role of Eye Gaze and Body Movements in Turn-Taking during a Contemporary Dance Improvisation. In: E. Gilmartin, L. Cerrato and N. Campbell, eds., Extended Abstracts of the 3rd European Symposium on Multimodal Communication (MMSYM 2015). [PDF] Linköping: LiU Press, pp.24-31. Available at: http://www.ep.liu.se/ecp/article.asp?issue=105&article=005 [Accessed 11 Oct. 2017]. ISBN 978-91-7685-679-6.
DOI 10.13140/RG.2.1.3115.6885
Fernandes, Carla (2016). Introduction. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.1-6. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Fernandes, Carla and Jürgens, Stephan (2016). Moving from an artist-led practice into self-emerging educational approaches. Performance Research, [online] 21(6), pp.71-77. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13528165.2016.1239910 [Accessed 28 Sep. 2017]. eISSN 1469-9990; ISSN 1352-8165.
DOI 10.1080/13528165.2016.1239910
Fernandes, Carla, ed. (2016). Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Ferrari, Lilian (2016). Construções gramaticais e laços de polissemia: as extensões metafóricas de comunicação verbal. Revista LinguíStica, [online] Special issue, pp.102-113. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/5441 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 2238-975X; ISSN 1808-835X.
Ferrari, Lilian (2016). Deixis and multiple bends: the role of recursion in meaning construction. Acta Scientiarum. Language and Culture, [online] 38(2), pp.153-159. Available at: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/29400 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 1983-4683; ISSN 1983-4675.
DOI 10.4025/actascilangcult.v38i2.29400
França, Aniela; Ferrari, Lilian and Maia, Marcus, eds. (2016). A linguística no século XXI; convergências e divergências no estudo da linguagem. São Paulo: Contexto.
Gabriel, Rosângela and Pelosi, Ana (2016). Linguagem figurada e compreensão leitora. Uma proposta dinâmica para a formação de leitores autônomos. In: R. Gabriel and A. Pelosi, eds., Leitura e cognição: emergência e produção de sentidos. 1.st ed. Florianópolis: Insular, pp.17-45.
Gabriel, Rosângela and Pelosi, Ana (2016). Prefácio. In: R. Gabriel and A. Pelosi, eds., Linguagem e Cognição: emergência e produção de sentidos. Vol. 1. 1st ed. Florianópolis: Insular. ISBN 978-85-7474-952-5.
Gabriel, Rosângela and Pelosi, Ana, eds. (2016). Linguagem e cognição: emergência e produção de sentidos. Vol. 1. Florianópolis: Insular. ISBN 978-85-7474-952-5.
Galhano, Isabel (2016). Understanding ‘shit talk’: Interpersonal communication in Rui Horta’s SetUp. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, [n.d.]. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Gouveia, João; Fernandes, Carla and Correia, Nuno (2016). The Creation-tool: augmenting the annotation of performing arts rehearsals. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.146-158. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Jürgens, Stephan (2016). Este corpo que me ocupa / This body that occupies me. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition. Available at: https://vimeo.com/164809579 [Accessed 2 Oct. 2017].
Jürgens, Stephan (2016). I am sitting in a room different from the one you are in now. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition. Available at: https://vimeo.com/149282000 [Accessed 2 Oct. 2017].
Jürgens, Stephan (2016). I was here. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition. Available at: https://vimeo.com/149282563 [Accessed 2 Oct. 2017].
Jürgens, Stephan (2016). Three methods of designing a workflow with multimodal video annotation in interdisciplinary choreographic processes. In: C. Fernandes, ed., Multimodality and Performance. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.159-178. ISBN 978-1-4438-9465-4.
Jürgens, Stephan; Fernandes, Carla and Fiadeiro, João (2016). Graphic models developed by João Fiadeiro. [Vídeo] Lisboa: BlackBox – Arts & Cognition. Available at: https://vimeo.com/149281774 [Accessed 2 Oct. 2017].
Jürgens, Stephan; Henriques, Francisco and Fernandes, Carla (2016). Re-constructing the choreographic studio of João Fiadeiro through animated infographic films. PARtake: The Journal of Performance as Research, [online] 1(1), [n.a.]. Available at: http://scholar.colorado.edu/partake/vol1/iss1/3 [Accessed 28 Sep. 2017]. ISSN 2472-0860.
Malisz, Zofia et al. (2016). The ALICO corpus: analysing the active listener. Language Resources and Evaluation, 50(2) (Special issue: LREC’14: State of the Art in Language Resources and Evaluation), pp.411-442. eISSN 1574-0218; ISSN 1574-020X.
Marinho, Elyssa and Ferrari, Lilian (2016). Mesclagem conceptual em piadas curtas. Revista LinguíStica, [online] 12(1), pp.147-160. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/4524/3295[Accessed 3 Sep. 2019]. eISSN 2238-975X.
Oliveira, Mariangela and Aguiar, Milena Torres de (2016). SN e pronome locativo – um caso de construcionalização lexical na língua portuguesa. In: C. Silva and D. de Matos, eds., Usos linguísticos – formas e funções. 1st ed. Curitiba: CRV, pp.161-182. ISBN 978-85-4440-917-6.
Oliveira, Mariangela and Cezario, Maria Maura, eds. (2016). Funcionalismo linguístico: diálogos e vertentes. Niterói: Editora da UFF.
Oliveira, Mariangela and Rocha, Rossana (2016). Hierarquia contextual e construcional: correspondências e implicações. Revista LinguíStica, [online] special volume, pp.68-82. Available at: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/5439 [Accessed 7 Sep. 2018]. ]. eISSN 2238-975X; ISSN 1808-835X.
Pelosi, Ana (2016). Editorial. Signo, [online] 41(70), pp.1-3. Available at: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7307 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 1982-2014.
DOI 10.17058/signo.v41i70.7307
Pelosi, Ana and Gabriel, Rosângela (2016). Atitudes intolerantes erguem muros e impedem a construção de pontes: uma análise cognitivo-discursiva da emersão da metáfora sistemática no gênero artigo de opinião. Signo, [online] 41 (Special edition: VII Colóquio Nacional Leitura e Cognição), pp.29-41. Available at: http://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/7323 [Accessed 4 Sep. 2018]. eISSN 1982-2014.
DOI 10.17058/signo.v1i1.7323
Pelosi, Ana et al., eds. (2016). Literatura, linguagem e mídia: convergências e cenários. Vol. 1. 1.st ed. [PDF] Águas de São Pedro: Livronovo. Available at: https://www.unisc.br/site/coloquio2015/archives/literatura_linguagem_midia.pdf [Accessed 5 Sep. 2018]. ISBN 978-85-8068-238-0.
Pizarro, Isabel and Teixeira, José (2016). Metáfora concetual e literariedade: a “Hora” de Fernando Pessoa. Diacrítica, [online] 30(1), pp.139-161. Available at: http://hdl.handle.net/1822/42242 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 0807-8967.
Ribeiro, Cláudia; Anjos, Rafael; Fernandes, Carla and Pereira, João (2016). 3D annotation in Contemporary Dance: enhancing the Creation-Tool Video Annotator. In: S. Manitsaris, ed., Proceedings of the 3rd International Symposium on Movement and Computing (MOCO’16). [PDF] New York: ACM, pp.146-158. Available at: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2948961 [Accessed 12 Oct. 2017]. ISBN 978-1-4503-4307-7.
DOI 10.1145/2948910.2948961
Rosário, Ivo and Oliveira, Mariangela (2016). Funcionalismo e abordagem construcional da gramática. Alfa: Revista de Linguística, [online] 60(2), pp.233-259. Available at: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/8007 [Accessed 7 Sep. 2018]. eISSN 1981-5794.
DOI 10.1590/1981-5794-1608-1
Teixeira, José (2016). A força dos valores implícitos dos provérbios na comunicação publicitária. In: R. Soares and O. Lauhakangas, eds., 9º Colóquio Internacional sobre Provérbios – Atas / 9th Interdisciplinary Colloquium on Proverbs – Proceedings. [PDF] Tavira: Associação Internacional de Paramiologia, pp.50-60. Available at: http://hdl.handle.net/1822/43011 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 978-989-98685-6-4.
Teixeira, José (2016). O léxico também usa Prada?: Léxico, cognição e publicidade. In: A. Almeida, E. Santos and J. Soledade, eds., Saberes lexicais – Mundos, mentes e usos. 1.st ed. [PDF] Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, pp.279-314. Available at: http://hdl.handle.net/1822/40186 [Accessed 3 Sep. 2018].
Teixeira, José (2016). O português como língua num mundo global – Problemas e potencialidades: Introdução. In: J. Teixeira, ed., O português como língua num mundo global – Problemas e potencialidades. 1.st ed. [PDF] Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho, pp.7-13. Available at: http://hdl.handle.net/1822/43689 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 978-989-755-209-0.
Teixeira, José (2016). Português, língua de ciência? In: J. Teixeira, O português como língua num mundo global – Problemas e potencialidades. 1.st ed. [PDF] Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho, pp.175-190. Available at: http://hdl.handle.net/1822/43639 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 978-989-755-209-0.
Teixeira, José (2016). Provérbios, Metáfora e publicidade: a sedução pelos implícitos. In: X. Sánchez Rei and M.A. Marques, eds., As Ciências da Linguagem no Espaço Galego-Português—Divergência e Convergência. 1.st ed. [PDF] Braga: Instituto de Letras e Ciências Humanas da Universidade do Minho, pp.209-242. Available at: http://hdl.handle.net/1822/45141 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISBN 9789897552403.
Teixeira, José, ed. (2016). O português como língua num mundo global – Problemas e potencialidades. Braga: Centro de Estudos Lusíadas da Universidade do Minho. ISBN 978-989-755-209-0.
Vereza, Solange; Pelosi, Ana and Carneiro, Mônica (2016). The metaphoric framing of violence. Sistematic and situated metaphors in discourse. In: R. Gabriel and A. Pelosi., eds., Linguagem e cognição: emergência e produção de sentidos. 1st ed. Florianópolis: Insular, pp.195-216.
2015
Abrantes, Ana Margarida (2015). Cognitive Science and How We Think About Money. In: I. Gil and H. Gonçalves da Silva, eds., The Cultural Life of Money. 1.st ed. Berlim: Walter de Gruyter, pp.181-195. ISBN 978-3-11-042569-7.
Abrantes, Ana Margarida (2015). Translation and Imagination. In: P. Hanenberg, ed., A New Visibility: On Culture, Translation and Cognition. 1.st ed. Lisboa: Universidade Católica Editora, pp.48-64. ISBN 9789725404645.
Almeida, Carla (2015). Estratégias discursivas de mitigação na sequência discursiva de pergunta-resposta: a justificação no contexto de entrevista. In: J. Veloso, A. Moreno and F. Silva, eds., Textos Selecionados do XXX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Braga: APL, pp.65-76. ISBN 978-989-97440-4-2.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Bokus, B., ed. (2014). Children’s Language and Communicative Knowledge, in Memory of Professor Grace Wales Shugar. (Special issue of Psychology of Language and Communication, 18(2-3)). Child Language Bulletin, [online] 35(1), [n.a.]. Available at: http://www.iascl.org/bulletins/bulletinV35N1.html#18
[Accessed 4 Sep. 2018].
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Competência metafórica e a linguística cultural: exemplo de conceptualização das emoções em chinês e na cultura ocidental. Revista Investigações – Linguística e Teoria Literária, [online] 28(2), pp.1-28. Available at: http://www.repositorios.ufpe.br/revistas/index.php/INV/article/view/1695/1421
[Accessed 29 Sep. 2017]. eISSN 2175-294X; ISSN 0104-1320.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Criatividade Linguística, Cultura e Ensino da Língua Portuguesa (Português Língua Não-Materna): O que a Linguística Cognitiva nos ensina acerca das diferenças entre o Português Europeu e o Português dos Brasil? Universos de Língua Portuguesa em Debate/ Swiaty Jezyka Portugalskiego, Studia Iberystyczne, 13, pp.259-271. ISSN 2082-8594.
DOI 10.12797/SI.13.2014.13.21
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Linguagem centrada no uso e o conhecimento linguístico: linguística cultural, linguística cognitiva e os estudos linguísticos. In: A. Fiéis, A. Madeira and M. Lobo, eds., O Universal e o Particular – uma vida a comparar. Homenagem a Maria Francisca Xavier. 1.st ed. Lisboa: Colibri, [n.a.]. ISBN 978-989-689-477-1.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Linguística cultural e o estudo do léxico da língua portuguesa (PE e PB). In: D. Simões, P. Osório and C. Molica, eds., Contribuição à Linguística no Brasil: um projecto de vida. Miscelânea em homenagem a Cláudia Roncarati. 1.st ed. [PDF] Rio de Janeiro: Dialogarts, pp.98-143. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9330 [Accessed 8 May 2020]. eISBN 978-85-8199-031-6; ISBN 978-85-8199-032-3.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Linguística cultural e o estudo do léxico da língua portuguesa (PE e PB): a linguagem-em-uso, os sentidos múltiplos e as operações de perspectivação conceptual. In: A. Domingues Almeida, E. Santana dos Santos and J. Soledade, eds., Saberes Lexicais: mundos, mentes e usos. 1.st ed. Salvador: EDUFBA, pp.217-254. ISBN 978-85-232-1390-9.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Review: Isabel Roboredo Seara, dir. e coord. (2014). Cortesia: olhares e (re)invenções. Edição: Lisboa: Chiado Editora. ISBN: 978-989-51-2247-9. Linguística – Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto, [online] 10, pp.167-174. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9335 [Accessed 8 May 2020]. ISSN 1646-6195.
Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Review: Shugar, Grace Wales, Bokus, Barbara, and Smogorzewska, Joanna (2013). From Reference Situation to Narrative Text. Piaseczno, Poland: LEXEM. Child Language Bulletin, [online] 35(1), [n.a.]. Available at: http://www.iascl.net/bulletins/bulletinV35N1.html#20 [Accessed 2 Oct. 2017].
Batoréo, Hanna Jakubowicz and Silva, Maria da Luz (2015). Aquisição e aprendizagem da morfologia e morfossintaxe verbal pelos falantes de herança das comunidades imigrantes na Suíça. In: P. Osório, ed., Teorias e usos linguísticos. Aplicações ao Português língua não materna. 1.st ed. Lisboa: Lidel, pp.55-68. ISBN 978-989-752-041-9.
Batoréo, Hanna Jakubowicz; Almeida, Nuno and Lourenço, Soraia (2015). Aspetos da realidade do português como língua oficial em Timor-Leste: uma reflexão dez anos depois da independência. In: P. Osório, ed., Teorias e usos linguísticos. Aplicações ao Português língua não materna. 1.st ed. Lisboa: Lidel, pp.335-358. ISBN 978-989-752-041-9.
Galhano, Isabel and Galvão, Elena (2015). Nonverbal communication. In: F. Pöchhacker, ed., Routledge Encyclopedia of Interpreting Studies. 1.st ed. London: Routledge, p.279. ISBN 978-0-415-63432-8.
Swiatkiewicz, Teresa and Batoréo, Hanna Jakubowicz (2015). Como traduzir a ordem das palavras na frase? Estudo interlinguístico sobre a topicalização do complemento direto na tradução Polaco-Português. Diacrítica, 29(1), pp.5-26. Available at: http://hdl.handle.net/10400.2/9326 [Accessed 8 May 2020]. ISSN 0807-8967.
Teixeira, José (2015). Mecanismos linguísticos em publicidade: a construção dos conceitos de perfeição e de eternidade. In: M.A. Marques and X. Sánchez Rei, eds., Novas perspetivas linguísticas no espaço galego-português. 1.st ed. [PDF] [n.a.]: Departamento de Galego-Portugués, Francés e Lingüística, Universidade da Coruña, pp.175-199. Available at: http://hdl.handle.net/1822/37701 [Accessed 3 Sep. 2018].
Teixeira, José (2015). Metáforas da crise cotidiana: os media e a veiculação da crise grega. Revista Investigações – Linguística, [online] 28(2) (Thematic issue: 35 anos de Metáforas da Vida Cotidiana), [n.a.]. Available at. http://hdl.handle.net/1822/40454 [Accessed 3 Sep. 2018]. eISSN 2175-294X.
Teixeira, José (2015). Poder e valores da linguagem verbal na publicidade. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Linguísticos – Discurso e Cognição, [online] 19(1), pp.79-98. Available at: http://hdl.handle.net/1822/41671 [Accessed 3 Sep. 2018]. ISSN 0874‑0321.
Teixeira, José; Almeida, Ariadne and Santos, Elisângela (2015). A semântica cognitiva e suas conexões com as ciências da linguagem e com aspectos socioculturais – entrevista com José de Sousa Teixeira. Pontos de Interrogação – Revista do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, [online] 5(1), pp.177-187. Available at: http://hdl.handle.net/1822/41278 [Accessed 3 Sep. 2018].
Menu
- Projects
- Ongoing projects
- HEREDITARY – HetERogeneous sEmantic Data Integration for guT-brAin interplay
- TTC-CPLP – Terminologias Técnicas e Científicas para a CPLP
- CHAMUÇA – Portuguese and South Asian Lexicon Archive
- e-Term ANCV – Recurso terminológico jurídico-parlamentar digital Assembleia Nacional de Cabo Verde
- EPISTRAN – Epistemic Translation: Towards an Ecology of Knowledges
- DiTo – Didática do Texto
- REDGRAM – Digital Resources for Education – Grammatical Pathways
- iRead4Skills – Intelligent Reading Improvement System for Fundamental and Transversal Skills Development
- Active Citizenship Through Dialogue in Virtual teacher communities
- ProPerL2 – Production and Perception in L2 speech learning
- Heritage Languages go to School: The interplay of (extra)linguistic factors in successful language development
- Investigating the impact of implicit and explicit instruction on phonological acquisition in a second language
- LAUA – Language Attrition and Ultimate Attainment
- CORRELATE – Corpora and Lexical and Terminological Resources
- ANACOREX – Anafora y expresiones referenciales en el bilinguismo: triangulando enfoques de corpus y experimentales
- Caring Communication: gene therapy in the context of hemophilia
- CoRaLHis – Comparing Romance Languages through History: building a multilingual parallel diachronic corpus (13th-18th C.)
- MorDigital – Digitisation of Diccionario da Lingua Portugueza by António de Morais Silva
- QuILL – Quality in Language Learning
- Western Sephardic Diaspora Roadmap
- EXPRIMI
- G&T.Comenta
- COVID-19 Collaborative Glossary
- Read4Succeed: Improving migrant, refugee and from deprived neighbourhood children reading skills through an Animal Assisted Reading program
- TERMVEST – The Clothing Terminology: European Portuguese version
- Digital Edition of the “Vocabulário Ortográfico da Língua Portuguesa” (VOLP-1940)
- PIPALE – Preventive Intervention Project for Learning to Read and Write
- Corpus Linguístico & Avatar para a Língua Gestual Portuguesa
- ELEXIS – European Lexicographic Infrastructure
- POR Nível – Design and validation of a placement test to PFL
- ANACOR: A corpus-based approach to anaphora resolution in second language acquisition: beyond the interfaces
- Cultural Heritage Lexicon
- Concluded projects
- LL2DS – Linking Linguistics to Data Science
- Humanities Going Digital (HUGOD)
- Monitor Corpora. PressCoronaVírus
- Com@Rehab – Communication for interactive rehabilitation in virtual reality
- Project GiroFLE
- OrthoDef
- European Portuguese-Standard Arab Dictionary
- MOCOLANG-O – MOdélisation COnceptuelle des troubles (du LANGage et de la communication) en Orthophonie
- Romance clitics in diachrony. An integrated approach
- Portuguese Literature Corpus for Distant Reading
- ALPROF – Automatic Assessment of Language Proficiency for Migrant Integration
- CLARIN CLUNL
- Utopia, Food and the Future
- Development of syntactic structures in Portuguese and French monolingual and bilingual acquisition
- The Case of Grammatical Relations
- BlackBox – a Collaborative Platform to Document Performance Composition: from conceptual structures in the backstage to customizable visualizations in the front-end
- Promotion of scientific literacy
- PerGRam – Percursos para o ensino da gramática nos primeiros anos de escolaridade
- Knowledge Organisation Proposal within the scope of infertility: the role of Terminology
- Subordination in Medieval Portuguese
- Crosslinguistic and Crosspopulation approaches to the Acquisition of Dependencies
- Syntactic and lexical factors in processing complexity
- SIERA – Integrating Sina Institute into the European Research Area
- Syntactic Dependencies from 3 to 10
- Events and subevents in Capeverdean
- TKB – Transmedia Knowledge Base for Contemporary Dance
- Research network projects
- CLIL in Languages Other Than English
- NexusLinguarum – European network for Web-centred linguistic data science
- Heritage Language Consortium
- @ Cientista Regressa à Escola
- Distant Reading for European Literary History
- KEYSTONE – Semantic Keyword-Based Search on Structures Data Sources
- ENeL – European Network of e-Lexicography
- GraMaLL – Grasping Meaning Across Languages and Learners
- Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment
- Value for Health CoLAB
- Infrastructures
- Services provision